اطلاعات فنی و تخصصی خودرو

۳۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

کلاچ اتوماتیک چیست و چگونه کار می‌کند؟

ترافیک‌های سنگین این روز‌ها در شهر‌های بزرگ به امری عادی و اجتناب‌ناپذیر در زندگی ما بدل شده که خواسته یا ناخواسته همه ما با آن سر و کار داریم و این موضوع زمانی آزار‌دهنده می‌شود که خودرو شخصی ما فاقد گیربکس اتوماتیک باشد و در ترافیک‌های طولانی و خسته‌کننده مجبور به گرفتن مکرر پدال کلاچ خودرو باشیم. آنگاه مشاهده می‌شود که آرام آرام دردهایی از ناحیه زانو احساس شده و خستگی راننده در این شرایط هم کاملا مشهود است و باید گفت که رانندگی در ترافیک با خودرویی که دارای گیربکس دستی باشد انرژی بیشتری را از فرد راننده دریافت می‌کند و به همین دلیل خستگی راننده دو چندان می‌شود و این قضیه در خودروهایی که مجهز به گیربکس اتوماتیک هستند کمتر دیده شده و راننده از آسایش نسبی در ترافیک‌های سنگین و پرتراکم برخوردار است. برای رفع این مشکل باید چاره‌ای اندیشید، اولین ایده‌ای که به ذهن راننده خودرو می‌رسد تغییر گیربکس دستی خودرو خود به نوع اتوماتیک است که این عمل نیز شرایط و مشکلات خاص خود را دارد که باید به این شرایط، هزینه‌های بالای این کار را هم اضافه کرد و ‌اگر این کار بخواهد صورت بگیرد، باید گیربکس اتوماتیکی انتخاب شود که با پیشرانه خودرو هماهنگی داشته باشد تا سبب اتلاف انرژی پیشرانه خودرو نشود و در این خصوص باید یاد‌آور شد که اغلب گیربکس‌های اتوماتیکی که ‌‌روی خودرو‌ها توسط اشخاص نصب می‌شود گیربکس‌های غیر‌فابریک خودرو بوده که سبب می‌شود بین پیشرانه و گیربکس خودرو هماهنگی وجود نداشته باشد که این مسئله به خاطر غیر فابریک بودن گیربکس نصب شده است. لازم به ذکر است برای اینکه هماهنگی بین پیشرانه و گیربکس خودرو به درستی انجام شود کارخانه‌های سازنده خودرو آزمایش‌های متعددی را انجام می‌دهند تا این هماهنگی‌ها به صورت کامل و استاندارد باشد تا اتلاف انرژی پیشرانه و به دنبال آن مصرف بالای سوخت در خودرو به وجود نیاید. در کنار تعویض گیربکس خودرو به نوع اتوماتیک یک راه حل دیگر هم وجود دارد که نام آن کلاچ اتوماتیک است. این تکنولوژی حدود 8 سال پیش توسط آقای سید محمد ابراهیم علمی حسینی در کشور ساخته شد و طی سال‌های گذشته هم تغییراتی جهت بهبود عملکرد این سیستم صورت پذیرفت. چگونه کار می‌کند؟ زمانی که این سیستم روی خودرو شما نصب می‌شود 3 قطعه الکترونیکی به خودرو اضافه شده و دسته دنده خودرو هم پس از نصب این سیستم تعویض شده و جای خود را به یک دسته دنده هوشمند می‌دهد که برای استفاده از سیستم کلاچ اتوماتیک کاربرد داشته و نصب آن الزامی است. این دسته دنده هوشمند مجهز به سنسور بوده که وظیفه این سنسور جلوگیری از درگیری بی مورد دیسک و صفحه بوده که این امر سبب افزایش راندمان و طول عمر سیستم انتقال قدرت خودرو می‌شود. در سیستم کلاچ اتوماتیک عملیات کلاچ‌گیری به واسطه ضامن نصب شده ‌روی سر دنده بوده که در هنگام تعویض دنده راننده می‌بایست این ضامن را فشار داده تا عملیات کلاچ‌گیری به صورت اتوماتیک انجام شده و تعویض دنده به راحتی صورت پذیرد. بنابر اعلام شرکت الکتروهوشمند آسیا (نمایندگی مرکزی شرکت اهاکو) که تولید و عرضه این محصول را حدود 8 سال است بر عهده دارد، این سیستم به خاطر مشکلاتی که نصب گیربکس اتوماتیک غیرفابریک دارد طراحی و ساخته شده و مشکلاتی همچون افزایش مصرف سوخت، افزایش مصرف لنت، کاهش شتاب خودرو، هزینه نگهداری بالا و سایر مواردی که در گیربکس‌های اتوماتیک دیده می‌شود در این سیستم وجود نداشته و راننده در صورت دلخواه می‌تواند هر زمانی که تمایل داشته باشد فقط با فشردن یک کلید سیستم را خاموش کرده و خود کنترل پدال کلاچ را در دست بگیرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

رانندگی با مقدار سوخت کم چه آسیبی می تواند بزند

✅ پمپ‌های بنزین جدیدی که در خودروها به کار می‌روند توسط بنزین موجود در باک خنک می‌شوند بنابراین زمانی که بنزین موجود در باک کم است پمپ نمی‌تواند به درستی حرارت خود را دفع کند و همین مورد باعث آسیب دیدن آن می‌شود. سعی کنید همواره باک بنزین خود را نگذارید میزان آن از یک چهارم پایین‌تر برود.
✅دومین موضوعی که می توان توجه داشت، گرفتگی فیلتر سوخت یا همان فیلتر بنزین می باشد، چرا که رسوبات انتهای باک به داخل فیلتر سوخت رفته و آن را اشباع می کند و در صورتی که فیلتر سوخت به خوبی عمل نکند ، موتور اسیب می بیند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

سرطان داخل ماشین شما

👈ﺍﮔﺮ ﺍﺗﻮﻣﺒﯿﻞ را در ﺩﻣﺎﯼ ﺑﺎﻻﯼ 16 ﺩﺭﺟﻪ ﭘﺎﺭﮎ ﮐﻨﯿﺪﺳﻄﺢ ﻣﺎﺩﻩ ﺳﻤﯽ ‏«ﺑﻨﺰﻥ» ﺑﯿﻦ 2 ﻫﺰﺍﺭ ﺗﺎ 4 ﻫﺰﺍﺭ ﻣﯿﻠﯽ ﮔﺮﻡ ﯾﻌﻨﯽ 40 ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺳﻄﺢ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩ ﻣﯽ ﺭﺳﺪ

👈بنزن به شدت سرطانزاست

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

دلایل انفجار باتری خودرو

انفجار باتری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

عوامل خرابی کاتالیزور خودرو

کاتالیزور بخشی از سیستم کنترل آلایندگی خودرو است که گازهای خطرناکی نظیر منوکسید کربن و هیدروکربن‌های نسوخته را به بخار آب و دی اکسید کربن که نسبتا کم‌خطرتر است تبدیل می‌کند. عمر این قطعه معمولا به بیش از ده سال می‌رسد اما در موارد خرابی آن باید فورا عیب‌یابی و تعویض شود. در خیلی از کشورها رانندگی بدون کاتالیزور به خاطر ضررهای محیط‌زیستی آن جرم سنگینی محسوب می‌شود.

🔹علائم خرابی کاتالیزور

درست کار نکردن یا از کار افتادن کاتالیزور علائمی دارد که راننده یا تکنیسین ماهر می‌تواند با بررسی آنها به عیب ایجاد شده پی ببرد. در ادامه به 9 مورد از این علائم اشاره کرده‌ایم:


✔️افزایش ناگهانی مصرف سوخت  
✔️ افت شتاب‌گیری  
✔️ روشن نشدن یا استارت خوردن نامناسب خودرو  
✔️ مردور شدن خودرو در تست‌های آلایندگی (به دلیل انتشار بیش از اندازه‌ی هیدروکربن و منوکسیدکربن)
✔️  روشن شدن چراغ چک خودرو  
✔️ بد کار کردن خودرو و لرزش در سرعت‌های پایین  
✔️ حس شدن بویی شبیه به تخم مرغ گندیده در داخل کابین. این یکی از شایع‌ترین علائم خرابی کاتالیروز است.  
در هنگام خاموش بودن و سرد بودن خودرو، اگر کاتالیروز را با دست تکان دهید و صدای تق‌تقی شبیه به تکان خوردن سنگریزه از آن شنیده شود، علت آن فروپاشی و تخریب شبکه‌های داخل کاتالیزور است.  
دمای کاتالیزور پس از مدتی رانندگی باید به 700 یا 800 درجه‌ی سانتی‌گراد برسد. اگر این دما با حرات-سنج مادون قرمز بررسی شود و کمتر از میزان استاندارد باشد، کاتالیزور درست کار نمی‌کند.  


در خودروهای قدیمی‌تر، رایج‌ترین علت خرابی کاتالیزور گرفتگی آن است. اگر خروج دود حاصل از احتراق موتور به علت گرفتگی شبکه‌های کاتالیزور دچار مشکل شود، ورود هوا به موتور هم دچار اختلال شده و افت شدیدی در عملکرد موتور دیده می‌شود.   
 کاتالیزور نسبت به تغییرات دما و ترکیبات گازهای خروجی حساس است، برای مثال خرابی واشر سرسیلندر باعث ورود آب و روغن به محفظه‌ی احتراق شده و در نتیجه گازهای خروجی ایجاد شده به کاتالیزور آسیب می‌رسانند.  
 اگر سیستم جرقه‌ی خودرو معیوب باشد ناقص سوختن مخلوط سوخت و هوا به کاتالیزور آسیب خواهد رساند.  
گرم شدن بیش از حد موتور می‌تواند باعث خرابی کاتالیزور شود.  
مکمل‌های انژکتورشور و اکتان بوسترها می‌توانند به کاتالیزور آسیب برسانند. استفاده از مواد غیراستاندارد در خودرو به هیچ‌وجه پیشنهاد نمی‌شود.  
 ضربه‌ی شدید و صدمات فیزیکی هم می‌توانند از علل خرابی کاتالیزور باشند.  

 

باید توجه داشت که برطرف کردن این عیوب قبل از اقدام به تعویض کاتالیزور الزامی است، چرا که در صورت رفع نشدن مشکل، دوباره به کاتالیزور آسیب خواهد رسید. مکانیک‌ها و تکنیسین‌ها می‌توانند با استفاده از دستگاه دیاگ و بررسی پارامترهای مربوط به کاتالیزور، مانند راندمان حجمی موتور یا کارکرد سنسور اکسیژن، عیب ایجادشده را تشخیص داده و بعد کاتالیزور خراب را تعویض کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

انواع پمپ بنزین

 پمپ بنزین درونی:

✔️ این پمپ درون باک فرار میگیردو بنزین را از داخل باک مکش و به طرف انژکتورها می فرستد.چون خنک کاری ان توسط بنزین انجام می شودگرم شدن و تولید صدا ندارد. واز طرفی ایمنی بیشتری نسبت به پمپ های بیرونی دارد. پمپ در بنزین غوطه ور است و چون اکسیژنی وجود ندارد مخلوط قابل احتراقی تشکیل نمی شود.و خطر وجود انفجار و اتش سوزی وجود ندارد. فقط احتمال دارد زمانی که سطح بنزین به انتهای خود برسد خطر ساز شود لذا لازم است همیشه سطح بنزین از نصف بیشتر پر گردد.

پمپ بنزین بیرونی:

✔️ دارای سه نمونه است. یک مدل ان مربوط به مدلهای کاربراتوری است که پمپ حرکت خود را از میل بادامک موتورگرفته و مکش بنزین را انجام می دهد که دارای مشکلات خاص خود است. نمونه ان وانت نیسان ساخت سایپا است.

✔️ نوع دوم ان مدل برقی است که در خودروهائی نظیر پاژن دوکابین ساخت شرکت مرتب و یا مزدا2000موجود در بازار بکار رفته است. که بیشتر در خودروهای مدل دهه نود دیده می شود.این پمپ یه وسیله یک اهنربا دیافراگم ان جلو وعقب رفته و عمل مکش پمپ بنزین را انجام میدهد.

✔️ نوع سوم پمپ بنزینی است که در بعضی خودروهای موجود در بازار مانند سمند و یا بعضی مدل های 405 و یا پارس نصب است و تولید صدای زیادی میکند که پمپ بنزین دمشی نامیده میشود.

✔️ این پمپ ها دقیقا شبیه پمپهای داخل باک هستندو بنزین پس از عبور از یک صافی وارد پمپ شده و توسط این پمپ بنزین به سمت انژکتورها فرستاده می شود. چون پمپ دمشی(نه مکشی)است نیاز است که همیشه سطح بنزین مسلط بر پمپ باشد.این پمپ ها دارای سر وصدای زیادی هستند.این سرو صدا جزو ویژگی انهاست.

✔️ این پمپها دارای یک سوپاپ مانع برگشت سوخت هستند.که فشار سیستم را لحظاتی پس از خاموش شدن و در جهت جلوگیری از تشکیل شدن حبابهای بخار ثابت نگه میدارد.

✅ چند پیشنهاد:

🔖 باک بنزین را همیشه پر نگه دارید تا از تشکیل بخار اب و اضافه شدن اب به بنزین که ورود ان به سیستم سوخت رسانی باعث صدمات جدی به ان خواهدشد جلوگیری شود.

🔖 فیلتر بنزین را حداقل هر 10000کیلومتر تعویض نمائید.وسعی کنید از مارکهای معتبر استفاده شود.حداکثر قیمت ان 8000تومان است در صورتیکه قیمت یک پمپ بنزین 90000تومان است .

🔖 در نواحی گرمسیری روکش پمپ را باز کنید.و در ایام بارندگی مجددا برای جلوگیری از ورود رطوبت نسبت به نصب ان اقدام نمائید.هرچند این روکش یک محافظ برای پمپ برای جلوگیری از ضربات احتمالی نیز است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

آمار فاجعه بار پراید در مراکز معاینه فنی

پراید در انحراف فرمان و آلایندگی هوا اول شد

‏مدیرعامل ستاد مرکزی #معاینه_فنی خودروهای تهران:

پراید رتبه نخست را در انحراف
فرمان و گازهای آلاینده دارد متاسفانه ۹ % از خودروهای پراید مراجعه‌کننده بیش از یک ایراد داشته‌اند ۲۷.۷ % مراجعات به مراکز  معاینه فنی شهر تهران مربوط به خودروی پراید است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

ریختن تینر در باک خودرو؟

آیا ریختن تینر یا گازوییل در باک بنزین برای ماشین #سودمند میباشد؟

به هیچ وجه این کار را به اصطلاح برای شستشوی قطعات داخلی موتور ، انجام ندهید...

در خودرو های کاربراتوری نسل قبل،
شایع بود که اگر مقداری گازوییل یا تینر درون باک بنزین ریخته شود، باعث شستشو و کارکرد بهتر موتور میشود.

در خودروهای امروزی که سیستم سوخت رسانی انژکتوری دارند، ریختن گازوییل و تینر در باک بنزین، باعث سوختن پمپ بنزین و صدمه به سوزنهای انژکتور میشود.

لذا جهت شستشوی قطعات داخلی موتور فقط از بنزین سوپر استفاده شود.

پیشنهاد میشود هر دوبار که بنزین معمولی میزنید ، یکبار از بنزین سوپر استفاده کنید.

در غیر اینصورت به هیچ وجه از مکمل های دیگر جهت شستشوی اجزای موتور استفاده نشود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

سنسور کیلومتر خودرو چیست؟

سنسوری است که سرعت خودرو را با استفاده از چرخدنده مستقر بر شافت خروجی گیربکس« و در برخی خودروها، خروجی دیفرانسیل » به پشت آمپر و ecu
ارسال می کند.
خودروهای خیلی جدید این سنسور را ندارند بلکه ecu این اطلاعات را با در نظر گرفتن میانگین سرعت چرخها که از سنسور سرعت چرخها که برای سیستم ترمز ABS لحاظ شده دریافت می کند.
علایم خرابی:
1.از کار افتادن نشانگر کیلومتر در پشت آمپر
2.شلاقه زدن عقربه کیلومتر
3. خاموش شدن خودرو در دست اندازها و گاها پشت چراغ قرمز و در کل هنگام رها یکمرتبه ای پدال گاز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

اقدامات لازم موقع ترکیدن لاستیک خودرو

حفظ آرامش اولین قدم است.

✅ هرگز فرمان را به طور ناگهانی به سمت خاصی نچرخانیم و یک‌مرتبه ترمز نکنیم و اجازه ندهیم خودرو از مسیر اصلی منحرف شود.
 
✅ پایمان را از روی پدال گاز برنداریم و به آرامی به آن ضربه بزنیم؛ اگر ترافیک اجازه می‌داد، سعی کنیم خودرو را به آرامی به کنار خیابان ببریم.

✅ وقتی خودرو را در نقطه امنی متوقف کردیم، ترمز دستی را بکشیم و چراغ هشداردهنده را روشن بگذاریم.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

دلایل از کار افتادن فن دور کند خودرو

۵ عامل میتونه داشته باشه
فیوز f۲۵
فیوزهای جعبه تقسیم کالسکه ای
 اگر دارای یونیت فن باشد یونیت فن یا asu
رله a
سنسور تحریک فن
اگر فنها دور ارام کار کنند اما دور  تند هیچ کدام کار نکند بس نتیجه میگیریم هردو موتور فن سالم است
سه عامل میتونه در این امر دخالت داشته باشه که فنها در دور تند کار نکنند
فیوزf۵
اگر دارای یونیت باشه یونیت یاasu
رله بی
اگر فنها در درجات غیر استاندارد نوسان داشته باشند میتونه اگر دارای یونیت باشه درجه اول از یونیت یا  دارایasu  باشد در درجه اول سنسور تحریک فن درجه دوم سیم بندی از سنسور تا asu ودر درجه سوم خود asu
پس از روشن شدن خود رو فنها بلا فاصله با دور تند کار میکند
این عیب زمانی خودشو نشون میده  اگر دارای یونیت باشه در درجه اول یونیت  بعد سنسور تحریک فنها بعد سیم بندی  داخل موتور که بیشتر بر اثر گرما ریزش روغن معیوب میشون یا اگر دارای asu باشد درجه اخر به asu
فنها روی دور تند وکند دچار نوسان میشوند
این زمانی اتفاق می افتد که اگر دارای یونیت باشه اول از یونیت  یا اگر دارای asu باشد اول سنسور تحریک فن   سیم بندی بعد asu
نا گفته نماند زمانی که فنها بعد از روشن شدن موتور با دور تند کار کنند کلید سه کاره کولر هم در اولویت بررسی شود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

دلایل روشن نشدن موتور خودرو

۱-سوئیچ اینرسی:  ممکن است دراثرضربه شدیدبه خودرو (مانند دست انداز) عمل کرده باشد.


۲-سنسوردور موتور:  ممکن است خراب باشد یا براده به نوک آن چسپیده باشد.


۳-پمپ بنزین:(فیوز_سیم کشی_پمپ بنزین)


۴-رله اصلی دوبل:  دراین حالت چراغ چک پشت آمپر نداریم. ولی اگر رله بنزین ایراد داشته باشد چراغ چک داریم.


۵-گیر کردن شافت استپر موتور.


۶-با دیاگ چک شود دمای آب چند درجه است(مثلا اگر منفی۴۰ یا مثبت ۲۱۵ را نشان دهد فشنگی آب یا سیم کشی ایراد دارد.


۷-درخودرو های پیکان و RDسنسورMAP


۸-باتری


۹-قطع شدن تغذیهECU : دراین حالت چراغ چک پشت‌آمپر خاموش‌است،باتوجه‌به نقشه،مسیر ولتاژ۱۲ ولت و سوئیچ باز را چک کنید.


۱۰-خرابیECU :به عنوان مثال اگر چراغ چک نداشته باشیم ممکن است آی سی رگولاتور یا رله دوبل خراب باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

شرایطی که می بایست روغن موتور را زودتر از موعد تعویض کرد

روغن موتور

1-سرعت خیلی زیادخودرو(تخته گاز رانندگی کردن)

2-رانندگی با بارزیاد ودر سر بالائیها و یدک کشیدن ها

3-زیاد در جا کارکردن موتور (مثل ترافیک سنگین)

4-رانندگی در سرما ;قبل از اینکه موتور کمی گرم شده باشد

5-به طور مستمر مسافتهای کوتاه را طی کردنوخودرو را خاموش و روشن کردن به ویژ در سرما

6-رانندگی در هوائی که خیلی مرطوب و یا خیلی گرد وغبار داشته باشد

لذا در این شرایط توصیه می گردد که روغن موتور زودتر تعویض گردد . با توجه به تجربیات موجود رعایت این نکته برای طول عمر موتور توصیه می گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

الزامات قبل سفر

تنظیم موتور، تعویض هواکش موتور و صافی بنزین.

تعویض روغن موتور و فیلتر آن.

بازدید روغن گیربکس و دیفرانسیل.

تست سیستم سوخت رسانی بوسیله دستگاه عیب یاب الکترونیکی.

تست سیستم کلاچ و بازدید سیم و یا پمپ کلاچ.

بازدید مسیر سیستم سوخت رسانی و اتصالات مربوط به آن.

عملکرد صحیح سیستم فرمان و بالانس چرخها و تنظیم باد چرخها.

سالم بودن زاپاس و همراه داشتن آچار چرخ، جک و مثلث خطر.

چک نمودن مایعات خودرو(آب رادیاتور، آب مخزن شیشه شور، روغن موتور، روغن ترمز، روغن هیدرولیک فرمان، ضد یخ).

اطمینان از عملکرد برف پاک کن، تیغه‌های برف پاک کن و آب پاش.

اطمینان از عملکرد سیستم بخاری

چک نمودن چراغ های جلو، چراغ های عقب، فلاشرها و تنظیم نور چراغ ها

همراه داشتن فیوزهای زاپاس.

اطمینان از عملکرد صحیح آمپر بنزین.

همراه داشتن زنجیر چرخ (در صورت تردد از گردنه ها و جاده های برفگیر)

اطمینان از عملکرد صحیح سیستم ترمز و بازدید لنت ها.

اطمینان از وجود آب باطری وتست سیستم شارژ خودرو.

اطمینان از عملکرد صحیح قفل مرکزی و سیستم هوشمند.

بازدید تسمه دینام و تسمه تایم.

اطمینان از عملکرد صحیح گرمکن شیشه عقب و آینه‌های بغل.

بازدید شیشه بالابرهای برقی.

سوئیچ یدک، کارت کلید خودروهای ایموبلایزر و جعبه ابزار خودرو و جعبه کمک‌های اولیه را همراه داشته باشید.

دفترچه راهنمای خودرو، برگه گارانتی، کارت طلائی، یا برگه اشتراک عضویت امدادی را همراه داشته باشید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

مهمترین دلایل خاموش شدن موتور خودرو در حال حرکت

مهمترین دلایل خاموش شدن موتور خودرو در حال حرکت
- سوئیچ اینرسی ، بخصوص در هنگام ضربه خوردن یا افتادن در دست انداز متداول ترین دلیل خاموش شدن و روشن نشدن خودرو است.
- مشکل در رله دوبل
- کانکتور برق اصلی زیر داشبورد که با گرم شدن شل می شود. این اشکال وقتی که دزدگیر نصب می شود بروز می کند زیرا کانکتور سمت دزدگیرها غیر استاندارد است و نصاب ها هم دقت نمی کنند.
- اشکال در کانتکتور پمپ بنزین داخل باک
- مشکل از سوکت بنزین داخل کاپوت (سوکتهای ECU - خودرو 206SD)
- مشکل از سوکت برق پمپ بنزین جلو پای راننده (405)
- تعویض سنسور اکسیژن بد با جنس بهتر (مشکل متداول در تیبا)
- کثیفی یا اشکال در استپر موتور (معمولاً با کاهش سرعت یا افزایش ناگهانی شتاب اتفاق می افتد.)
- مشکل از اتصال باتری
- مشکل از ECU (مشاهده شده با فرمت و برنامه ریزی مجدد هم حل نمی شود و نیاز به تعمیر یا تعویض ECU است. عمدتاً 206 های جدید)
- فیوز 80 آمپر اصلی داخل جعبه فیوز داخل کاپوت (تیبا)
- پاره شدن تسمه دینام یا مشکل در هرزگرد دینام (206)
- گشاد بودن جای 2 فیوز مربوط به سوخت ، باید با پیچ گوشتی جای فیوزها تنگ شود.(سمند)
- هوا کشیدن واشر مپ سنسور (سنسور گاز - تندر 90)
- سوختن یا گیرکردن پمپ بنزین

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

سیستم EBD در خودرو چیست؟

یکی از آپشنهای سیستم ترمز ضد قفل (ABS ) میباشد,

این سیستم، یک سیستم مستقل ترمز نیست، بلکه به صورت سیستم کمکی و مکمل ABS روی خودروها نصب می شود. EBD سیستمی است که از انحراف ماشین در سطوح مختلف جلوگیری می کند. اگر در مسیری که نصف آن برف باشد و نصف آن آسفالت، ترمزگیری کنید و اگر سیستم ترمز شما فقط ABS باشد، خودرو به سمت آسفالت منحرف می شود و از مسیر حرکت خارج می شود. اما سیستم EBD مانع از این انحراف می شود و با تقسیم نیروی ترمز بین چرخ ها و کنترل آنها با توجه به میزان نیرویی که نیاز دارند، خودرو را در تمامی سطوح و کلیه موارد لغزنده کنترل می کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

دلایل جوش آوردن خودرو در فصل تابستان

واترپمپ معیوب

خرابی واترپمپ به چند شکل خود را نشان می‌دهد. اگر در عملکرد نشانگر دمای موتور متوجه نوسان و بالا پایین رفتن دما شدید، به‌احتمال‌زیاد واترپمپ شما درست عمل نمی‌کند. از موارد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد استهلاک واشر واترپمپ است که به‌صورت نشت مایع رادیاتور قابل‌تشخیص می‌باشد. نشتی در محل قرارگیری واترپمپ روی موتور اتفاق می‌افتد. در خودروهای جدید معمولاً اگر در محل قرارگیری تسمه تایم یا زیر آن مایع خنک‌کننده مشاهده شود، به‌احتمال‌زیاد واشر واترپمپ نشتی دارد. در برخی خودروهای قدیمی فن رادیاتور مستقیماً به واترپمپ متصل است که با فشار واردکردن به پروانه می‌توان متوجه میزان بازی پولی و محور واترپمپ شد. اگر در خودروی شما، واترپمپ و پولی آن در دسترس باشد، بازی بیش‌ازحد پولی یا شفت؛ نشان‌دهنده‌ی خرابی بلبرینگ واترپمپ است. البته در صورت خراب شدن بلبرینگ واترپمپ، صدایی شبیه به صدای حرکت چرخ‌دنده نیز از موتور شنیده می‌شود.

آسیب‌دیدگی واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر فاصله‌ی بین بلوک موتور (بخش تحتانی موتور) و سرسیلندر (بخش فوقانی موتور) را پر می‌کند.وظیفه‌ی واشر سرسیلندر حفظ نسبت تراکم (کمپرس) سیلندرها و جلوگیری از ورود مایع خنک‌کننده و روغن‌موتور به محفظه‌ی احتراق است.
درحالی‌که واشر سرسیلندر خود با داغ شدن بیش‌ازحد موتور آسیب می‌بیند، موتوری که واشر سرسیلندر معیوب داشته باشد هم داغ کار خواهد کرد. این اتفاق در اثر راه‌یابی مایع خنک‌کننده به درون محفظه‌ی احتراق و یا ورود دود اگزوز به سیستم خنک‌کننده رخ می‌دهد. یکی دیگر از وظایف واشر سرسیلندر، حفظ نسبت تراکم موتور است؛ موتوری که دچار کاهش نسبت تراکم بشود عملکرد عادی و درستی نخواهد داشت. کاهش محسوس کشش و توان موتور، مشاهده‌ی بخار یا مایعی شیری‌رنگ (یا تیره‌تر) روی در روغن‌موتور، مشاهده‌ی مایع شیری‌رنگ روی گیج روغن و تغییر رنگ یا ایجاد حباب در مایع رادیاتور از نشانه‌های واشر سرسیلندر آسیب‌دیده هستند.


در موارد زیادی نیز مایع خنک‌کننده از سمت منیفولد اگزوز (هدرز) نشت کرده و یا دود سفید غلیظی از اگزوز دیده می‌شوند.

بسته شدن مسیر اگزوز

اگر لوله‌ی اگزوز در اثر برخورد سنگ، وارد شدن ضربه، تصادف و یا به هر علت دیگری آسیب ببیند و این آسیب باعث ایجاد محدودیت در جریان خروج دود شود؛ فشار بسیار زیادی به موتور وارد خواهد آمد. که نتیجه‌ی این فشار مضاعف، به‌صورت داغ کردن موتور بروز خواهد کرد. اگر زمان زیادی از عمر منبع کاتالیزور خودروی شما می‌گذرد به‌طوری‌که مانع جریان خروج دود می‌شود؛ موعد تعویض آن فرارسیده است. علائم افزایش غیرعادی فشار معکوس اگزوز، کاهش توان موتور، مصرف زیاد بنزین و داغ شدن موتور خودروی شماست.



همیشه (خصوصاً در فصل گرما) باید نیم‌نگاهی به آمپر آب داشته باشید، تا در صورت مشاهده‌ی عبور عقربه از وسط درجه‌بندی نشانگر؛ بلافاصله اقدامات لازم را انجام دهید.
همراه داشتن ضد یخ و ظرف پر از آب، جز اساسی‌ترین تجهیزات موردنیاز خودروی شما به شمار می‌روند. در ابتدا کولر ماشین خود را خاموش کرده و بخاری را روشن نمایید، سپس در سریع‌ترین زمان ممکن در موقعیتی بی‌خطر پارک کرده و موتور را خاموش‌کنید. بااحتیاط کاپوت را بالا زده و تا سرد شدن کامل موتور صبر کنید. بااحتیاط و به‌وسیله‌ی یک دستکش یا پارچه‌ای ضخیم در رادیاتور را بازکرده و با آب و ضدیخ آن را پرکنید (مخزن رزرو را نیز پر نمایید)


اگر در زمان داغ کردن موتور، داخل ترافیک بودید؛ سعی کنید در مدت‌زمانی که صرف پیدا کردن جای پارک مناسب می‌کنید دور موتور را نزدیک به 2000rpm نگه‌دارید. در این حالت جریان آب و روغن نسبت به حالت درجا بیشتر است. از رانندگی با خودرویی که مشکل داغ کردن آن عیب‌یابی و تعمیر نشده است خودداری کنید. برای پیشگیری از آسیب‌های بیشتر، حتماً با امداد خودرو تماس گرفته و در صورت لزوم خودروی خود را توسط جرثقیل به محل موردنظر منتقل کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نکاتی راجع به درب رادیاتور

مهمترین قطعه در سیستم خنک کننده موتور, درب رادیاتور میباشد,
                      

 این قطعه مهم شامل دو سوپاپ میباشد ⤵️

سوپاپ فشار
سوپاپ خلع

وظایف

1⃣سوپاپ فشار ⤵️
⬅️جلوگیری از خارج شدن فشار و تبخیر آب, این امر موجب میشود آب در دمای یکصدو چهل درجه سانتیگراد به جوش آید,

2⃣سوپاپ خلع ⤵️
⬅️جلوگیری از جمع شدن شیلنگهای آب, زمانیکه موتور روشن است تمامی شیلنگها  در اثر حرارت ناشی از کارکرد موتور منبسط شده و باد میکنند, و زمانیکه موتور خاموش میشود, شلنگها سرد و منقبض میشوند, اینجا ست که سوپاپ خلعی بکار افتاده و خلع ایجاد شده داخل سیستم را خارج میکند و به درون قمقمه آب برمیگرداند تا مانع از  جمع شدن شلنگها شود,

نکته,  مهمترین عامل خرابی سوپاپ های درب رادیاتور در اثر زنگ زدگی که ناشی از نبود ضدیخ است, میباشد.

هر یکماه میانگین زمانیکه موتور سرد است هم آب داخل رادیاتور و هم درب رادیاتو ر بررسی شود,

هیچ موقع در زمان گرم بودن موتور درب رادیاتور را باز نکنید

در صورت خرابی درب رادیاتور, فشار آب باعث سرریز از درب میشود و رد آب از زیر درب به سمت پایین روی گلویی رادیاتور مشهود است, که باید هر چه سریعتر درب تعویض شود, تا مانع از سوختن واشر سرسیلندر شوید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

راهکارهای پیدا کردن نشتی روغن

رویت و مشاهده زیر خودرو پس از چند ساعت توقف آن است.

در بیشتر مواقع بعد از شستشوی موتور خودرو توسط کارواش محل روغن ریزی نمایان میشود,

 اگر خودروی شما بالای ۸۰ هزار کیلومتر کارکرده است، منبع ذخیره روغن هیدرولیک خودرو را چک کنید.
🛠 ۶۰ الی ۷۰ درصد روغن ریزی دارد. این نشتی می‌تواند از مخزن، از پینیون فرمان ماشین، از فشنگی هیدرولیک و یا شیلنگ فشار قوی هیدرولیک (به دلیل پوسیدگی) اتفاق ‌افتد!
دقت کنید روغن ریزی از کدام طرف خودرو هست. چپ یا راست کاملا شرایطش فرق می‌کند.
🛠در بیشتر مواقع که نیاز به تعمیر زیادی نیست کاسه نمدهای پلوس یا پشت میل‌لنگ خراب شده و با هزینه‌ای اندک قابل رفع است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نکاتی راجع به شمع خودرو

اگر شمع ها خوب جرقه نزند و به اصطلاح موتور جرقه کم بیاورد، مصرف سوخت تا ۲۵ درصد افزایش میابد.

اگر سیستم جرقه زنی خودرو نیازمند تنظیم است با یک تنظیم ساده میزان کربن مونواکسید و هیدروکربنهای خروجی از اگزوز به اندازه ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش میابد. با این کار هم در مصرف سوخت کاهش میابد و هم عملکرد موتور بهتر میشود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نکاتی در مورد رانندگی و خودرو

سیاه شدن روغن به معنای عدم کیفیت آن و معیار تعویض روغن نیست.


گریس روی قطب های باتری مانع سولفاته شدن سر کابل باتری نمی شود.

درجا کار کردن موتور خودرو در فصل سرما روش مناسبی برای گرم کردن خودرو نیست .خودرو را در حال حرکت گرم کنید.

از ساسات فقط برای روشن کردن خودرو در هوای سرد استفاده کنید.

ترموستات خودرو را هرگز باز نکنید.

برای توقف بیش از 2 دقیقه خودرو را خاموش کنید.

سرعت زیاد و ترمزهای ناگهانی , مصرف سوخت را تا 50 درصد افزایش می دهد .

با افزایش سرعت , مصرف سوخت را به طور تصاعدی بالا می برد.

در سرعت 125 کیلومتر مصرف سوخت تقریبا دو برابر می شود .اگر با 125 کیلومتر برانید دوبرابر وقتی که 80 می رانید هزینه سوخت دارید .

برای روشن کردن خودرو از فشار دادن مستمر پدال گاز خودداری نمائید.

در شروع باران لغزندگی سطح معابر چند برابر می شود.

در برابر هر 10 کیلومتر سرعت در ساعت , در شب و تاریکی معادل 6 متر از عمق بینایی کاسته می شود.

در شب 16 کیلومتر کمتر از سرعت خود در روز حرکت کنید.

ضدیخ فقط برای زمستان و فصل سرما نیست چراکه ضدیخ دارای خاصیت ضدجوش و ضد خورندگی نیز هست .

وجود کپسول آتش نشانی با حجم مناسب در خودرو 100 درصد الزامی است.
اگر تایر خودرودر سرعت 80 کیلومتر در ساعت 100 درصد کارکرد داشته باشد در سرعت 130 کیلومتر در ساعت 40 درصد سایش زودرس خواهد داشت.
70 درصد تلفات جانی در تصادفات رانندگی در اثر ضربه مغزی رخ می دهد .با بستن کمربند از آن جلوگیری کنیم.
خطرناک ترین زمان رانندگی در روز بین ساعت 2 تا 4 بعد از ظهر و 6 تا 8 صبح است.در این زمان بدن انسان به طور طبیعی دچار کاهش انرژی می شود.

استفاده از کمربند ایمنی , صدمات وارده به ناحیه سر را در بزرگسالان بیش از 50 درصد و در کودکان تا 25 درصد کاهش می دهد.

هنگام روشن نمودن کولر حتما توقف نموده و در سربالایی ها طولانی و توقف زیاد کولر را خاموش کنید.

سوراخ کردن فیلتر هوای نو هنگام تعویض سبب وارد شدن ذرات گرد و غبار به موتور شده و صدمات جبران ناپذیری دارد .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نحوه محاسبه سرعت خودرو

 ✅نحوه عملکرد این سنسور بدین صورت است که با چرخش دنده پینیون، سنسور توسط دنده کیلو متر پالس هایی به  کامپیوتر خودرو که نام آن ای سی یو است میفرستد به کمک پالسهایی که  کامپوتر خودرو دریافت میکند سرعت خودرو محاسبه می شود,

✅محل قرارگیری این سنسور
, بالای شفت خروجی گیربکس , روی پوسته بیرونی  میباشد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نقاط کور خودروهای سنگین

تریلی

هنگامی‌که پشت یک کامیون در حال حرکت هستید سعی کنید آینه های کناری آن در محدوده دید شما باشد.
▫️اگر حتی دید یکی از آینه ها را از دست بدهید راننده کامیون دیگر نمیتواند خودروی شما را ببیند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

مسیر سیستم روغن کاری

روغن ار کارتل توسط پمپ روغن (اویل پمپ)کشیده شده وبه کانال های ثابت میل لنگ(یاتاقان های ثابت)منتقل میگرددوبه سر تاسر یاتاقان ها انتقال پیدا کرده وسپس به فیلتر روغن رفته و تصفیه میشود.



سپس از طریق کانال متحرک و کانال اصلی به سمت میل سوپاپ رفته و پس از چرب کاری میل سوپاپ به روی سر سیلندر میرود و باعث چرب و روان کاری اسبک های سوپاپ می گردد و سپس از طریق مجراهای بازگشت سرسیلندر به درون کارتل بر میگردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

تفاوت موتور بنزینی با موتوردیزل

⛽️در موتورهای بنزینی ابتدا بنزین و هوا با هم مخلوط شده و سپس وارد سیلندر می شوند .
 هنگامی که سوخت متراکم شد شمع جرقه می زند و عمل احتراق صورت می گیرد .
👈ولی در موتورهای دیزلی ابتدا فقط هوا وارد سیلندر می شود ، با بالا آمدن پیستون ، هوای داخل سیلندر فشرده و گرم می شود.

 بنابر اصل اول ترمودینامیک : اگر حجم ثابتی از گاز فشرده شود ، دمای آن بالا خواهد رفت.
در این لحظه پمپ انژکتور ، گازوییل را بصورت پودر داخل سیلندر تزریق می کند . دمای بالای هوای فشرده شده ، باعث انفجار سوخت می شود و عمل احتراق صورت می گیرد. به همین دلیل در موتورهای دیزلی نیازی به شمع نیست.
در موتورهای بنزینی سوخت بین ۸ تا ۱۲ مرتبه فشرده می شود ولی در موتورهای گازوییلی هوا می تواند تا ۲۵ برابر فشرده شود. به همین دلیل بازده موتورهای دیزلی بیشتر از موتورهای بنزینی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر واشری است بین بدنه‌ موتور و سر سیلندر که فضای سر بسته بخش احتراق را آب‌بندی می کند. ⁣⁣این واشر به دلایل زیر دچار سوختگی می‌شود


⁣⁣⁣کم بودن آب رادیاتور


⁣گرفتگی مجراهای گذر آب در موتور


⁣وجود نقص فنی در فن و خنک نشدن رادیاتور


⁣ایراد در ترموستات


⁣نقص فنی واتر پمپ که باعث عدم چرخش آب در موتور می‌شود


⁣ فشار بیش از اندازه بر موتور در سیستم‌های خنک‌کاری ضعیف نیز می‌تواند باعث این امر شود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

موقع خرید لاسـتیک از کجا بفهمیم میزان سایشش چقدره؟

سایش لاستیک

عدد نوشته شده درجلوی TREADWEAR روی لاستیک میزان سایش رو نشون میده هرچه عدد بـزرگتر باشه ساییده شدن لاستیک زمان بیشتری طول میکشه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

دلیل شنیدن صدای وزوز هنگام حرکت در دنده جلو یا عقب

هرگاه که در دنده جلو و یا عقب حرکت می کنید، صدای وزوزی شنیده می شود. این صدا هنگامیکه در حالت پارک یا خلاص هستید شنیده نمی شود و با مدتی رانندگی، این صدا از بین می رود.


مشکلات احتمالی 



روغن گیربکس خیلی کم است.


روغن گیربکس کثیف شده است.


در درون گیربکس مشکلی پدید آمده است.


مبدل گشتاور خراب شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

دلایل ضعیف بودن جرقه

جرقه ممکن است به چند دلیل زیر ضعیف با شد و یا وجود نداشته باشد:


اگر شمع یا وایرها پوسیده باشند، جرقه ضعیف خواهد بود.


 اگر وایر قطع یا از بین رفته باشد یا اگر سیستم به درستی کار نکند و جرقه را به وایرها نفرستد، باز جرقه ای نخواهیم داشت.



 اگر جرقه زودتر یا دیر تر از زمان استاندارد در سیکل اتفاق بیافتد (تایمینگ نبودن سیستم جرقه زنی) و سوخت در زمان صحیح مشتعل نشود، این می تواند دلیل بیشتر مشکلات باشد. 


مواردی که می توانند ایجاد مشکل کنند. برای مثال:


 اگر باتری از کار افتاده باشد موتور روشن نمی شود.


 اگر یاتاقان های که موجب می شوند که میل لنگ آزادانه بچرخد از کار بیافتد، میل لنگ نمی تواند بچرخد و موتور روشن نمی شود.



اگر سوپاپ ها در زمان درستی، یا اصلا باز و بسته نشوند و هوا و گازهای خروجی نتوانند وارد و خارج شوند، موتور روشن نمی شود.


اگر جسمی شبیه توپ به لوله اگزوز چسبیده باشد و گازهای خروجی نتوانند بیرون بروند موتور روشن نمی شود.



 اگر روغن وجود نداشته باشد پیستون نمی تواند آزادانه در داخل سیلندر بالا و پائین برود، در نتیجه گیر می کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

دلیل وجود نقطه‌های کوچک و عمودی روی آینه بغل سمت چپ خودروها چیست؟

آینه بغل


این مسئله البته بر روی آیینه همه خودروها دیده نمی‌شود اما به‌طورکلی آیینه سمت راننده بعضی از خودروها را در سمت خارجی به‌صورت محدب طراحی می‌کنند و خطی که به آن اشاره کردید نیز مرز میان بخش تخت آیینه و محدوده محدب را نشان می‌دهد تا از این طریق به راننده گوشزد کند خودرویی که در بخش محدب دیده می شود نزدیک‌تر از آن چیزی است که در آیینه به نظر می‌آید تا راننده از این طریق بتواند به‌درستی در مورد تغییر خطوط در بزرگراه و خیابان‌ها تصمیم بگیرد. آیینه محدب بنا به خاصیت تحدب خود می‌تواند فضای  بیشتری از کناره‌ها و پشت خودرو را در بر بگیرد و از این نظر نقاط کور کمتری دارد اما در مقابل تصویر جسم را کوچک‌تر از ابعاد واقعی آن نشان می‌دهد و موضوع باعث می شود این‌گونه به نظر برسد که خودرویی که در باند کناری و از عقب به خودرو نزدیک می شود در فاصله دوری قرار دارد درحالی‌که در اصل خودرو نزدیک‌تر از آن چیزی است که در آیینه به نظر می‌رسد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

دلیل وجود صدای اضافی هنگام گرفتن کلاچ

(صدایی شبیه "خرخر" یا لرزش زیر پدال کلاچ).


شایع ترین علل بروز آن: 



احتمالا بلبرینگ کلاچ اشکال دارد و پس از مدتی دنده ها براحتی جا نخواهند رفت. 


بهتر است این عیب زودتر رفع شود، تا هزینه تعمیرات بیشتری را به راننده تحمیل نشود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

علت گاز خوردن بی دلیل خودرو و بالا رفتن دور موتور

استپرموتور.


سنسور و موتوردریچه گاز(درصورت وجود.)


مپ سنسور(سنسورفشارهوای ورودی).


ایراد سیم،پدال و دریچه گاز.


سیستم ورودی هوا و منیفولد(نشتی هوا از هوزینگ دریچه گاز).


سنسور دورموتور.


ای سی یو موتور (ایپرام یافلش برنامه ریزی شود.)


انژکتورها وغیره.


ممکن است در اثر شست وشوی موتور ویا بارندگی به بعضی از سنسوها مانند کیلومتر آب رسیده باشد وباعث کارکرد نامنظم وبهم ریختگی ای سی یو شود، معمولا با فلش رفع عیب می شود.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی