✅داغ شدن گیربکس

🔸بالارفتن حرارت گیربکس و روغن موجود در آن در مراحل اولیه مشکلی ایجاد نمی‌کند اما پس از چند ساعت که گیربکس به کار خود ادامه می‌دهد، دما روغن  تا حد قابل توجه افزایش می‌یابد.

👈 این گرمای زیاد  باعث فشارآمدن بر سوپاپ‌های کنترل فشار می‌شود. در مجموع افزایش دما باعث ایجاد اختلال در کار گیربکس می‌شود.

🤔🤔 حال برای خنک‌کردن چه باید کرد؟👇

🔸 باید روغن گیربکس را خنک کرد.

👈دلیلش هم این است که روغن با تمام اجزای گیربکس در تماس_استاما برای خنک‌کردن روغن گیربکس‌ دو سیستم وجود دارد:👇

 ◀️خنک‌کردن با آب
◀️خنک‌کردن با هوا.

 خنک_کردن_گیربکس

👈خنک‌کاری با آب بیشتر در موتورهای بزرگ انجام می‌شود.

👈در این سیستم یک رادیاتور روغن وجود دارد که در وسط مسیر روغن قرار می‌گیرد.

👈اما در سیستم خنک‌کاری با هوا، ماجرا کاملاً متفاوت است. 👇

🔸در این سیستم روغن مسیر اضافی طی نمی‌کند در این نوع خنک‌کاری است که پوسته اضافی به مبدل جوش می‌خورد و پره‌هایی که در آن وجود دارد باعث مکش هوا به داخل مبدل گشتاور می‌شود.

🔸 وقتی مبدل به گردش درمی‌آید پره‌های پوسته خنک‌کننده هوا را در داخل مبدل گشتاور می‌کشند و پس از جذب حرارت مبدل و روغن در تماس با تورک کانورتور از قسمت تخلیه خارج می‌شوند. این سیستم توانایی جوابگویی در زیر بارهای شدید را ندارد و برای موتورهای کوچک و کم‌فشار و گیربکس‌های معمولی مناسب است.

🔸در مجموع استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده روغن بسیاری از معایب گیربکس‌های اتومات را از بین برده و کارکرد آن را نرمال نگه داشته است