اطلاعات فنی و تخصصی خودرو

۲۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

نشانه های تعویض صفحه کلاچ

🚗مواردی که صفحه کلاچ باید تعویض شود:
1.لرزش
2. دنده یک و دنده عقب خوب جا نرفته و به سختی این اتفاق می‌افتد.
این مشکل در ترافیک‌های سنگین نیز به وضوح مشاهده می‌شود.
3.ماشین  نسبت به قبل زیاد گاز می‌خورد ولی حرکت و شتاب خوبی قبلی را ندارد!
4.کشش نداشتن در سربالایی ها
نکته: مورد یک و دو مربوط به تاب برداشتن و گریپاژ سیستم است.
مورد سوم و چهارم مربوط به ساییده و صاف شدن دیسک است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

آشنایی با سنسور دور موتور خودرو

⚜️سنسور دور موتور:

 این سنسور یکی از مهمترین قطعات سیستم انژکتوری می باشد در صورت خرابی خودرو استارت می خورد ولی روشن نمی شود

 وظایف سنسور دور موتور

 ۞ تشخیص نقطه مرگ بالا یا جرقه زنی سیلندر یک

 ۞ تشخیص دور موتور

 ۞ تنظیم آدوانس جرقه

 ۞ تنظیم دور آرام موتور

 محل قرارگیری سنسور:

 محل قرار گیری سنسور دور موتور در روی پوسته کلاج مقابل فلایویل است که فاصله آن با فلایویل حدود 1 تا2 میلیمتر است

 ECU با دریافت دامنه پالس های ارسال شده از سنسور،موقعیت میل لنگ و زمان جرقه زنی

 سیلندر یک را تشخیص داده و دستورات لازم را به عملگر ها میدهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

لنت های غیر قابریک و دردسرهای بی پایان!

در صورت پایین بودن کیفیت لنتهای ترمز یک یا ترکیبی از موارد زیر اتفاق خواهد افتاد:

- در لحظه ترمز گیری صدای سوت یا خِرخِر از چرخها شنیده خواهد شد.

- قدرت ترمز گیری کمتر از حالت عادی خواهد بود.

2- نا مرغوب بودن روغن ترمز

نیروی ترمز از طریق روغن ترمز به لنتها منتقل می شود، روغن ترمز به دو شکل زیر می تواند باعث ضعیف شدن نیروی ترمز گیری شود:

- روغن ترمزی که توسط کارخانه سازنده پیشنهاد شده استفاده نشود (در کلیه خودروها یا روغن ترمز آبی استفاده می شود و یا زرد).


- روغن ترمز در اثر کارکرد زیاد، و خصوصا داغ شدنِ بیش از حد (در اثر ترمز گیری شدید و مداوم در سرازیری ها) رطوبت جذب کرده و دیگر کارایی لازم را ندارد.

کمپانی های خودور سازی تعویض روغن ترمز را هر 40 هزار کیلومتر یکبار توصیه می کنند.

وقتی لنتهای ترمز و روغن ترمز بیش از حد داغ شوند، کارایی ترمز بمراتب کاهش می یابد، به همین دلیل است که رانندگان با تجربه در سرازیری ها از دنده سنگین استفاده می کنند تا مجبور به استفاده مکرر از ترمز نشوند.

به همین منظور، در خودروهای اتوماتیک نیز نرم افزار گیربکس اتوماتیک طوری طراحی شده که وقتی راننده پدال گاز را فشار ندهد، دنده افزایش نمی یابد.

3- خراب شدن بوستر ترمز

بوستر ترمز در واقع نوعی نیروی کمکی برای ترمزگیری راننده ایجاد می کند و خرابی آن شامل نشت هوا از طریق شیلنک خلاء، و یا سوراخ شدن دیافراگم داخلی، و یا نشت هوا از پِرس دور بوستر اتفاق می افتد، که در همه این موارد نیروی کمکی برای ترمز گیری کمتر می شود و یا وجود نخواهد داشت. در این حالتها اصطلاحا ترمز چوب می شود. یعنی با وجود روشن بودن موتور خودرو، پدال ترمز زیر پا سفت است و بسختی فشرده می شود.

روش تست بوستر ترمز: در حالتی که موتور خودرو خاموش است، پا را روی پدال ترمز فشار می دهیم و بعد استارت می زنیم، در صورتیکه بوستر سالم باشد، باید پدال 2 یا 3 سانتی متر پایین برود.

4- خرابی پمپ ترمز – هوا گرفتن سیستم ترمز

اگر قطعات لاستیکیِ داخل پمپ ترمز خراب شوند، در هدایت روغن ترمز اختلال ایجاد می شود و اصطلاحا فشار روغن از کنار قطعات فرار می کند. در این مواقع، هنگام ترمز گیری پدال ترمز پایینتر از حالت عادی می رود و گیرایی ترمز ضعیف است، و یا اصلا گیرایی ندارد.

اگر به هر دلیلی سطح روغن ترمز در مخزن آن از مقدار خاصی کمتر شود، بجای روغن ترمز، هوا وارد سیستم ترمز می شود و متعاقبا گیرایی ترمز ضعیف خواهد شد.

5- نشت روغن از سیلندر ترمز

در صورتیکه روغن ترمز از سیلندرهای ترمز نشت کند، پس از باز کردن چرخها براحتی قابل مشاهده خواهد بود که این ایراد به 3 صورت زیر نیروی ترمز را ضعیف می کند:

در صورت ادامه دار بودن نشتی، سطح روغن ترمز در مخزن آن کم می شود و پس از پایین آمدن سطح آن از مقدار خاصی، بجای روغن ترمز، هوا وارد سیستم ترمز می شود و متعاقبا گیرایی ترمز ضعیف خواهد شد.

 بخشی از روغن ترمز از سیلندرها فرار می کند و در نتیجه نیروی حداکثری ترمز، به سیلندرها و در نهایت لنتها وارد نخواهد شد.
 اگر سطح لنتها و دیسک ترمز به روغن ترمز نشت شده آغشته شود، اصطکاک بین لنتها و دیسک کمتر شده و نیروی ترمز کاهش خواهد یافت.

6- کشیدن فرمان به یک طرف در هنگام ترمز گیری

اگر به هر دلیلی، نیروی ترمز به صورت متعادل (مساوی) به چرخهای چپ و راست در محور جلو یا عقب تقسیم نشود، فرمان به سمتی کشیده می شود که ترمز در آن طرف قویتر است.

این حالت معمولا به یک یا ترکیبی از علتهای زیر اتفاق می افتد:

- پیستون در سیلندر ترمز در یکی از چرخها گیرپاژ کرده باشد و نیروی ترمز را بدرستی منتقل نمی کند

- دیسک ترمز در یکی از چرخها چرب شده و اصطکاک خوبی ندارد

- مسیر انتقال روغن ترمز برای یکی از چرخها کیپ شده است

7- تنظیم نبودن ریگلاژ ترمز دستی

ریگلاژ ترمز دستی در مقدار پایین رفتن پدال ترمز موثر است و در صورت نادرست بودن آن، پدال ترمز بیش از حد پایین می رود.

سیستم ترمز در خودرو از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است و هر گونه تعمیر و عیب یابی آن می بایست توسط نیروی متخصص و با تجربه صورت گیرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

سیستم‌های ایموبلایزر الکتریکی و الکترونیکی خودروهای داخلی و وارداتی

همان‌طور که از اسمش پیداست عملکرد هر قسمتی از اتومبیل که باعث حرکت خودرو می‌شود را از کار میندازد! و برخلاف قبلی خبری از سنسور و آلارم نیست.

در خودروهای جدید معمولا از سیستم سوئیچ ایموبلایزر (Immobilizer)دار استفاده می‌شود. سیستم ایموبلایزر یکی از جالب‌ترین سیستم‌های نصب شده در خودروهای جدید می‌باشد که در واقع نوعی سیستم ضد سرقت محسوب می‌شود.
با کمک این مکانیزم با استفاده از قفل نرم‌افزاری که بر روی ECU انژکتور گذاشته می‌شود پیشرانه خودرو از روشن شدن مانع می‌شود.
تا زمانی که این قفل باز نشود استارت زدن توسط سوئیچ حاصلی نداشته و پیشرانه روشن نمی‌شود.

کلیدهای خودروهای دارای ایموبلایزر شامل دو قسمت می‌باشند؛
1⃣ بورد الکترونیکی مربوط به ریموت کنترل (در کلید ریموت کنترل‌دار) که کار باز و بسته کردن درها را بر عهده دارد
2⃣ قطعه کوچکی است که در واقع نوعی چیپ حافظه است.

آنتن ترانسپوندر که بر روی سوئیچ در زیر فرمان نصب می‌شود شامل یک بورد الکترونیکی و یک سیم پیچ است که می‌تواند همانند یک مین‌یاب یک میدان مغناطیسی کوچک ایجاد نماید.
وقتی کلید را در داخل سوئیچ در زیر فرمان قرار می‌دهیم چیپ حافظه داخل کلید تحت حوزه مغناطیسی ترانسپوندر قرار گرفته و فعال می‌شود.
در این حالت انتن در ارتباطی دوجانبه با چیپ حافظه شروع به رد و بدل کردن اطلاعات کرده و می‌تواند کدی که ما ان را تحت عنوان Access code می‌شناسیم بر روی کلید ثبت نموده و یا آن را از روی کلید بخواند.
تمام این اطلاعات ارسال و دریافت کدها و بازگشایی کدها تنها در کسری از ثانیه انجام شده و راننده متوجه مورد خاصی نمی‌شود.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

تقسیم‌بندی خودروها بر اساس شکل ظاهری

کارشناسان، خودروها را بر اساس فرم ظاهری به دسته‌های مجزایی تقسیم‌بندی می‌کنند که در ادامه این مقاله این دسته‌بندی‌ها را از نظر خواهیم گذراند.

سدان (Sedan):
سدان یا سالون به خودروی سواری می‌گویند که دارای دو ردیف صندلی، صندوق عقب مجزا و سقف ثابت است. ظرفیت این خودروها 4 نفر (2نفر جلو و 2 نفر عقب) است و چهار در می‌باشند. سدان متداول‌ترین شکل طراحی بدنه خودرو می‌باشد. مانند پژو 405 یا سمند یا ...

 

هاچ‌بک (Hatch- back):
به خودروهایی می‌گویند که صندوق عقب آنها تقریباً حذف شده و در صندوق عقب و شیشه عقب خودرو یکی بوده و به صورت عمودی باز می‌شود. معمولاً با باز کردن این در علاوه بر فضای بار به داخل خودرو نیز دسترسی وجود دارد. مانند پژو 206 یا پراید هاچ‌بک یا ...

 

لیفت‌بک (lift-back):
این خودرو حالتی بین سدان و هاچ‌بک است، یعنی صندوق از نظر ظاهری مجزا است ولی از نظر باز شدن در صندوق شبیه هاچ‌بک است و شیشه‌ی عقب با در صندوق پیوسته است. مانند زانتیا  که یک مدل لیفت‌بک بوده.

 

فست‌بک (Fast-Back):
به حالت خاصی از سدان می‌گویند، به گونه‌ای که سقف با یک شیب ملایم و پیوسته به سمت عقب خودرو پایین می‌آید به‌طوری که سقف و شیشه عقب دو جزء متمایز به شمار نیایند. مانند مرسدس بنز CLS و ...

 

اس یو وی (SUV) (Sport Utility Vehicle):
معمولاً دارای دو ردیف صندلی و محفظه بار هستند. سیستم تعلیق قوی، قابلیت تردد در مناطق ناهموار، ظرفیت حمل بار، توان بالای موتور، ارتفاع شاسی و قابلیت دو دیفرانسیل بودن (4WD) از ویژگی‌های آنهاست. مانند پرادو و ...


کراس اوور (کراس آور) (Crossover):
نام کراس اوور چندسالی بیشتر نیست که در صنعت خودرو رواج پیدا کرده است. با محبوبیت ماشین‌های بیابانی و محدودیت‌هایی که این ماشین‌ها از نظر ابعاد و مصرف در شهرها داشتند، خودروسازان ماشین‌هایی به بازار عرضه کردند که بر روی پلت‌فرم ماشین سواری ساخته می‌شد و خصوصیت‌های ماشین‌های بیابانی را داشت. در واقع ماشین‌های کراس‌اوور ترکیبی از پلت‌فرم و ظاهر خودروهای سواری و شاسی‌بلند (SUV) است. این خودروها در رده خودروهای اسپرت قرار می‌گیرند. خودروهای مختلفی با ویژگی های متفاوت تا کنون به این بازار عرضه شده اند که برخی نیز توانسته اند با وجود کیفیت بالاتر ، طراحی بهترو قیمت کمترمحبوبیت بیشتری کسب کنند.

کراس آور کیا اسپرتیج


ام پی وی (Multi Purpose Vehicle):
خودروهای چند منظوره یا ون، به خودروهایی گفته می‌شود که با هدف بهره‌گیری از حداکثر فضای داخلی جهت حمل بار یا مسافر طراحی شده‌اند. مانند کیا کارنیوال و ...

 

وانت (Pick-up):
به خودروهایی گفته می‌شود که دارای قسمت بار روباز و کابین جداگانه راننده و سرنشین می‌باشد. این خودرو می‌تواند به صورت تجاری یا شخصی باشد و معمولاً نوع شخصی آن چهار در داشته و ظرفیت چهار سر نشین دارد که دو کابین نامیده می‌شود. مانند تویوتا هایلوکس یا ...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

دلایل وجود صدای اضافه در خودروهای داخلی و وارداتی

گاهی مواقع صدایی از موتور شنیده می‌شود که به معنی وجود یک صدای اضافه بوده و از آنجا که پیشرانه قلب تپنده خودرو محسوب می‌شود و تنش‌ها در این بخش از خودرو اهمیت و اثر بسیار بیشتری دارد، لازم است تا به سرعت به بررسی عیب پرداخته و ایراد پیش آمده رفع شود.

در این مطلب نگاهی داریم به مهم‌ترین و رایج‌ترین صداهای اضافی که ممکن است از یک پیشرانه شنیده شود و بررسی علل و راه‌های رفع عیب آن.

🔰صدای ناشی از سوپاپ‌ها
صدای ناشی از سوپاپ‌ها می‌تواند به دو دلیل کمبود روغن و یا سفت بودن فیلر باشد. این صدا در هر دو حالت شبیه به تیک تاک ساعت و با نظمی دقیق است که می‌توان آن را از بالای موتور و دقیقا از سمت سوپاپ‌ها شنید. این عیب یا ناشی از ایراد در بخش روانکاری مثل کمبود روغن، بی‌کیفیتی روغن، کاهش فشار اویل پمپ، گرفتگی فیلتر روغن و... است و یا ناشی از سفت بودن فیلر و لقی سوپاپ‌هاست.
فیلر‌گیری که عملی شناخته شده است و همچنین با بازکردن درب قالپاق سوپاپ‌ها می‌توان به مدت اندکی به نحوه پاشش روغن نگاه کنیم تا در صورت کمبود فشار، به فکر حل مشکل آن باشیم. فراموش نکنیم که در بسیاری از مواقع، کاهش فشار روغن توسط چراغ روغن نمایش داده نمی‌شود!
🔰یاتاقان‌‌زدن
صدای یاتاقان از زیر موتور شنیده می‌شود و صدایی بلند و واضح است که البته بسته به شدت خرابی یاتاقان متفاوت خواهد بود. یاتاقان زدن نیز در اثر ایراد در امر روانکاری موتور است که معمولا ناشی از کمبود روغن خواهد بود. برای رفع عیب آن باید موتور از زیر باز شده و به بررسی وضعیت یاتاقان‌ها و میل‌لنگ پرداخته شود.


