اطلاعات فنی و تخصصی خودرو

۸ مطلب در دی ۱۳۹۹ ثبت شده است

آموزش تعمیر کویل دوبل خودرو

1⃣ -سوئیچ را در حالت off قرار دهید.

2⃣ -کانکتور دسته سیم کویل دوبل را با آزاد کردن خارضامن جدا کنید.

3⃣ -مقدار مقاومت الکتریکی سیم پیچ های کویل دوبل را اندازه گیری کنید.

4⃣ -مولتی متر را در وضعیت اهم قرار دهید.
 

✅ -سیم پیچ اولیه شمع۲و۳:

♦️ پراپ های مولتی متر را به پایه های (۳یا۴و۲)ورودی کویل دوبل وصل کرده و مقدارمقاومت را اندازه گیری کنید.


✅ -سیم پیچ اولیه شمع ۱و۴:

♦️  پراپ های مولتی متر را به پایه های (۳یا۴و۱) ورودی کویل دوبل وصل کرده ومقدار مقاومت را اندازه گیری کنید.
 

✅ -سیم پیچ ثانویه شمع۲و۳:

♦️ پراپ های مولتی متر رابه پایه۲و۳خروجی کویل دوبل وصل کرده ومقدارمقاومت را اندازه گیری کنید.
 

✅ -سیم پیچ ثانویه شمع۱و۴:


♦️ پراپ های مولتی متر رابه پایه۱و۴خروجی کویل دوبل وصل کرده و مقدار مقاومت را اندازه گیری کنید.
 

♎️ -اگر مقدار مقاومت سیم پیچ اولیه۰/۶  اهم و سیم پیچ ثانویه ۱/۲. اهم است کویل دوبل سالم است،

 

⭕️ درغیر اینصورت؛

1⃣ -دسته سیم کویل دوبل را ازنظر قطع بودن بررسی کنید،

2⃣ -کابل منفی باتری را جدا کنید.

3⃣ -کانکتور دسته سیم کویل دوبل، رله دوبل را جدا کنید.
 

4⃣ -کانکتور مشکی رنگ (M۱) پردازشگر موتور ECU را جدا کنید.

5⃣ -مولتی متر را در وضعیت اندازه گیری اهمی یا تست دیودی قرار دهید.

6⃣ -چگونگی ارتباط مدار در دسته سیم و ترمینال ها را بررسی کنید.
 

7⃣ -مابین ترمینال ۱ کانکتور کویل دوبل و ترمینالG۱ کانکتور مشکی رنگ ECU

8⃣ -مابین ترمینال ۲ کانکتور کویل دوبل و ترمینالH۳ کانکتور مشکی رنگ ECU

9⃣ -مابین ترمینال ۲ کانکتور کویل دوبل و ترمینال ۴کانکتور رله دوبل.

🆔 @diagcarman

❗️توجه: خرابی یا عملکرد نامطلوب کویل دوبل وضعیت های زیر را ایجاد می کند؛

 

🔹۱-موتور روشن نمی شود.

🔹۲-کاهش قدرت وشتاب موتور دراثر نیم سوز شدن کویل

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نکاتی در مورد چراغ دنده عقب خودرو

🔵مدار چراغ دنده عقب همانند چراغ ترمز میباشد و فشنگی دنده عقب روی گیربکس قرار دارد .

🔴اگرهردو چراغ دنده عقب روشن نشود فشنگی یا فیوز سوخته است.

🔵اگر یکی از لامپها روشن نشود لامپ سوخته یا سیم ان قطع است.

 

🔴برای عیب یابی فشنگی کافی است دو سیم ان را بهم وصل نماییم اگر چراغها روشن شد عیب از فشنگی میباشد.

🔵اتوماتیک راهنما سه عدد فیش دارد که پایه x به IGN پایه L  به دسته راهنما و پایه P به چراغ الارم راهنما در پنل متصل میشود. در بعضی از اتوماتیک ها پایه P موجود نیست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

محل قرارگیری یونیت های فن خودرو

✅ یونیت فن:
⬅️محل قرار گیری
⬅️⬅️زیر دسته سیم سوکت تخم مرغی, پشت چراغ سمت راننده


🔴یونیت فن فقط در خودروهای تا مدل ۸۴,  پارس, سمند, ۴۰۵ و پارس ELX با موتور زانتیا, در مدار خنک کننده قرار گرفته است,
🔴🔴 این سیستم شامل سه فشنگی آب میباشد, 👇

👈سبز (ای سی یو )
👈 آبی(پشت آمپر )
👈 قهوه ای که مختص به یونیت فن میباشد,

 

🔴عیب یابی🔵

🔵جداکردن سوکت سنسور قهوه ای:⬅️روشن شدن فنهابادورتند

🔵🔵جداکردن کانکتوریونیت فن واتصال منفی به پایه شماره ۱کانکتور:⬅️روشن شدن فنهادر دورکند

🔵🔵🔵اتصال منفی همزمان پایه ۱و۱۰وبازبودن سوییچ:⬅️روشن شدن فنها در دورتند

🔴اتصال منفی به پایه۶:⬅️روشن شدن چراغstop

🔴🔴اتصال منفی به پایه ۱۱درزمان روشن بودن کولر:⬅️قطع کولر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

دلایل سوختن دینام خودرو

📛دلایل  سوختن دینام📛

⬅️وسایل برقی که در این حال با حداکثر ظرفیت خود کارمی کنند باعث مصرف ذخیره برق باطری می گردنند.این کمبود برق را می باید دینام جبران نماید. به دلیل پایین امدن دور موتور; دینام دیگر توان مداوم شارژ باطری را نداشته و برق وسایل توسط دینام تامین میگردد که باعث فشار مضاعف بر دینام و در نهایت اگر این مدت زمان طولانی باشد باعث سوختن دینام می گردد.
 

💯پیشنهاد می گردد:👇
 
🔴از باطری که دارای ظرفیت بیشتر(امپر ساعت حداقل 65امپر) است استفاده گردد.
 
🔵در صورتیکه مدت زمان توقف طولانی است بافشار دادان پدال گاز دور موتور را تا حدود2000دور در دقیفه به صورت متناوب بالا ببرید.
 
🔴دور فن کولررا حدالامکان در پایین ترین درجه ان قرار دهید.

 

🔵شل بودن تسمه دینام مرتبابازدید گردد.
 
🔴از روشن کردن چراغها در زمانهای غیرضرورخوداری نماید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

عواملی که باعث پاره شدن تسمه دینام می شود

📛عواملی که باعث پارگی تسمه و یا کنده شدن دندانه های آن میگردد:

🔴استفاده زیاد از دورهای بالای موتور بخصوص در دورهای بیش از 4000دور در دقیقه که باعث استهلاک سریع قطعات می گردد.

🔴🔴عدم استفاده از دنده مناسب بخصوص در سربالائی ها و یا عبور از روی سرعت گیرها ;که باعث فشار خیلی زیاد روی موتور و به عبارتی روی این تسمه میگردد.که در سربالائی حتما از دنده سنگین باید استفاده گردد.

 

🔴🔴🔴خرابی تسمه سفت کن که در صورت گیرپاژ کردن ان باعث کشیدگی و پارگی تسمه تایم خواهد شد.

🔴🔴🔴🔴زیاد سفت کردن تسمه  که در ابتدا باعث خرابی تسمه سفت کن و در نهایت خرابی تسمه خواهد شد.

🔴🔴🔴🔴🔴تسمه های نامرغوب در بازار به وفور یافت می شود که توان تحمل بارهای زیاد را ندارند و به سرعت مستهلک میگردند. لازم است جهت خرید یک تسمه مناسب با  یک تعمیر کار مجرب مشورت نمایید.

