اطلاعات فنی و تخصصی خودرو

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

فرمان 3 حالته چیست و چه مزیتی در خودرو دارد؟

✅بسیاری از خودروهای هیوندای دارای سیستم فرمان برقی(EPS) می باشند که در این نوع خودروها قابلیت انتخاب حالت عملکرد فرمان در شرایط مختلف جاده به عنوان یک آپشن بر روی خودرو نصب می گردد. به این معنا که میزان حساسیت فرمان یا به اصطلاح عام ، نرم بون یا سفت بودن فرمان بنا به انتخاب راننده قابل تغییر است. پس از نصب و راه اندازی ، فرمان خودرو دارای سه حالت NORMAL  ،COMFORT و SPORT خواهد بود که از طریق یک کلید کوچک بر روی فرمان قابلیت انتخاب دارد. وضعیت فرمان در داخل صفحه نمایش موجود در پشت آمپر نمایش داده می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نکاتی در مورد پنچر شدن لاستیک خودرو

📛📛صدمات ناشی از حرکت با لاستیک پنچر😱

 

🚨در زمانی که لاستیک ماشین شما پنچر میشود مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که تا جایی میتوانید نباید با لاستیک پنچر حرکت کنید چون این کار باعث میشود لاستیک ماشین شما صدمات بسیار بیشتری ببیند و دیگر قابل تعمیر نباشد .

 

🚨اگر در هنگام رانندگی دقت کنید بعضی از راننده ها خیلی شیک با لاستیک پنچر در خیابان در حال رانندگی هستند و وقتی به راننده اطلاع میدهید که لاستیک ماشینتون پنچره ، با لبخندی ملیح به شما میگویند میدونم . این ریلکس بودن راننده ضرر قابل توجهی به او خواهد زد .  

🚨زمانی که لاستیک ماشین پنجر میشود در آن زمان  دیگر قابل استفاده نیست . کارشناسان میگویند که اگر زمانی که لاستیک ماشین پنچر میشود نقطه پنچری در قسمت آج لاستیک باشد می توانید لاستیک را پنچر گیری کنید و اگر نقطه صدمه دیده لاستیک در فضای آج و یا اطراف لاستیک باشد باید به فکر خرید لاستیک دیگری باشید .

 

🚨در خیلی از این موارد دوستان آپاراتی لاستیک هایی که با این وضعییت مواجه میشوند را برای تعمیر قبول نمیکنند و میگویند دست در جیبتان کنید و لاستیک جدیدی بخرید .  

🚨برندهای معتبر لاستیک سازی که لاستیک رادیال تولید میکنند برای آنکه استحکام لاستیک با لا برود نوار فولادی در داخل لاستیک قرار میدهند  و زمانی که شما با لاستیک پنچر حرکت میکنید این نوار های فولادی را نابود میکنید ، زمانی که این نوار های فولادی آسیب ببینند باید به فکر خرید لاستیک جدیدی باشید . لاستیک فروش های سطح شهر از خدایشان هست که شما لاستیک نو بخرید ولی اگر با انصاف باشند باید تمامی تقاط لاستیک شما را چک کنند که لاستیک ماشین شما قابل استفاد است یا خیر .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نکات مهم برای افزایش مجددا توان خودروهای کارکرده

☑️معمولاً خودروها پس از طی مسافت‌ها و سال‌های متمادی افت شدیدی در توان پیدا می‌کنند. تعویض به موقع روغن موتور و نگه‌داری صحیح از موتور خودرو تا حد زیادی می‌تواند از افت شدید کارایی خودرو جلوگیری به عمل آورد. برای اینکه بتوانید در سربالایی‌ها و مواقع اضطراری کم نیاورید حتماً نیازی به خودرویی پیشرفته و گران قیمت ندارید. با به‌کارگیری توصیه‌های ذیل می‌توانید از خودروی خود به خوبی روز اول خود استفاده کنید.

🔴هوای خنک ورودی:
این اولین توصیه هر شخص دانا جهت افزایش توان خودرو است. ایده این کار از اینجا نشئت می‌گیرد که هوای سرد دارای چگالی بالاتری است ( تراکم مولکولی بیشتری دارد ) در نتیجه اکسیژن بیشتری وارد سیلندر می‌شود تا با سوخت ترکیب شود. در نهایت باعث می‌شود که احتراق سریع‌تر اتفاق افتد و این بدان معنا است که توان بیشتری را می‌توانیم از موتور بگیریم. در واقعیت می‌توانیم به افزایش 5 تا 7 اسب بخاری خودرو در ازای ورود هوای خنک به داخل موتور اشاره کنیم.
البته یکی از فاکتورها هوای ورودی موتور است. اگر در مناطق سردسیر ساکن هستید باید به فکر تأمین کردن عوامل بعدی تأثیر گذار بر روی توان خودروی خود باشید,
🔵🔴 اگزوز خروجی:
عدم وجود اگزوز ( برداشتن منبع، تغییر غیر اصولی آن و از این قبیل ) می‌تواند بسیار بر روی عملکرد خودرو تأثیر بگذارد. این بدان معنا است که شما مسیر لوله از کاتالیست موجود در لوله اگزوز تا انتهای خودرو در صندوق عقب را مستقیم نموده‌اید. به گفته Jeff Zurschmeide نویسنده کتاب “هندبوک افزایش عملکردهای کوچک جدید” این کار می‌تواند کل سیستم را دچار مشکل کند. افزایش تعداد اگزوزها می‌تواند گازهای خروجی حاصل از احتراق را بیشتر به سمت بیرون انتقال دهد. با خارج کردن هر چه بیشتر گازهای حاصل از احتراق، فضای بیشتری برای مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق باقی می‌ماند و این خود باعث افزایش توان موتور می‌شود.

🔴🔵🔴 استفاده از کاتالیست با جریان بالا:
وقتی که کارخانه برای اولین بار مبدل کاتالیست را بر روی خودروها سوار می‌کند، قصد ندارد تا عملکرد خودرو را با این کار افزایش دهد بلکه می‌خواهد هوای تنفسی ما تمیز باقی بماند. نزدیک به یک دهه طول کشید تا کاتالیست ها پیشرفت داشته باشند. اگر خودروهای دهه 80 تا 90 میلادی را در اختیار دارید خیلی شانس آورده‌اید که می‌توانید از سربالایی‌ها جان سالم به در ببرید!!. با تعویض کاتالیست های کهنه و قدیمی با مدل‌های جدید High-Flow می‌توانید تغییر را حتی زیر پدال گازتان متوجه شوید. البته با توجه به اینکه این کار غیرقانونی است، غیرعلمی هم هست که در مبدل کاتالیست خود سوراخ ایجاد نمایید. تحت هیچ شرایطی در مبدل کاتالیست خود سوراخ ایجاد نکنید.

🔵🔴🔵🔴 حقه تایر:
می‌خواهید باور بکنید یا نه، ولی ترفند بسیار جالبی در تایرها وجود دارد تا بتوانید قابلیتهای خودروی خود را افرایش دهید. با از بین بردن زاویه Toe-in که کارخانه برای خودرو مدنظر گرفته است و چرخهای جلو اندکی با زاویه نسبت به هم قرار می‌گیرند، و موازی کردن دقیق جهت چرخش آن‌ها در مسیرهای مستقیم، اندکی بهبود را شاهد خواهید بود. افزودن تایرهای فاق کوتاه نیز می‌تواند باعث بهبود شتاب گردد اما در عین حال سرعت‌سنج خودروی‌تان را به اشتباه خواهد انداخت. البته با تعویض رینگ خود با یک نمونه کم‌وزن آن می‌توانید بر عملکرد خودروی خود تأثیر بسزایی بگذارید. یک دست رینگ از جنس فیبر کربن، یا آلیاژ منیزیوم یا حداقل آلومینیوم می‌تواند خودروی شما را سبک کند، البته یقیناً جیب شما را هم بی‌نصیب نمی‌گذارد,
🔴🔵🔴🔵🔴 ریفلش کردن خودروی خود، زمان‌بندی سوپاپ‌ها، مخلوط سوخت و هوا و دیگر ورودی‌های اسب بخار خودروی شما تغییر خواهد کرد. از مزایای ReFlash کردن به جزء افزایش توان خودرو می‌توان به امکان غیرفعال کردن آن برای از بین نرفتن گارانتی ذکر کرد.
با حضور توربوشارژ و سوپرشارژ بر روی خودرو، ReFlash کردن می‌تواند به موتور خودرو را واقعاً تقویت کند و در موتورهای با تنفس طبیعی این میزان تأثیر ممکن است تنها نیم اسب بخار
باشد!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نحوه کار سیستم ترمز ABS

طرز کار ترمز ضد بلوک ABS☑️

 

☑️یکی از موثرترین عواملی که میتواند ایمنی یک خودرو را تضمین کند.ترمز ABS می باشد بیشتر تصادفات در اثر ترمزهای شدید و قفل شدن چرخها به وجود می آید و راننده نمی تواند هدایت خودرو را داشته باشد؛ که منجر به خسارات جانی و مالی میشود.

 

⬅️این نوع ترمز ها از ترکیب یک مدار نوسان ساز الکترونیکی وچند شیر هیدرو لیکی ساخته شده است. در اثر نوسان وتکان های الکتریکی شیرهای هیدرولیکی به سرعت باز و بسته میشوند در نتیجه لنت های ترمز به جای این که به دیسک بچسبند به سرعت به نوسان در می آیند ودر یک ثانیه چندین بار ( حدود 15 مرتبه ) ترمز گرفته ودوباره ول می شود.

 

⬅️عمل ترمز ضد بلوک شبیه این است که اگر شما در حال کف زدن باشید. چنانچه کسی یک صفحه ای را از میان دستانتان عبور دهد. هیچ اتفاقی در کف زدن شما پیش نمی آید دقیقا ترمز ABS در هنگام ترمز کردن همین حالت را دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

معرفی سیستم VVT در خودروهای تویوتا

Variable Valve Timing _ Intelligent

 

🆘این سیستم باعث افزایش راندمان حجمی موتور در دور موتور بالاتر  میشود . بعبارت ساده تر در دورهای بالاتر هوای بیشتری  وارد موتور میشود  که میتواند بنزین بیشتری را بسوزاند که در نتیجه آن مصرف سوخت  و آلایندگی کمتر و قدرت بیشتر میشود.

 

🆘در  خودروهای تویوتا و لکسوس موتور هایی که دارای سیستم VVT_I هستند ، این سیستم روی میل سوپاپ هوا قرار دارد ولی در موتور هایی که دارای سیستم Dual  VVT_I هستد ، این سیستم روی هر دو میل سوپاپ دود و هوا قرار دارد.

 

🆘سیستم  VVT_I معمولا با فشار روغن موتور کار می کند و نیز دارای یک شیر برقی است که با دستور کامپیوتر موتور بسته به شرایط موتور میل سوپاپ هوا را آوانس یا ریتارد میکند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نکاتی پیرامون رقیق سازی ضد یخ خودرو

☑️در مورد نسبت صحیح رقیق‌سازی باید به دستورالعمل سازندگان توجه نمود. بهترین کارایی ضدیخ- ضدجوش ترکیب آن به نسبت یک به یک با آب است.

☑️اگر عمل مخلوط سازی به نسبت یک به یک با آب صورت گیرد، ضد یخ- ضد جوش  تا دمای 38-درجه سانتیگراد نقطه انجماد مخلوط را پایین خواهد آورد.

 

☑️در مورد رقیق‌سازی نیز باید به دستور‌العمل سازندگان توجه کرد. اگر غلظت ضدیخ بیشتر از مقدار توصیه شده باشد، امکان خرابی واترپمپ و افزایش خوردگی وجود دارد. همچنین اگر غلظت ضدیخ کمتر از حد توصیه شده باشد، موجب افزایش نقطه انجماد و یخ زدن آن در مجاری سیستم رادیاتور می‌شود.

✅توجه کنید که کیفیت آب استفاده شده در رقیق‌سازی ضد یخ، مهم است. حتی‌المقدور باید از آب با املاح کم استفاده کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی