ترافیکهای سنگین این روزها در شهرهای بزرگ به امری عادی و اجتنابناپذیر در زندگی ما بدل شده که خواسته یا ناخواسته همه ما با آن سر و کار داریم و این موضوع زمانی آزاردهنده میشود که خودرو شخصی ما فاقد گیربکس اتوماتیک باشد و در ترافیکهای طولانی و خستهکننده مجبور به گرفتن مکرر پدال کلاچ خودرو باشیم. آنگاه مشاهده میشود که آرام آرام دردهایی از ناحیه زانو احساس شده و خستگی راننده در این شرایط هم کاملا مشهود است و باید گفت که رانندگی در ترافیک با خودرویی که دارای گیربکس دستی باشد انرژی بیشتری را از فرد راننده دریافت میکند و به همین دلیل خستگی راننده دو چندان میشود و این قضیه در خودروهایی که مجهز به گیربکس اتوماتیک هستند کمتر دیده شده و راننده از آسایش نسبی در ترافیکهای سنگین و پرتراکم برخوردار است. برای رفع این مشکل باید چارهای اندیشید، اولین ایدهای که به ذهن راننده خودرو میرسد تغییر گیربکس دستی خودرو خود به نوع اتوماتیک است که این عمل نیز شرایط و مشکلات خاص خود را دارد که باید به این شرایط، هزینههای بالای این کار را هم اضافه کرد و اگر این کار بخواهد صورت بگیرد، باید گیربکس اتوماتیکی انتخاب شود که با پیشرانه خودرو هماهنگی داشته باشد تا سبب اتلاف انرژی پیشرانه خودرو نشود و در این خصوص باید یادآور شد که اغلب گیربکسهای اتوماتیکی که روی خودروها توسط اشخاص نصب میشود گیربکسهای غیرفابریک خودرو بوده که سبب میشود بین پیشرانه و گیربکس خودرو هماهنگی وجود نداشته باشد که این مسئله به خاطر غیر فابریک بودن گیربکس نصب شده است. لازم به ذکر است برای اینکه هماهنگی بین پیشرانه و گیربکس خودرو به درستی انجام شود کارخانههای سازنده خودرو آزمایشهای متعددی را انجام میدهند تا این هماهنگیها به صورت کامل و استاندارد باشد تا اتلاف انرژی پیشرانه و به دنبال آن مصرف بالای سوخت در خودرو به وجود نیاید. در کنار تعویض گیربکس خودرو به نوع اتوماتیک یک راه حل دیگر هم وجود دارد که نام آن کلاچ اتوماتیک است. این تکنولوژی حدود 8 سال پیش توسط آقای سید محمد ابراهیم علمی حسینی در کشور ساخته شد و طی سالهای گذشته هم تغییراتی جهت بهبود عملکرد این سیستم صورت پذیرفت. چگونه کار میکند؟ زمانی که این سیستم روی خودرو شما نصب میشود 3 قطعه الکترونیکی به خودرو اضافه شده و دسته دنده خودرو هم پس از نصب این سیستم تعویض شده و جای خود را به یک دسته دنده هوشمند میدهد که برای استفاده از سیستم کلاچ اتوماتیک کاربرد داشته و نصب آن الزامی است. این دسته دنده هوشمند مجهز به سنسور بوده که وظیفه این سنسور جلوگیری از درگیری بی مورد دیسک و صفحه بوده که این امر سبب افزایش راندمان و طول عمر سیستم انتقال قدرت خودرو میشود. در سیستم کلاچ اتوماتیک عملیات کلاچگیری به واسطه ضامن نصب شده روی سر دنده بوده که در هنگام تعویض دنده راننده میبایست این ضامن را فشار داده تا عملیات کلاچگیری به صورت اتوماتیک انجام شده و تعویض دنده به راحتی صورت پذیرد. بنابر اعلام شرکت الکتروهوشمند آسیا (نمایندگی مرکزی شرکت اهاکو) که تولید و عرضه این محصول را حدود 8 سال است بر عهده دارد، این سیستم به خاطر مشکلاتی که نصب گیربکس اتوماتیک غیرفابریک دارد طراحی و ساخته شده و مشکلاتی همچون افزایش مصرف سوخت، افزایش مصرف لنت، کاهش شتاب خودرو، هزینه نگهداری بالا و سایر مواردی که در گیربکسهای اتوماتیک دیده میشود در این سیستم وجود نداشته و راننده در صورت دلخواه میتواند هر زمانی که تمایل داشته باشد فقط با فشردن یک کلید سیستم را خاموش کرده و خود کنترل پدال کلاچ را در دست بگیرد.