 

🚨در صورت خرید تسمه تایم با یک بازدید چشمی  از عدم شکستگی در سطح تسمه مطمئن گردید و از تا زدن ویا از قراردان در جای نامناسب (مثل قرار دادن درجعبه ابزار و یا گذاشتن وسایل روی ان)خودداری نمائید.وظاهر کلیه دندانه های تسمه بازدید گردد و در صورت رویت سیم هائی نازک شبیه نایلون از ان استفاده نگردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

دلایل نوسان دور موتور خودرو

📛زمانیکه موتور دارای دور یکنواخت نیست و روان کار نمی‏ کند📛
 
 

🔵انژکتورها نیاز به شست‌ و شو دارند.

🔴سیستم جرقه‏‌زنی معیوب است و تنظیم و تعمیر را می‌طلبد.

🔵سوپاپ ‏ها و متعلقاتش سوخته‌اند یا سائیدگی غیر‌مجاز دارند.

🔴فاصله بین اسبک‏ها و سوپاپ‏ها تنظیم نیست.
🔵واشر سرسیلندر معیوب است. (معمولاً سوختگی)
……………………………………………………………
📛زمانیکه در هنگام ترمز گیری اتاق و پدال میلرزد📛

 

🔴دیسک چرخ خراب میباشد و نیاز به تعویض دارد,
…………………………………………………………

📛زمانیکه هنگام شتاب گیری دور موتور از محدوده ی سه هزار بالاتر نمیرود و شدیدا موتور بد کار میکند📛

🔵دریچه گاز
🔴سنسور کیلومتر (عملکرد نادرست سرعت سنج )

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

علل پایین بودن فشار روغن موتور خودرو

🔴پایین بودن فشار روغن غالباً نشانه فرسودگی پمپ روغن ( اویل پمپ ) یا یاتاقان هاست . در این وضعیت به اندازه ای روغن از یاتاقان ها می گذرد که پمپ روغن نمی تواند فشار لازم را تأمین کند ، در نتیجه به یاتاقان های انتهایی کم روغن می رسد و ممکن است آنها بسوزد .

 

🔴🔴ضعیف بودن فنر شیر فشار شکن ، پارگی یا ترک خوردن لوله روغن و گرفتگی لوله یا فیلتر روغن ، رقیق شدن روغن ، کف کردن روغن ، ایجاد لجن در مدار ، کم بودن مقدار روغن یا رقیق شدن روغن بر اثر گرمای بیش از حد نیز از علل پایین بودن فشار روغن است .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

مهمترین دلایل روشن نشدن خودروی های انژکتوری

📛مهمترین دلایل روشن نشدن خودروی انژکتوری📛

🔵 سوئیچ اینرسی : ممکن است در اثر ضربه شدید به خودرو ( مانند دست انداز ) عمل کرده باشد

🔴 سنسور دور موتور ممکن است خراب باشد یا براده به نوک آن چسبیده باشد.

🔵 پمپ بنزین ( فیوز – سیم کشی – پمپ بنزین )

 

🔴 رله اصلی دوبل : در این حالت چراغ چک پشت آمپر نداریم.

⬅️ولی اگر رله بنزین ایراد داشته باشد چراغ چک داریم


🔵 گیر کردن شافت استپر موتور

 

🔴 با دیاگ چک شود دمای آب چند درجه است ( مثلاً اگر ۴۰- یا ۲۱۵ + را نشان دهد فشنگی آب یا سیم کشی ایراد دارد

 🔵در خودرو های پیکان و RD سنسور MAP

🔴 باتری و دینام

🔵 قطع شدن تغذیه ECU : در این حالت نیز چراغ چک پشت آمپر خاموش است. با توجه به نقشه، مسیر ولتاژ ۱۲ ولت و سوئیچ باز را چک کنید.

🔴 خرابی ECU : به عنوان مثال اگر چراغ چک نداشته باشیم ممکن است آی سی رگولاتور یا رله دبل خراب باشد.  

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
حجت صباحتی