🔰تنفس غیر‌طبیعی موتور
در بخش‌های ورودی و خروجی موتور از واشرهایی استفاده می‌شود تا اتصال آهن به آهن در این قسمت‌ها به خوبی آب‌بندی شود. اگر واشر گلویی اگزوز خراب باشد، دود ‌حین حرکت به داخل اتاق نفوذ می‌کند و ضمن اینکه در هوای سرد و در زمان روشن‌کردن موتور نیز صدای ویز‌ویز ریزی از سمت گلویی اگزوز شنیده می‌شود. ضمن اینکه این صدا ممکن است در زمان کارکرد نیز به صورت تاپ تاپ از همین بخش شنیده شود. اما خرابی واشر بغل اگزوز و سوختن آن نیز صدایی شبیه به صدای تاپ تاپ می‌دهد که در زمان بالا بردن دور موتور این صدا به وضوح افزایش پیدا می‌کند. خرابی واشر منیفولد هوا نیز در خودرو‌های انژکتوری می‌تواند منجر به نوسان دور موتور شبیه به حالت خرابی استپر موتور شود و ضمن اینکه صدای نشتی هوا نیز از این بخش به راحتی شنیده می‌شود.

🔰وجود جسم خارجی
وجود جسم خارجی در سیلندر‌ها نیز صدای اضافه زیادی تولید می‌کند که به وضوح قابل شنیدن است. معمولا در زمان تعویض قطعاتی مثل شمع‌ها و یا باز کردن ورودی‌های هوای موتور، ممکن است جسم خارجی به داخل موتور وارد شود که تنها راه خروج آن نیز، باز کردن سر سیلندر موتور است.

🔰شل بودن زنجیر موتور
در برخی‌ پیشرانه‌ها، برای باز و بسته شدن دقیق سوپاپ‌ها و گرفتن نیروی چرخش میل سوپاپ از میل لنگ از تسمه تایم استفاده می‌شود و در بعضی از موتور‌ها نیز از زنجیر تایم که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. گاهی مواقع شل شدن زنجیر تایم در اثر کارکرد نیز، صدایی شبیه به صدای فیلر‌ها ایجاد می‌کند که توسط مکانیک‌های ماهر به راحتی قابل تشخیص است. تنظیم و یا تعویض این قطعه منجر به حذف صدای آن می‌شود.

🔰خرابی دسته موتور‌ها
قطعه‌هایی که اصطلاحا به آنها دسته گفته می‌شود، با داشتن بخش لاستیکی در عین اینکه قسمت‌هایی مثل موتور و گیربکس و اتاق را در جای خود نگه می‌دارند، از لرزش آنها و انتقال این ارتعاش به دیگر بخش‌ها مثل شاسی و اتاق جلوگیری می‌کنند. خرابی و پارگی بخش لاستیکی باعث می‌شود تا این ارتعاش به خوبی کنترل نشود و در نتیجه موتور ‌حین کارکرد دچار لرزش شده و از این لرزش صدایی نیز تولید شود. با نگاه کردن به دسته موتور‌ها می‌توان سلامت آنها را تشخیص داد.

🔰لقی گژنپین
صدای ناشی از لقی گژنپین زیاد است چرا که حرکت هر باره پیستون و شاتون منجر به تولید آن می‌شود. این صدا از بالای موتور شنیده می‌شود و تنها راه آن نیز باز کردن موتور و پیدا کردن گژنپین معیوب و تعویض آن است.
🔰ضربه در موتور
وقتی جرقه قبل از بالا آمدن پیستون زده شود، پیستون درحین بالا آمدن با نیروی زیاد انفجار درون سیلندر مواجه می‌شود و این اختلال در زمان‌بندی باعث ایجاد صدای زیادی می‌شود. ضمن اینکه ضرر این اتفاق نیز برای موتور بالا بوده و باید به سرعت رفع عیب کرد. ضربه در موتور می‌تواند به خاطر گرم بودن بیش از حد موتور، تنظیم نبودن زمان جرقه، تایم‌بندی اشتباه حرکت پیستون و ... باشد.

🔰کمپرس سیلندر‌ها
گاهی مواقع سوختن واشر سر‌سیلندر در بین 2 سیلندر مجاور هم، باعث می‌شود تا کمپرس یک‌ سیلندر در زمان جرقه به خانه بغلی سرایت کرده و جدا از کاهش قدرت موتور، ایجاد مشکلاتی دیگر بکند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

ﻧﺤﻮﻩ ﯼ ﺭﯾﺴﺖ ایسیو ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺩﺭ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭ ﺳﺎﯾﭙﺎ

ﭼﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﺭﯾﺴﺖ ایسیو ‏( ECU Engine ‏) ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯿﺪﻫﯿﻢ ❓

⬅️ایسیو ﯾﮏ ﻣﯿﮑﺮﻭ ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺮﺍﯾﻂ
ﻟﺤﻈﻪﺍﯼ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺳﺮﯼ، ﻋﻤﻠﮕﺮﻫﺎﯼ ﻧﺼﺐ ﺷﺪﻩ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﻣﻮﺗﻮﺭ، ﻓﺮﻣﺎﻥ
ﻣﯿﺪﻫﺪ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻃﺮﯾﻖ ‏( ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﻣﺪﺕ ﭘﺎﺷﺶ ﺳﻮﺧﺖ، ﺯﻣﺎﻥ ﺟﺮﻗﻪ ﻭ ﻓﺮﺍﻫﻢ
ﺳﺎﺯﯼ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺍﺣﺘﺮﺍﻕ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﺳﯿﻠﻨﺪﺭﻫﺎ ﻭ… ﺗﺎﻣﯿﻦ
ﮐﻨﺪ . ﺍﯾﻦ ﻣﯿﮑﺮﻭﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮ ﻧﯿﺰ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﯾﮕﺮ ﻫﻤﻨﻮﻋﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺷﺎﻣﻞ CPU ، ﺣﺎﻓﻈﻪ
ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺭﯾﺰ ﺍﺳﺖ.
ایسیو ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎﻳﻲ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻣﺘﺼﻞ ﺍﺳﺖ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﻭ ﺷﺮﺍﻳﻂ
ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺍ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﭘﺎﺳﺦﻫﺎﻱ ﻻﺯﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺮﻭﺟﻲﻫﺎ ﮐﻪ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ :
ﺍﻧﮋﮐﺘﻮﺭﻫﺎ، ﺟﺮﻗﻪ ﺯﻥﻫﺎ ﻭ … ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﻲﮐﻨﺪ .
 ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎﻱ ﮐﻴﺖﻫﺎﻱ ﺍﻧﮋﮐﺘﻮﺭﻱ
ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ ایسیو ﺑﻬﺘﺮ ﻣﻲﺗﻮﺍﻧﺪ ﺷﺮﺍﻳﻂ
ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺭﺍ ﺩﺭﮎ ﮐﻨﺪ.

ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎﻱ ﻣﻬﻢ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ :
ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺩﻭﺭ ﻳﺎ RPM
ﺳﻨﺴﻮﺭ ﻓﺸﺎﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻣﺎﻧﻴﻔﻮﻟﺪ ﻳﺎ MAP
ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺩﺭﻳﭽﻪ ﮔﺎﺯ ﻳﺎ TPS
ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺩﻣﺎﻱ ﺁﺏ ﻳﺎ CTS
ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺩﻣﺎﻱ ﻫﻮﺍ ATS
ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺍﮐﺴﻴﮋﻥ
ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺿﺮﺑﻪ
ﺍﺳﺘﭙﺮ ﻣﻮﺗﻮﺭ
ﺩﺭ ﺣﺎﻓظه ایسیو ﯾﮏ ﺳﺮﯼ ﻣﻘﺎﺩﯾﺮ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﭘﯿﺶ ﻓﺮﺽ
ﺩﺭ درون ایسیوﺑﺎﺭ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
 ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﯾﻦ
ﻣﻘﺎﺩﯾﺮ ﻭ ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮ ﻫﺎ ﺭﻭ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺑﺪﻫﺪ ﻭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺗﺎ ﻣﺪﺗﯽ ﺑﺪ ﮐﺎﺭ ﮐﻨﺪ .
ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﻻﯾﻞ ﺁﻥ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﺪ ﺧﺮﺍﺑﯽ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ
ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭﯼ ﺩﭼﺎﺭ ﻣﺸﮑﻞ ﺷﻮﺩ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺑﻪ ECU ﺍﺭﺳﺎﻝ
ﻣﯿﮑﻨﺪ ﺩﺭ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﭼﺎﺭ ﻣﺸﮑﻞ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺪﺗﯽ
ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻭ ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮﻫﺎﯼ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺩﺭ ﺣﺎﻓﻈﻪ ECU ﺑﺎﻗﯽ ﻣﯿﻤﺎﻧﺪ ﻭ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ
ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺭﺍ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ
ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺜﺎﻝ : ﺳﻨﺴﻮﺭ MAP ، ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺩﺭﯾﭽﻪ ﮔﺎﺯ ﻭ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺩﻭﺭ ﻣﻮﺗﻮﺭ
ﻫﺮﮐﺪﺍﻡ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﯾﻮﻧﯿﺖ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﯾﻮﻧﯿﺖ
ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺩﺭﯾﺎﻓﺘﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺳﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻣﺘﻮﺟﻪ
ﻣﯿﺸﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﻓﺸﺎﺭ ﻫﻮﺍﯼ
ﻭﺭﻭﺩﯼ ﮐﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭ MAP ﺍﻋﻼﻡ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﺩﯾﺮﯼ ﮐﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎﯼ
ﺩﻭﺭ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻭ ﺩﺭﯾﭽﻪ ﮔﺎﺯﺑﻪ ECU ﻣﯿﻔﺮﺳﺘﻨﺪ، ﺍﻣﮑﺎﻥ ﭘﺬﯾﺮ ﻧﯿﺴﺖ . ﺑﻨﺎ ﺑﺮﺍﯾﻦ
ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺑﺎﺭ ﮐﻪ ECU ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﮐﺮﺩ ﻭ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭ فشار منیفولد  ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮﻫﺎﯼ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺍﻋﻼﻡ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻤﻠﮕﺮﻫﺎ ﺍﺭﺳﺎﻝ
ﻣﯿﮑﻨﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﺩﯾﺮ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﯿﺪﻫﺪ ﺗﺎ ﮐﺎﺭﮐﺮﺩ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﮐﻤﺘﺮ ﺩﭼﺎﺭ
ﻣﺸﮑﻞ ﺷﻮﺩ .
ﺍﻣﺎ ﻭﻗﺘﯽ ﺳﻨﺴور فشار منیفولد ﺭﺍ ﻋﻮﺽ ﮐﻨﯿﺪ ﻭ ﯾﮏ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺳﺎﻟﻢ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﮐﻨﯿﺪ
ﻫﻨﻮﺯ ﺩﺭ ﺣﻔﻈﻪ ﯼ ECU ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺛﺒﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺗﺎ ﻣﺪﺗﯽ
ﺑﺪ ﮐﺎﺭ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ .

ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺗﻌﻮﯾﺾ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎ ‏(ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﻣﺜﺎﻝ : ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺍﮐﺴﯿﮋﻥ ،
ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺩﺭﯾﭽﻪ ﮔﺎﺯ ، ﺳﻨﺴﻮﺭ مپ و...) ﭼﻮﻥ ﻫﻨﻮﺯﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻭ
ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮﻫﺎﯼ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺩﺭ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﯼ ECU ﺑﺎﻗﯽ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﺪ ﻧﯿﺎﺯ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ECU ﺭﺍ
ﺭﯾﺴﺖ ﮐﻨﯿﺪ ﺗﺎ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺍﻭﻟﯿﻪ ‏( ﺗﻨﻈﯿﻢ ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﺍﯼ ‏) ﺑﺮﮔﺮﺩﺩ ﻭ
ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﯽ ﮐﺎﺭ ﮐﻨﺪ .

ﯾﮑﯽ ﺩﯾﮕﺮﺍﺯ ﺩﻻﯾﻞ ﺭﯾﺴﺖ ECU ﭘﺎﮎ ﮐﺮﺩﻥ ﮐﺪﻫﺎﯼ ﺧﻄﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺣﺘﯽ
ﭘﺲ ﺍﺯ ﺭﻓﻊ ﺍﯾﺮﺍﺩ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﺯ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﯼ ECU ﭘﺎﮎ ﻧﻤﯿﺸﻮﺩ . ﮔﺰﯾﻨﻪ ﯼ ﺭﯾﺴﺖ
ﮐﻤﮏ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﺗﺎ ﮐﺪﻫﺎﯼ ﺧﻄﺎ ﺍﺯ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﯾﻮﻧیت پاک شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

شرایط فعال شدن کیسه هوا

زمانی که خودرو در یک نقطه متمرکز دچار تصادف شدید شود (مثل برخورد با دکلهای مخابرات).

👈🏻تغییر شکلهایی که تدریجی هستند ( مثل برخورد از پشت به کامیون در حال حرکت).

👈🏻در تصادفاتی که ضربه و تغییر شکل خودرو در نواحی متعدد و پس از برخوردهای مکرر صورت می گیرد.

 👈🏻اگر خودرو چند بار پی در پی تصادف کند و کیسه هوا فعال شود، در تصادفات بعدی کیسه هوا عمل نمی کند. کیسه های هوایی پس از هر بار عمل کردن، خالی شده و منقبض می شوند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نحوه تست سنسور دور موتور بدون هیچ گونه وسیله‌ای

اگر موتور روشن نشود احتمال خرابی سنسور دور موتور وجود دارد.پس اگر روشن نشد تست زیر را انجام دهید.🔻

1. سوئیچ را باز کنید.
قاعدتا صدای پمپ را می شنوید.
اگه نمی شنوید اصولا یا پمپ یا فیوز آن یا رله دوبل مشکل دارد.
🔶اما اگر صدای پمپ بنزین را شنیدید به مر حله دو بروید.
2.به یک نفر دیگر بگویید گوشش را روی صندلی عقب و نزدیکترین محل به پمپ بنزین بگذارد.
اگر زمان استارت زدن صدای پمپ شنیده نشود سنسور دور موتور خراب است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نکات مهم در مورد تسمه تایمینگ

در همه خودروهای رایج، تسمه ای وجود دارد که  قطعاتی از جمله دینام، واترپمپ، کمپرسور کولر و  احتماال فرمان هیدرولیک از آن استفاده میکنند.  چون معمولا این تسمه از بیرون نصب میشود  بنابراین میتوانید آن را از قسمت جلوی موتور  ببینید.فروش خودرو، البته در خودروهای دیفرانسیل جلو، موتور  اغلب به صورت عرضی نصب میشود. تسمه معمولا  یک نوار مارپیچ است که حول پولی های گوناگون  حرکت میکند. اگر پوسیدگی یا فرسودگی از جمله  ترک، ساییدگی و موارد مشابه به آن در تسمه  مشاهده کردید، باید برای تعویض آن اقدام کنید.  تسمه نیز مانند دیگر قطعات خودرو عمر مفیدی دارد  و باید در زمان معینی عوض شود تا مانع آسیبهای  شدید و جدی به موتور خودرو گردد.

اغلب موتورها یک تسمه تایمینگ یا زمان‌بندی نیز دارندکه از دید پنهان است که میل‌لنگ در قسمت پایین موتور را به سرسیلندر در قسمت بالا وصل می‌کند. این تسمه باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را کنترل می‌کند. بسیاری از موتورها از زنجیر تایمینگ به جای تسمه استفاده می‌کنند. تفاوت کلیدی زنجیره تایمینگ در این است که معمولا به تعویض دوره‌ای نیاز ندارد. تسمه تایمینگ معمولا بعد از طی مسافت 60 هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد که البته زمان درست آن را بایددر دفترچه راهنمای خودروتان ملاحظه کنید
اگر تسمه تایمینگ پاره شود، خودرو خاموش خواهد شد و دیگر قادر نیستید آن را روشن کنید،‌اما در بعضی خودروها بعداز این که تسمه تایمینگ پاره شد، می‌توان دوباره آن را روشن کرد. اما درنظر داشته باشید که به خاطر دینام، زیاد نمی‌توانید رانندگی کنید. بدون دینام، باید به نیروی الکتریکی حاصله از باتری اتکا کنید. با این که تسمه می‌تواند بیش از 160 هزار کیلومتر دوام داشته باشد اما باید به صورت دوره‌ای بازرسی شود. اگر می‌خواهید خودتان این کار را انجام دهید، بهتر است دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید.

این در بعضی از خودروهای امروزی مانند هیوندای که چهارسیلندر است بعد از شش سال یا 96 هزار کیلومتر و یا بعد از دو سال یا 24 هزار کیلومتر صورت می‌گیرد. فولکس واگن این کار را بعد از 64 هزار کیلومتر توصیه می‌کند اما در بعضی از خودروهای فورد بعد از طی مسافت 160 هزار کیلومتر این کار صورت می‌گیرد. هزینه تعویض تسمه دینام در کشورهای مختلف فرق می‌کند که از 75 تا بیش از 150 دلار متغیر است. گاهی اوقات ممکن است با شنیدن سیگنال‌های هشدار متوجه شویدکه زمان تعویض تسمه فرارسیده است؛ هنگامی که موتور را روشن کرده و یا شتاب می‌گیرید، صداهای قیژقیژ از تسمه دینام می‌شنوید.

در بعضی از خودروها اگر تسمه تایمینگ پاره شود یا روی پولی رد کند، پیستون‌ها همچنان به سمت بالا و پایین حرکت می‌کنند اما چون زمان‌بندی به هم خورده است، سوپاپ‌ها با پیستون‌ها برخورد کرده و خم می‌شوند. تعویض تسمه‌تایم بسیار مهم است و چون به آسانی قابل رویت نیست باید آن را به تعمیرگاه مجاز ببریدتا نگاه دقیق‌تری بهآن بیندازد. برای زمان تعویض این قطعه توصیه‌های گوناگونی وجود دارد. برای نمونه، تعویض تسمه‌تایمینگ در بعضی از خودروهای شورولت بعد از طی مسافت 160 هزار کیلومتر صورت می‌گیرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

خودرو 2WDو 4WD چیست؟

خودرو,فروش خودرو2WD یا 4WD برطرف کند واژه هایی که شاید این روزا بیشتر در کنار بدنه خودرو ها دیده می شه در اصل تمام خودروها نیروی موتور یا به چرخ های عقب، یا به چرخ های جلو و یا به هر چهار چرخ منتقل می شود. در اتومبیل هایی که نیرو به دو چرخ عقب یا دو چرخ جلو منتقل می شود 2WD و در خودروهایی که نیرو به هر چهار چرخ منتقل می شود 4WD یا همان دو دیفرانسیل می گویند و در دو نوع موقت و دائم هستند که در نوع موقت، راننده بسته به موقعیت، توسط اهرم یا دکمه مخصوص وضعیت آن را مشخص می کند که نیرو به دو چرخ منتقل شود یا چهار چرخ که البته این اهرم یا یا دکمه در خودروها متنوع می باشد.

 

به دودیفرانسیل هایی که به طور الکترونیکی نیروی وارد بر چهار چرخ را کنترل می کنند، AWD می گویند. همان طور که گفته شد در خودروهای 2WD نیرو یا به چرخ های عقب منتقل می شود یا به چرخ های جلو که به اصطلاح به آن ها دیفرانسیل عقب (RWD) و دیفرانسیل جلو (FWD) می گویند. اکثر خودروهای هاچ بک و سدان های کوچک و جمع و جور دیفرانسیل جلو می باشند و خودروهای اسپرت و سوپرخودروها دیفرانسیل عقب هستند که این موضوع به وضوح در خودروهای دهه هفتاد و هشتاد میلادی نمایان است.

 

اما از سیستم 4WD یا همان دو دیفرانسیل اغلب در خودروهای شاسی بلند و آف رود استفاده می گردد و پیش تر با 4X4 مشخص می شد که البته در دهه های گذشته به نوعی سمبل غرور و افتخار کارخانه سازنده نیز بود! هر کدام از این سیستم ها مزایای خاص خود را دارند که به شرح آن ها می پردازیم:

مزایای خودرو 4WD:

بزرگ ترین مزیت یک خودروی دو دیفرانسیل، افزایش چسبندگی و کشش اتومبیل در جاده های لغزنده است که بر روی برف ، یخ و یا گل و شل، احتمال گیر کردن و از حرکت ایستادن یک خودروی 4WD به مراتب کم تر از خودوی 2WD است مگر اینکه هر چهار چرخ با هم گیر کنند و از حرکت بایستند که این امر بسیار کم اتفاق می افتد، هم چنین سیستم 4WD در مسیرهای صعب العبور بسیار به کمک راننده آمده و در حالی که ممکن است فقط یک یا دو چرخ اتومبیل با سطح زمین تماس داشته باشد، کمک شایانی به عبور از مسیرهای ناهموار می کند. ناگفته نماند که در برخی از سوپرخودروهای امروزی از سیستم چهارچرخ متحرک خودکار در جهت ایجاد کشش و چسبندگی بیش تر به سطح جاده استفاده می گردد.

مزایای خودرو 2WD:

 

از این سیستم نیز در خودروهای هاچ بک، سدان ها و در کل خودروهای شهری و برخی از شاسی بلند هایی که به هدف آف رود ساخته نشده اند، استفاده می شود که به صورت دیفرانسیل عقب یا دیفرانسیل جلو هستند. مزیت سیستم 2WD این است که هزینه طراحی،ساخت و نگهداری بسیار پایین تری نسبت به 4WD دارند به طوری که برای یک شاسی بلند دو دیفرانسیل باید چندین هزار دلار بیش تر نسبت به همان خودرو با سیستم 2WD بپردازید. هم چنین اتومبیل های 2WD به لطف وزن کم تر نسبت به انواع 4WD، دارای مصرف سوخت پایین تری هستند.

در نهایت باید گفت اگر واقعاً علاقمند به گشت و گذار در دامن طبیعت هستید و صرفاً به مسیرها و جاده های استاندارد و آسفالت قانع نیستید، اتومبیل 4WD برای شما انتخاب مناسبی است ولی اگر بیش تر در سطح شهر تردد دارید و مسیر بین محل کار تا منزل را هر روز می پیمایید، پس هزینه اضافی بر دوش خود تحمیل نکنید و با یک خودروی  2WD نیاز روزمره خود را تامین کنید. امیدواریم تا فرهنگ صحیح استفاده و نگهداری از خودرو در کشور ما نیز جا بی افتد تا هر شخص بسته به نیاز واقعی خود اقدام به خرید اتومبیل کند و صرفاً زیبایی ظاهری و یا به اصطلاح "کلاس" خودرو را معیار انتخاب خود قرار ندهد!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

زمان تعویض سیستم تعلیق خودرو

کمک فنرها از مهمترین اجزای سیستم تعلیق خودرو هستند. فنرهای موجود در کمک فنرها با فشرده شدن، ضربه و تکانه های ناشی از ناهمواری های سطح جاده را جذب کرده و مانع آسیب رسیدن به بدنه اصلی خودرو می شوند. بازویی درون کمک فنرها وجود دارد که نیروی زیاد ذخیره شده در فنر را آهسته آزاد کرده و از جهش ناگهانی خودرو جلوگیری می نماید.

از نشانه های وجود اشکال در سیستم تعلیق می توان به نزدیک شدن کف خودرو به موانع خیابان از قبیل سرعت گیرو دست اندازها، شنیده شدن صداهای غیر معمول هنگام عبور از موانع جاده ای، متمایل شدن بیش از حد بدنه خودرو به سمت درونی پیچ در هنگام دور زدن و جهش قسمت جلویی خودرو هنگام ترمزهای ناگهانی، اشاره کرد.

برای جلوگیری از فرسوده شدن زود هنگام کمک فنرها بهتر است از ترمزهای ناگهانی بپرهیزید. آهسته ترمز کردن همچنین می تواند باعث افزایش طول عمر لنت ها گردد.

برای بررسی سلامت کمک فنرها می توانید به این صورت عمل کنید: ابتدا بر روی هر گلگیر با دستان خود فشار وارد کنید تا کمک فنر فشرده شود و سپس دستان خود را رها کنید. اگر در هنگام رها سازی، کمک فنر به حالت پایدار اولیه بازنگشت و یا با نوسان زیاد به حالت پایدار رسید، می توان نتیجه گرفت که کمک ها نیاز به سرویس و تعویض دارند. متاسفانه این شیوه را به دلیل نبود تکیه گاه مناسب جهت وارد کردن نیرو به کمک فنر، در خودروهای شاسی بلند نمی توان به کار گرفت.
هرچند شیوه ی ذکر شده در بالا برای بررسی درستی عملکرد سیستم تعلیق، مناسب به نظر میرسد اما بهتر است به منظور مشاهده دقیق تر، خودروی خود را نزد یک مکانیک خبره ببرید تا سیستم تعلیق را در شرایطی که چرخ ها در حال گردش هستند بررسی نماید. همچنین یک مکانیک ماهر قادر است نواقص دیگری از قبیل نشت روغن از کمک فنر به دلیل گشاد شدن بوش ها، فرسودگی بازو و اثر تو رفتگی ناشی از ضربه را تشخیص داده و در صورت امکان برطرف نماید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

👈هواگیری رادیاتور

👈هواگیری  رادیاتور


👈هر بار که هر کدام از شلنگ های رادیاتور را به هر دلیلی از جا درآوریم و مقداری آب رادیاتور خارج شود، می بایست آب کسر شده را در اولین فرصت جبران نمود(البته زمانی که خودرو خاموش است) برای این کار می بایست مخلوطی از آب مقطر ( رادیاتور) و ضد یخ با نسبت یک به پنج تهیه کنید.
در ادامه می بایست درب محفظه انبساط را باز کرده و مخلوط مورد نظر را درون آن بریزیم.
🔴 اما اگر هواگیری صحیحی صورت نپذیرد بی شک سیستم خنک کننده کارایی مناسبی نخواهد داشت و به زودی مشکلاتی نمایان خواهد شد که باعث دردسر برای شما می‌شود!
پس به روش صحیح هوا گیری نماییم.


♦️روش هواگیری رادیاتور پژو206:👇👇


🔰قبل از هواگیری باید خودرو خاموش و خنک باشد.

1⃣برای این کار ابتدا هواکش خودرو را باز نموده و کنار میگذاریم

2⃣سپس درب مخزن آب را باز کرده و مخزن را پر از آب رادیاتور نمایید

3⃣سپس پیچ هواگیری پلاستیکی روی شیلنک بخاری را باز کرده تا کاملا

آب  بدون حباب از آن خارج شود سپس پیچ را در محل خودش سفت میکنیم.

4⃣بعد از آن سراغ پیچ فلزی از نوع النی(در بعضی از تیپ ها پلاستیکی است) میرویم و ان را شل نموده  تا زمانی که آب بدون حباب خارج شود.

5⃣در این زمان حین  هواگیری آب مخزن را مجددا پر میکنیم سپس زمانی که آب مخزن تا محل علامت حداکثر  آن رسید پیچ را سفت میکنیم.

⚠️نکته:پیچ را زیاد محکم سفت نکنید زیرا باعث بریدن پیچ میشود.

6⃣ بعد از پایان کار درب مخزن آب را بسته و خودرو را روشن نموده و محل اتصال را چک کرده که نشتی اب نداشته باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نکات مهم در استفاده از شارژر فندکی

✅آیا استفاده از شارژر فندکی به باتری آسیب می رساند؟

اینکه آیا شارژ کردن گوشی با یک شارژر فندکی می تواند به باتری گوشی و یا ماشین آسیب برساند یا نه موضوعی است که این روز ها ذهن خیلی از کاربران این شارژر را به خود مشغول کرده است. اگر شما هم در استفاده از این شارژر نگران باتری گوشی و یا باتری ماشین خود هستید این مطلب می تواند پاسخی برای این سوال شما باشد.

ابتدا تاثیر شارژر فندکی را روی باتری اتومبیل بررسی می کنیم و در نهایت نکاتی را در استفاده از آن برای باتری گوشی می گوییم. استفاده از شارژر های یو اس بی که روی درگاه ۱۲ ولتی برق ماشین یا به اصطلاح جا فندکی وصل می شوند این روز ها رواج زیادی پیدا کرده است. در خیلی از خودرو ها، این درگاه ۱۲ ولتی، انتقال برق را هیچ وقت متوقف نمی کند. این یعنی حتی زمانی که خودرو خاموش است هم باتری آن در حال تخلیه شدن است. اما باتری تا چه حد خالی می شود؟

ما با استفاده از یک انبر سوسماری و مولتی متر میزان توان مصرفی شارژر یو اس بی را در حالت آماده به کار اندازه گرفته ایم، و تاثیر آن را روی باتری ماشین مورد بررسی قرار داده ایم. آیا جریان ۱۴٫۲ میلی آمپری دائمی مصرفی این شارژر ها آن قدر هست که رانندگان را نگران تخلیه باتری خودروی خود کند؟ احتمالا خیر.

یک باتری معمولی خودرو حدود ۴۰ آمپر بر ساعت ظرفیت دارد. در نرخ ۱۴٫۲ میلی آمپر، حدود ۲۸۱۷ ساعت یا ۱۱۷ روز طول می کشد تا باتری خودرو به صورت کامل تخلیه شود.

اگر به فرض هر روز از ماشین خود هم استفاده کنید، این مساله اصلا نگران کننده نیست. حتی اگر بخواهید یک یا دو هفته هم ماشین تان را در پارکینگ پارک کنید هم نیاز نیست مواظب باتری باشید. اما در صورتی که بخواهید زمان بیشتری را رانندگی کنید دیگر این ۱۴٫۲ میلی آمپر مشکل ساز می شود.

البته خود خودرو هم جریانی برای تامین توان مورد نیاز دزدگیر و دیگر سیستم ها در حالت آماده به کار مصرف می کند، بنابراین شارژر یو اس بی در مقایسه با آنها چیز خاصی نیست. برای یک راننده معمولی، به نظر می رسد که جریان آماده به کار مورد نیاز برای شارژر یو اس بی آنقدر نیست که نیاز باشد حتما هر روز آن را از جایش بیرون بیاورد و روز بعد سرجایش برگرداند.

در رابطه با اینکه آیا استفاده از از شارژر فندکی می تواند به باتری گوشی آسیب بزند یا نه مطالعه دقیقی هنوز صورت نگرفته است اما دو نکته ای که بهتر است در رابطه با استفاده از شارژر فندکی مورد توجه قرار دهید این است که :

 1. حتما حواستان باشد زمانی که ماشین را استارت می زنید گوشی خود را از شارژر فندکی جدا کنید. چون نوسان برق می تواند به شارژر فندکی یا به گوشی شما آسیب وارد کند. البته احتمال وقوع این اتفاق خیلی کم است اما بهتر است این کار را انجام دهید.

 2. نکته بعدی اینکه هر چند تا به حال گزارشی مبنی بر آسیب جدی گوشی از شارژر فندکی به گوش نرسیده است اما شارژ کردن گوشی با شارژری غیر از شارژر اصلی خودش کار معقولی نیست. بنابراین فقط زمانی که مجبور هستید و به بن بست رسیدید از شارژر فندکی استفاده کنید. چون شارژر اصلی شما مخصوص گوشی شما طراحی شده اما شارژر فندکی هر چند که استاندارد باشد برای همه گوشی ها تعبیه شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

عوامل موثر در گاز نخوردن خودرو

🚗 افت فشار بنزین  
🚗 خرابی پمپ بنزین
🚗کثیف بودن صافی بنزین یا گرفتگی در مسیر ریل سوخت و انژکتور
🚗گرفتگی فیلتر هوای داخل موتور  
🚗معیوب بودن مجموعه دریچه گاز
🚗معیوب بودن موتور دریچه گاز برقی
🚗 ایراد در ECU موتور   

🚗 خرابی برخی از سنسورها مانند: سنسور دور موتور، مپ سنسور، سنسور هیدرولیک فرمان، سنسور خطی گاز کولر، سنسور موقعیت میل سوپاپ، سنسور کیلومتر در خودروهای با ECU زیمنس، سنسور پدال کلاچ، میکروسوئیچ پدال ترمز در خودروهای گیربکس اتوماتیک، سنسور پدال گاز در خودروهای با دریچه گاز برقی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

محل قرار گیری سوکت عیب یاب در خودرو های مختلف

پیکان:  داخل جعبه مشکی رنگ در موتور قرار دارد   و از نوع دوپین بوده.

✅خودرو audi :  (در مدلهای قدیمی)  داخل کاپوت سمت راست   و از نوع دوپین بوده
ولی در مدلهای  ( جدید  )  داخل خودرو سمت راننده کنار پای چپ راننده قرار دارد وبه بدنه داشبورد محکم شده   واز نوع obd می باشد.

✅خودرو BMW : سه نوع بوده.
مدلهای قدیمی که از نوع کابل گرد 15 پین میباشد وسوکت آن در داخل کاپوت قرار دارد .
مدلهای جدید  که از کابل OBD استفاده شده و داخل خودرو کنار پای چپ راننده قرار دارد .
سریهای جدید هم در ستون ماشین کنار پای چپ نصب شده.

✅دوو  :در داخل خودرو  کنار پای چپ راننده  کانکتور مربوطه مختص دوو می باشد .

✅فورد : از نوع مخصوص 15 پین بوده  وسوکت آن زیر دریچه کولر سمت راننده قرار دارد.

✅هوندا  : در سه مکان قرار دارد
 1-زیر داشبورد   2 -در بدنه کنسول سمت شاگرد   3-زیرکاور دنده اتوماتیک خودرو در کنسول   واز نوع OBD می باشد.

✅مزدا سواری  : داخل موتور  کنار باطری قرار دارد  مشکی رنگ دارای یک کاور است کانکتور مربوطه مختص مزدا می باشد .

✅مرسدس بنز  : از نوع 40 پین بوده  و در داخل کاپوت جلوی چراغ سمت راننده قراردارد.
و کابلهای مدلهای جدید  از نوع OBD بوده  و در زیر صندلی کنار دستگیره صندلی راننده قرار دارد. در یکسری مدلهای دیگر  باز 40 پین بوده  ودر داخل جعبه فیوز داخل کاپوت قرار دارد.
درمدلهای جدیدتر  از نوع OBD بوده که   یا  زیر پدال ترمز قرار دارد یا کنار پای چپ راننده.
✅میتسوبیشی: در سه مکان قرار دارد   واز نوع OBD  بوده
 1- زیر فرمان   2-در کنسول زیررادیو پخش   3-کف ماشین کنار پای چپ راننده نزدیک کلاچ.

✅ماکسیما :  از نوع OBD بوده  ودر داخل دریچه زیر فرمان قرار دارد.

✅کابل OPEL :  در دوقسمت قرار دارد
1- در جعبه فیوز زیر فرمان 2- در داخل کنسول جلوی دنده اتوماتیک   واز نوع OBD می باشد.

 ✅پژوهای نسل جدید فرانسه : کابل OBD  داخل دریچه کوچک زیر فرمان نوع کانکتور OBD .

✅تویوتا  : از نوع OBD بوده و چند مکان دارد.
 1- یکسری در داخل کاپوت ،کنار گلگیر سمت چپ داخل یک جعبه مشکی کوچک قرار دارد.
2-سری دیگر داخل کاپوت سمت راننده ودر انتهای کاپوت داخل بک جعبه کوچک مشکی رنگ قرار دارد.
 3-در سریهای جدید داخل اتاق در سمت چپ پای راننده قرار دارد.

✅فولکس  : زیر کلیدهای کولر و بخاری نوع کانکتور OBD
✅ ولوو : در دو مکان قرار دارد.
1- در پشت ترمز دستی 2 - در کنسول جلوی دنده اتوماتیک نوع کانکتور

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

حجم روغن موتور خودروهای ایرانی

حجم کارتل پرطرفدارترین خودروها

روغن موتور

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

بررسی کولر خودرو

رای بررسی تهویه مطبوع خودرو، تمام دریچه‌های خروجی هوا در جلو و عقب خودرو را بررسی کرده و از مسدود نبودنش اطمینان حاصل کنید، به این منظور می‌تونید همۀ دریچه‌های تهویه مطبوع به غیر از یک دریچه را مسدود کرده و از صحت عملکرد هر کدام از دریچه‌ها مطمئن بشید. قدرت فن تهویه را در همۀ قدرت‌ها بررسی کنید و اون را روی بیشترین میزان قدرتش قرار بدید.
 اگه خودرو، سیستم کنترل دما داره، دمای خودرو را روی کمترین و بیشترین دمایی که امکان دستیابی بهش وجود داره قرار بدید و صحت عملکردش را بررسی کنید.

🔸بررسی وضعیت سیستم سرمایش و گرمایش در یک خودرو، کاملا̋ تجربیه، مثلا̋ شما تا قدرت تهویه مطبوع خودروی پراید، کیا سراتو یا هر خودروی دیگه‌ای را از نزدیک لمس نکرده باشید، متوجه نمی‌شید که سرما یا گرمایی که خودروی مورد نظر ایجاد می‌کند در حد استاندارد و مطلوب این خودرو هست یا نه.

👈 خیلی از افراد انتظار دارند موقع استفاده از سیستم سرمایش یا گرمایش خودرو، بلافاصله محیط داخل خودرو سرد یا گرم بشه (مثل سمند)، این در حالیه که در بسیاری از خودروهای مدل جدید، با استفاده از سیستم کنترل دما، دمای خودرو به تدریج به دمای آسایش مورد نظر فرد نزدیک می‌شود.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

ترتیب احتراق موتور

انواع موتور

ردیفی

خوابیده

خورجینی ( V شکل )

و ....

ترتیب احتراق عبارت است نوبت اشتعال سوخت متراکم شده در سیلندر .

در یک موتور ردیفی وقتی از جلو نگاه می کنیم سیلندر نزدیک پروانه شماره 1 است و سیلندر 4 نزدیک فلایویل است .

اتومبیل پژو از عقب شماره گذاری می شود . ( معمولا مدل های قدیمی )

موتورهای احتراقی در سه نوع 4 سیلندر – 6 سیلندر – 8 سیلندر – رایج است .

ترتیب احتراق موتور 4 سیلندر ردیفی 2_4_3_1

ترتیب احتراق موتور 4 سیلندر خوابیده 2_3_4_1

ترتیب احتراق موتور 4 سیلندر خورجینی 2_4_3_1

ترتیب احتراق موتور 6 سیلندر ردیفی 4_2_6_3_5_1

ترتیب احتراق موتور 6 سیلندر خورجینی 6_3_5_2_4_1

ترتیب احتراق موتور 8 سیلندر ردیفی 4_7_3_8_5_2_6_1

ترتیب احتراق موتور 8 سیلندر خورجینی 8_7_3_6_2_4_5-1

( ترتیب احتراق های ذکر شده برای همه اتومبیل ها نیستند ولی معمول ترند )

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

روغن گیربکس

یکی از روغن‌هایی که در خودرو مصرف می‌شود، روغن دنده یا واسکازین است. واسکازین کلمه روسی روغن دنده (Gear oil) است. این روغن‌ها در گیربکس و دیفرانسیل خودرو مورد استفاده قرار گرفته و با روغن موتور فرق دارند. روغن دنده دارای مواد افزودنی مخصوصی است که از چرخ‌دنده‌ها و متعلقات آن‌ها در برابر فشار وارده محافظت می‌کند. روغن دنده مخصوص دیفرانسیل چون در شرایط سخت‌تری کار می‌کند، اغلب از روغن دنده گیربکس قوی‌تر می‌باشد. این روغن‌ها نیز مانند روغن موتور بر اساس سطح کیفیت (API) و ویسکوزیته (گرانروی SAE) طبقه‌بندی می‌شوند. این روان‌ساز دارای گرانروی ناچیز (حتی در دماهای پایین) بوده و با فلزات موجود در جعبه ‌دنده (فولاد و آلیاژهای مس) سازگاری کافی دارد.

واسکازین نیز مانند سایر روغن‌ها نیاز به تعویض دارد که تعویض به‌موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس، افزایش عمر مفید قطعات، کاهش درجه حرارت گیربکس، کاهش سر و صدا و در نهایت بهبود عملکرد آن می‌شود؛ کیلومتر تعویض آن هم بستگی به نوع روغن و گیربکس خودرو و شرایط مختلف آب و هوایی و کارکرد آن دارد. معمولا هم‌زمان با تعویض دیسک و صفحه کلاچ، واسکازین نیز تعویض می شود. با فرض متوسط عمر سیستم کلاچ خودرو با در نظر گرفتن ترکیبی از رانندگی در داخل شهر و جاده حدود 100 هزار کیلومتر کارکرد باشد، پس در هر بار تعویض دیسک و صفحه کلاچ که با باز شدن کامل گیربکس همراه است، این سیال نیز تعویض می‌شود.

این موضوع در مورد خودرو‌های دارای گیربکس اتوماتیک کاملا متفاوت است. عملکرد این نوع گیربکس‌ها هیدرومکانیکی بوده و با استفاده از فشار روغن و تنظیم مقدار فشار آن، نیروی لازم را از موتور به چرخ‌ها منتقل می‌کند. تعویض دنده‌ها از طریق تغییر مسیر و کنترل فشار جریان روغن در گیربکس توسط شیرهای الکترونیکی (شیر برقی) انجام می‌شود. تمامی این اعمال و کنترل قسمت‌های مختلف توسط نرم‌افزاری که بر روی واحد الکترونیکی گیربکس (EGS) نصب است انجام می‌گیرد.

 در داخل گیربکس‌های اتوماتیک AL4 که در خانواده 206 دیده می‌شود، از روغن مخصوصی استفاده شده که اصطلاحا به روغن‌های مادام‌العمر (Lifetime) معروفند. منظور از این اصطلاح این نیست که هیچ‌گاه نیاز به تعویض نخواهند داشت، بلکه حکایت از مدت زمان زیاد کارکرد آن‌ها دارد.

روغن گیربکس در اثر ورود ذرات گرد و غبار از منافذی که روغن از آن‌ها به بیرون نشت می‌کند و همچنین کارکردن طولانی‌مدت روغن در دمای بالا به سرعت دچار استهلاک شده و سبب از بین رفتن خاصیت اولیه آن میشود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

سیستم GPS خودرو

در گذشته، زمانی که تکنولوژی پیشرفته امروزی وجود نداشت، مردم و بخصوص اشخاصی مانند سیاحان، جهانگردان و … گاهی اوقات در یک گستره جغرافیایی و بخصوص شهرها و کشورهای بیگانه، از مکان دقیق خود با خبر نبودند و حتی گاهی نیز در بیابان‌ها ودریاها مسیر خود را گم می‌کردند. از سوی دیگر در دنیای قدیم، استفاده از ستارگان، قطب نما و سایر عوامل طبیعی تا اندازه‌ای راهگشای بشر بوده، ضمن اینکه همه این موارد، بطور کلی انسان عصر گذشته را مورد هدایت و راهنمایی قرار می‌داد، در حالیکه امروزه پیچیدگی‌های جغرافیایی، اعم از بافت شهر، خیابان، و… اصولا زمینه استفاده از این‌گونه روش‌ها را تا حد زیادی منتفی و بی‌معنا کرده است.

دنیای امروز، دنیایی است که هیچ فردی در آن گم نخواهد شد و همه چیز بر روی تمام نقاط زمین قابل شناسایی است و این قدرت دستیابی به سیستم‌های شناسایی را ماهواره‌ها و در اساس کامپیوترها، در اختیار بشر قرار داده‌اند.


🔰جی پی اس چیست؟

جی‌پی‌اس (Global Positioning System) کامپیوتر یا وسیله‌ای است که با بهره‌گیری از آن می‌توان سرعت،مسیر، فاصله پیموده شده، فاصله تا مقصد، زمان طلوع و غروب خورشید و حرکت هر متحرک در روز و شب را محاسبه کرد. این سیستم یک ناوگان ماهواره‌ای است که از شبکه‌ای با ۲۴ ماهواره ساخته شده و به وسیله سازمان دفاع آمریکا در مدار قرار گرفت.

در ابتدا GPS برای مصارف نظامی به‌کار گرفته می‌شد اما از سال ۱۹۸۰ این سیستم برای استفاده‌های غیر نظامی نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفت به‌گونه‌ای که هم‌اکنون در بسیاری از کشورها اکثر خودروهای شخصی، حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس‌ها و تانکرهای حامل مواد خطرناک به این سیستم مجهز هستند. از این سیستم مدت‌ها است که در حمل و نقل دریایی نیز استفاده می‌شود. GPS در هر شرایط آب و هوایی و در هر جای جهان، در ۲۴ ساعت شبانه روز قابل دسترسی است و هیچ حق اشتراک یا هزینه‌ای برای استفاده از GPS وجود ندارد.
🔰جی پی اس چگونه کار می‌کند؟
ماهواره‌های GPS در یک مدار معین، زمین را دوبار در روز دور می‌زنند و سیگنال‌های اطلاعاتی را به زمین ارسال می‌کنند.دریافت کننده GPS این اطلاعات را گرفته و برای محاسبه مکان دقیق کاربر از روش‌های هندسی استفاده می‌کند.


در اصل، دریافت کننده GPS زمان ارسال سیگنال از ماهواره را با زمان دریافت سیگنال مقایسه می‌کند. اختلاف زمان، بازگو کننده میزان فاصله ماهواره از دریافت کننده GPS است.
دریافت کننده با اندازه گیری فاصله، از تعدادی چند از ماهواره‌‌ها، می‌تواند مکان کاربر را مشخص کرده و آن را روی نقشه الکترونیک واحد نمایان کند.
یک دریافت کننده GPS می‌تواند با سیگنال‌هایی که از حداکثر سه ماهواره دریافت می‌کند، مسیر حرکت و مختصات دو بعدی ( طول و عرض) مکان را محاسبه کند.
دریافت کننده می‌تواند با در نظر گرفتن چهار یا بیشتر ماهواره، مختصات سه بعدی (طول، عرض و ارتفاع) مکان کاربر را مشخص کند.
زمانی که مکان کاربر مشخص شد، GPS می‌تواند سایر اطلاعات نظیر سرعت، مسیر، فاصله پیموده شده، فاصله تا مقصد، زمان طلوع و غروب خورشید و … را محاسبه کند.
بهره‌گیری از GPS در حمل و نقل عمومی باعث شده است که رانندگان همیشه خود را در معرض دید پلیس بدانند و به همین جهت تخلفات سرعت در رانندگی به شدت کاهش می‌یابد. از سوی دیگر رهگیری خودروهای عمومی باعث می‌شود که رانندگان ضمن رعایت سرعت در هر مسیری و حتی تفاوت سرعت در روز و شب، بر اساس دستور قانونی زمان توقف و استراحت را رعایت کرده و بیش از مدت مجاز رانندگی نکنند.

سیستم ماهواره‌ای GPS شامل ۲۴ ماهواره است که در مداری با فاصله ۱۲ هزار مایلی از زمین قرار دارند. این ماهواره‌ها پیوسته در حال حرکت بوده و در کمتر از ۲۴ ساعت دو دور کامل می‌زنند. این ماهواره‌ها با سرعت تقریبی ۷ هزار مایل در ساعت حرکت می‌کنند.

ماهواره‌ها به کمک انرژی خورشیدی کار می‌کنند و در زمان خورشید گرفتگی و زمان‌هایی که این انرژی وجود ندارد با بهره‌گیری از باطری‌های پشتیبان به‌کار خود ادامه می‌دهند.
استفاده از ماهواره‌های سیستم GPS رایگان بوده و هیچ سازمان یا کشوری نمی‌تواند مانع از بهره‌گیری از آن شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی