اطلاعات فنی و تخصصی خودرو

۲۱ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

آشنایی با قطعات موتور خودرو

1- پیستون موتور : پیستون قطعه استوانه شکلی است که در داخل سیلندر حرکت رفت و برگشت دارد و  زمانهای موتو ر را به  وجود  می اورد ضمنا  نیروهای تراکمی و انبساط ناشی از احتراق را تحمل می کند 🚩

2- شاتون موتور :  شاتون موتور اهرمی است که به پیستون موتور و میل لنگ متصل بوده  , باعث تبدیل شدن نیروی خطی پیستون به نیروی چرخشی میل لنگ می گردد🚩

3-سیلندر موتور  :    استوانه ای است تو خالی که از بالا به  وسیله سرسیلندر مسدود شده و از طرف پایین با حرکت پیستون حجم ان مرتبا تغییر می کند🚩

4- میل لنگ موتو ر میل لنگ یا محور موتور میله ای است که کار انجام شده در روی پیستون را به صورت گشتاور و دور دریافت نموده قدرت را به سیستم انتقال قدرت ارسال می کند🚩

5- شمع موتور   شمع موتور وسیله ای است متشک از  دو الکترود و بدنه سرامیکی که بر اثر ولتاژ زیاد ایجاد شده و به وسیله کویل در زمان مناسب طراحی  شده ایجاد  جرقه  می نماید و مخلوط متراکم شده سوخت را منفجر می کند🚩

6-سوپاپ موتور  قطعه فلزی است قارچی شکل که در روی دریچه های ورودی و خروجی سرسیلندر قرار  گرفته  است  و در زمانهای  کار موتور با باز و بسته شدن خود نقش متفاوتی را ایفا می کند🚩

7- سرسیلندر موتور  سرسیلندر قطعه ای است که به عنوان درپوش در بالای بدنه سیلندر بسته می شود تا محفظه احتراق را به وجود اورد معمولا در روی سرسیلندر جای شمع و جای سوپاپ و غیره قرار دارد🚩

8- راهنمای سوپاپ یا گیت موتور استوانه ای که سوپاپ در ان حرکت کرده , به علت داشتن لقی مجاز, حرکت سوپاپ را کنترل می کند🚩

9-مجاری اب موتور  محفظه های عبور اب در اطراف سیلندر و سرسیلندر می باشد که اب در ان گردش کرده , گرمای بیش از اندازه موتور را به رادیاتور انتقال می دهد🚩

10 – مانتیفولد موتور  لوله های انتقال دهنده ای است که سوخت را به موتور وارد یا دودهای حاصل از احتراق را به فضای ازاد هدایت می کند🚩

11- تایپیت موتور  استوانه ای است که در زیر ساق سوپاپ و یا میل تایپیت قرار دارد و سوپاپ را از محل نشست خود بلند می کند و حرکت خود را از بادامک میل سوپاپ می گیرد🚩

12- میل سوپاپ موتور  محوری است که حرکت خود را از میل لنگ می گیرد و دارای بادامکهای است که به تایپیت حرکت رفت و برگشتی میدهد به علاوه استوانه خارج از مرکزی دارد که پمپ بنزین را به کار می اندازد و نیز دارای دندانه محرک اویل پمپ و دلکو می باشد🚩

13- فلایویل یا چرخ طیار موتور  قطعه نسبتا سنگینی است که به انتها میل لنگ بسته شده که جهت ذخیره انرژی تولید شده در موتور و بازپس دهی ان در زمان مورد نیاز به کار می رود🚩

14-بادامک موتور  قطعه ای است بادام شکل که در روی محور میل سوپاپ ساخته شده و حرکت دورانی محور را به حرکت خطی قطعه دیگری که با ان درگیر است میسر می کند🚩

15- فنر سوپاپ موتور  وسیله ای است که در موارد لزوم سوپاپ را می بندد🚩

16 – اسبک موتور  وسیله ای است که در موارد لزوم سوپاپ را باز می کند🚩

17 – کاربراتور موتور  کاربراتور دستگاهی است که در ان سوخت موتور با نسبت معینی و در شرایط مختلف کارکرد موتور اماده می شود🚩

18 – دلکو موتور  دستگاهی است که برق فشار قوی را در  زمان لازم بین شمعها تقسیم می کند🚩

19- فیلتر روغن موتور  وسیله ای است که ناخالصیهای شناور در روغن را جذب می کند🚩

20-پمپ روغن   دستگاهی است که روغن را با فشار معین به  قسمتهای محرک موتور می رساند🚩

21- موتور استارت  دستگاه الکتریکی است که برای راه اندازی موتور به کار می رود  🚩

22- میله اندازه گیر روغن موتور وسیله ای است که سطح روغن را در کارتل به  وسیله ان مشاهده می کنند🚩

23 – وایرهای فشار قوی در موتور  وسایلی هستند که برق فشار قوی را از دلکو  به سر شمعها می رسانند🚩

24 – دینام موتور   دستگاهی است که برق را تولید وبه باطری میرسونه 🚩

25-پمپ بنزین موتور  دستگاهی است که بنزین را از باک به کاربراتور انتقال می دهد🚩

26- ترموستات موتور  دستگاهی است که در مدار خروجی اب موتور قرار گرفته  , درجه حرارت اب موتور را کنترل و در حد معینی ثابت نگاه می دارد🚩

27- واتر پمپ موتور  دستگاهی است که اب را بین موتور و رادیاتور به گردش در می اورد🚩

28 – پروانه موتور  قطعه ای است که هوای محیط خارج را  از لابلای پره های رادیاتور مکیده , اب را خنک می کند🚩

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نحوه تعویض فیلتر سوخت یا فیلتر بنزین

تعویض این فیلتر کمی سخت تر از تعویض فیلتر هوا است. این فیلتر معمولاً در قسمت بالای موتور و نزدیک فیلتر هوا قرار دارد. با این حال، در برخی از خودروهای جدید فیلتر سوخت داخل مخزن سوخت قرار دارد و به همین خاطر باید اینکار را به مکانیک تان بسپارید.
 
در قدم اول هر نوع ماده قابل اشتعال را از خودرو دور کنید.
دوم، برای دسترسی بهتر تمام قطعه های پلاستیک بزرگ بالای موتور را جدا کنید. اینکار را می توانید با یک پیچ گوشتی دوسوی بزرگ انجام دهید.
حالا باید در عقب خودرو دنبال خط سوخت بگردید. قطر آن تقریباً به اندازه قطر یک انگشت است و نرم و منعطف است. این قطعه از فیلتر سوخت که عقب خودرو قرار دارد، آمده است.
خط سوخت معمولاً با یک گیره کوچک به فیلتر روغن متصل شده است. این گیره را با استفاده از یک پیچ گوشتی – معمولاً چهارسو- جدا کنید و ته یک مداد را داخل سر باز خط سوخت کنید تا جلوی بیرون آمدن گازولین گرفته شود. البته چیزی که برای اینکار استفاده می شود لزوماً نباید یک مداد باشد؛ بلکه باید آن را با توجه به قطر خط سوخت انتخاب کنید.

بعد از اینکه سر خط سوخت را پوشاندید می توانید فیلتر سوخت را جدا کنید. این فیلتر معمولاً با چند پیچ و مهره محکم شده است. یک سوکت با اندازه مناسب پیدا کنید و فیلتر را جدا کنید. احتمالاً در اینجا هم یک شلنگ دیگر که در طرف دیگر فیلتر سوخت قرار دارد، خواهید دید. این شلنگ را هم مثل شلنگ قبلی جدا کنید و سر آن را با یک مداد ببندید.
فیلتر قدیمی را با فیلتر جدید مقایسه کنید و مطمئن شوید که اندازه آن درست است و آن را درست در جای خودش قرار دهید. اغلب اوقات یک فلش روی فیلتر قرار دارد که جهت درست قرار گرفتن فیلتر را نشان می دهد.
قطعاتی که جدا کرده اید را از آخر به اول سر جایشان برگردانید. قبل از اینکار یکبار دیگر فیلتر را چک کنید تا مطمئن شوید آن را درست سرجایش گذاشته اید.

دقت کنید که روی فیلتر و جایی که شلنگ ها به آن وصل می شوند، دو شفت فلزی (یا پلاستیکی) قرار دارد. در قسمت انتهایی آنها برآمدگی های کوچکی وجود دارد؛ مطمئن شوید که خطوط لاستیکی روی فیلتر آنقدر از این برآمدگی ها دور شده اند که بتوانید آنها را با دست بگیرید.
همچنین باید به گیره های انتهای فیلتر هم دقت کنید. آنها را بین برآمدگی ها و بدنه فیلتر قرار دهید و سپس آنها را کاملاً سفت کنید تا از نشت سوخت جلوگیری شود.
 
نکته دیگری که باید در حین تعویض فیلتر سوخت به آن دقت کنید، شلنگ ها هستند. اگر شلنگ ها شکننده یا پوسیده شده اند حواستان باشد که هنگام تعویض فیلتر آنها را هم تعویض کنید.
بعد از اینکه همه چیز را دوباره سرجایش گذاشتید، موتور را برای چند دقیقه روشن کنید و شلنگ ها و بقیه اتصالات را چک کنید تا مطمئن شوید که سوخت نشت نمی کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

تنظیم فرمان خودرو

تنظیم نبودن غربیلک فرمان در مرکز

در خودروهای پژو (206 تیپ 2،3،5،6، SD، 405 پارس) سمند، تندر 90 (ال90) و پراید:
در هر خودرویی، هنگام حرکت خودرو به صورت مستقیم، غربیلک می بایست در وسط قرار گیرد، تا هم راننده دید مستقیم به آمپر داشته باشد و هم اینکه در هنگام توقف، بتواند از روی غربیلک زاویه چرخها را تشخیص دهد.
عدم قرارگیری غربیلک می تواند به یک یا چند دلیل زیر باشد:

    به هم خوردن میزان فرمان.
    تغییر زاویه چرخ در اثر ضربه شدید (مثلاً به جدول).
    عدم نسب درست غربیلک.

در تنظیم فرمان و غربیلک، باید به موارد زیر دقت کرد:

- میزان کردن فرمان ماشین (تنظیم فرمان)، یکی از کارهای تخصصی در تعمیرات خودرو است، تا آنجا که مراکز تخصصی برای همین یک کار وجود دارند.

- در صورتیکه غربیلک شما در وسط تنظیم نیست، لزوما باید دلیل آن را بیابید، زیرا سیستم ایربگ، بوق و غربیلک در برخی خودروها با یکدیگر در ارتباط هستند، مثلا در خودرو 206 به دلیل وجود «کام 2000»، غربیلک را نمی توان بیش از 990 درجه چرخاند (3/4 2 دور)، چراکه باعث پاره شدن سیم کشی بوق و ایربگ می شود.

- دقت کنید که چه وقت تنظیم غربیلک ماشین به هم خورده است؟ پس از تنظیم فرمان؟ پس از ضربه به جدول؟ پس از نصب دور فرمان چرم؟ پس از تعمیر جعبه فرمان؟ پاسخ این سئوال راهنمای تعمیرکار شما در تعمیر خودرو شماست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

چک کردن کاتالیزور خودرو با دیاگ

با دیاگ چگونه بفهمید کاتالیزور پر است یا سالم ؟
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
روی خودروهای انژکتوری سنسوری به نام مپ سنسور هست، کار این سنسور سنجش مقدار فشار مانیفولده، باید توجه داشت فشار هوای محیط چیزی حدود 900  هست و فشار جو، جایی که خلا کامل هست صفر هست، حال داخل مانیفولد به دلیل کشش هوا توسط پیستونها فشار افت میکند و طبیعتا چیزی بین صفر و فشار محیط.
هر خودرویی باتوجه به سیستم برق و موتورش در حالت درجا مجاز به حداقل و حداکثر فشار خاصی میباشد، مثلا پراید تو دور درجا باید فشار مانیفولدش حدود 300 میلی بار باشه، سپس اگه گاز رو فشار بدین در لحظه اول که موتور میخواد دور برداره این فشار بیشتر میشه،مثلا حدود 400 ولی بعد از اینکه موتور دور گرفت و دورش ثابت شد دوباره فشار مانیفولد برمیگردد به حدود 300 ،این قانون است، حالا اگر شما گازو فشار دادین و موتور دور گرفت اما متوجه شدین فشار دوباره برنگشت به حالت اول و همونطور بالا موند و با گاز دادن بیشتر بالاتر رفت این بدان معنی هست که موتور در خروج دود به بیرون دارای مشکل هست، چون دود خوب بیرون نمیرود طبیعتا مکش هم خوب انجام نمیشود
البته شما باید ابتدا از تایم و فیلر سوپاپها خیالتون راحت باشد، ولی اگر اینها هم مشکلی داشتن خودشون رو تو دور درجا نشون میدن، مثلا اگه تایم پراید بهم بخوره تو دور درجا فشار روی 400 میماند  ولی اگه گاز بدین این فشار بعد از دور گرفتن موتور باید نهایتا 50 تا اختلاف پیدا کند و اگه دیدین با دور گرفتن موتور فشار همینطور داره میرود بالاتر براحتی و با اطمینان میتوانید بروید سراغ کاتالیزور.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

بالانس چرخ چیست

 بالانس چرخ چیست؟
🔸بالانس چرخ‌های خودرو یکی از الزامات اساسی خودرو در زمان سرویس دوره ای خودرو می‌باشد که همواره توسط سازنده خودرو نیز توصیه می‌شود. بالانس رینگ ها, که بعضی اوقات با میزان فرمان اشتباه گرفته می شود, در افزایش طول عمر لاستیک و رسیدن به عملکرد بهینه لاستیک نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

🔸بالانس چرخ‌ها, از طریق توزیع یکسان وزن لاستیک و خودرو, باعث #سایش یکنواخت هر چهار لاستیک و یک سواری ملایم می شود.

👈باید توجه داشته باشید که بالانس لاستیک ها با میزان فرمان دو مسئله کاملا #متفاوت می باشند.
❌در طول زمان, سایش لاستیک خودرو و افتادن در دست اندازها و جاده های ناهموار باعث می شود که توزیع نیرو روی لاستیکهای خودرو دستخوش تغییر شود که در این حالت لاستیکهای خودرو از شرایط بالانس خارج می شود و این مسئله خود را از طریق ارتعاش و ضربه زدن فرمان خودرو در سرعتهای مختلف, بسته به میزان غیربالانسی, نشان می دهد.
👈باید توجه داشت که, بالانس نبودن چرخها هم برای لاستیکها و هم برای خودرو مضر می باشد.❌ عدم بالانس, باعث سایش غیر یکنواخت لاستیکها می شود و باعث میشود که یکی از لاستیکها زودتر از دیگری به پایان عمر خود برسد. علاوه بر این, بالانس نبودن چرخها باعث خراب شدن جلوبندی خودرو نیز می شود که این امر ممکن است مشکلات بیشتری را برای راننده خودرو بوجود بیاورد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نکاتی جهت جلوگیری از سوختن EXU خودرو

نکاتی را که باید در کار با ECU ها بر روی خودرو بدانیم و رعایت کنیم:
هیچگاه سوییچ باز، کانکتور رله ی دوبل را جدا نکنیم.
هیچگاه سوییچ باز، سر باتری را بر نداریم.
هیچگاه سوییچ باز، کانکتور ECU را جدا نکنیم.
زیرا هر سه مورد فوق باعث می شود به تغذیه ECU شوک وارد شده و یک یا چند IC از بورد آن بسوزد. مثلأ یک مورد داشتیم کهICکویل روی بورد سوخت و دیگر شمع ها جرقه نمی زدند. این مسئله حتی ممکن است منجر شود که ECU کاملأ بسوزد.
روش صحیح چیست؟
ابتدا سوییچ را ببندید سپس سرباتری منفی را بردارید(اگر بجای منفی مثبت را بردارید لحظه جدا شدن جرقه ی بیشتری می زند و این یعنی شوک به تغذیه ECU ها وارد می شود.) حال می توان بی هیچ مشکلی کانکتور هر یک از ECU ها جدا کرد.
ضمنأ توجه داشته باشید وقتی کانکتور یک ECU را جدا می کنید نباید دست روی پایه های کانکتور آن بکشید چون الکتریسیته ی ساکن بدن می تواند بسادگی باعث سوختن مدار ECU بشود

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

بررسی پدال ترمز خودرو

پدال ترمز خیلی نرم شده و پایین میرود❗️

✅توضیح مشکل: هرگاه که پدال ترمز را فشار می دهید متوجه می شوید که خیلی نرم و اسفنجی شده است . ممکن است با چند بار فشردن آن، دوباره مانند اول بشود ولی به محض برداشتن پا از روی آن مجددا نرم می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:

1️⃣در یکی از شیلنگهای ترمز نشت وجود دارد.
2️⃣در مدار هیدرولیک هوا وارد شده است.
3️⃣روغن ترمز کثیف شده است و یا از روغن نامناسبی استفاده شده است.
4️⃣ترمز ها خیلی خورده شده اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

بررسی روغن ریزی خودرو

هر گونه روغن ریزی از خودرو غیر عادی است و باید پیش از بروز مشکلات جدی تر رفع شود.

💯به طور کلی در سیستم خودرو چهار نوع روغن وجود دارد:

 

1. روغن موتور.   2. روغن ترمز.   3. روغن هیدرولیک (فرمان).      4. روغن گیربکس.

 

♨️از بین این روغن ها، روغن هیدرولیک قابلیت اشتعال بیشتری داشته و در صورت تماس با گرمای خروجی اگزوز، یا دینام احتمال آتشسوزی موتور را در بر خواهد داشت.

 

اولین اقدام برای رفع ایراد روغن ریزی، شناسایی محل روغن ریزی است که در زیر ماشین وجود دارد،

دومین اقدام شناسایی نوع روغن می باشد.

 

روغن ریزی می تواند از هر یک از لوله های انتقال، مخازن و اورینگها (واشرها) اتفاق بیافتد. پس از تشخیص نوع روغن (با توجه به محل، رنگ و بو) و محل دقیق روغن ریزی، قطعه یا اورینگ معیوب تعویض می شود.


روغن موتور معمولا تیره تر است و بوی محفظه احتراق (شبیه به بنزین سوخته) دارد.

روغن هیدرولیک در اغلب خودروها روشن تر است و بوی بنزین یا محفظه احتراق را ندارد.

روغن ترمز خاصیت خورندگی دارد و در صورت تماس با رنگ بدنه، آن را از بین می برد.


شایع ترین روغن ریزی ها معمولاً به شرح زیر هستند:

🔴روغن ریزی از موتور

1. روغن ریزی کاسه نمدهای دو سر میل لنگ، کانالهای میل لنگ.

2. سویچ فشار روغن فیلتر روغن.

3. واشر درب سوپاپ و کارتل.

4. پایه فیلتر روغن (در خودروهای 206).

5. پوسته فیلتر روغن، که به دلیل عدم تعویض به موقع فیلتر روغن یا اورینگ آن اتفاق می افتد (در 206 شایع تر است).

6. در موتورهای XU7 (پژو 405، پارس و سمند)، روغن ریزی درب سوپاپ و واشر آن، کاسه نمد عقب موتور، لاستیکهای معروف به چکمه ای یا عصایی شایع تر هستند.

7. در پراید کاسه نمد عقب میل لنگ و لاستیکهای هلالی کارتل شایع تر است.

🔴روغن ریزی از هیدرولیک و فرمان

8. فشنگی هیدرولیک، که در مسیر لوله فشار قوی هیدرولیک قرار دارد.

9. روغن ریزی از پینیون فرمان ماشین.

10. روغن ریزی از مخزن روغن هیدرولیک.

11. در انواع 206، مخصوصا مدل های قبل از 86، شیلنک فشار قوی هیدرولیک به دلیل پوسیدگی و مجاورت با حرارت بالا، نشت می کنند و این نوع نشت روغن، ممکن است باعث آتشسوزی موتور شود.

🔴روغن ریزی از ترمز

12. روغن ریزی از پمپ اصلی ترمز.

13. روغن ریزی از مخزن سیلندرهای ترمز چرخ عقب (در سمند، 405 و پارس شایع تر است).

🔶علت کم کردن روغن موتور

کم کردن روغن موتور می تواند به یکی از سه دلیل زیر باشد:

1. روغن ریزی.
2. روغن سوزی.
3. کیفیت نامطلوب روغن مصرفی.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

علل ریپ زدن خودرو

اگر موتور خودرو درست کار کند، هیچ لرزش و صدای غیر عادی از آن شنیده نمی شود، اما اگر بعد از روشن شدن، ریپ بزند، یکی از ایرادهای زیر را دارد:

1. سیستم برق رسانی مشکل دارد که شامل شمع، وایر و کوئل است.

2. اگر به هر دلیل سوخت یا برق به یکی از سیلندرها نرسد، مثلا کوئل به یکی از سیلندرها برق ندهد، یا سوزن انژکتور در یکی از سیلندرها بنزین را درست تزریق نکند، آن سیلندر کار نکرده و نقش خود را در چرخه حرکت های موتور بازی نمی کند، در نتیجه موتور دچار لرزش و ریپ زدن می شود.

3. نسبت مخلوط بنزین و هوا مناسب نیست که دلایل آن عبارتند از:

- ضعیف بودن فشار بنزین به دلیل خرابی پمپ بنزین یا کیپ شدن فیلتر بنزین.

- خرابی سوزنهای انژکتور ماشین.

- خرابی یا کثیفی دریچه گاز و یا سنسورهای مربوط به هوای ورودی. (که در اینصورت، با استفاده از اسپری شوینده "گانک" در دریچه گاز مشکل حل می شود).

- مخلوط بودن بنزین با آب یا مواد دیگر.

با توجه به موارد مذکور، نقص فنی در هر یک از سیستمهای زیر می تواند منجر به ریپ زدن موتور شود :

☑️سنسورهای موتور و خرابی آنها

☑️عملگرهای موتور و خرابی آنها

☑️سیستم برق رسانی موتور و خرابی آن

⭕️علتهای لرزش موتور

لرزش بسیار خفیف صبحگاهی برای موتور طبیعی است، ولی علل لرزش شدید و دائمی عبارتند از:

1. به هم خوردن نسبت تراکم محفظه احتراق که از شایع ترین دلایل است. آب بندی نبودن کامل سوپاپها یا خرابی آنها، سفت بودن فیلر سوپاپ می تواند باعث به هم خوردن نسبت تراکم شود.

2. نشتی برق یا اصطلاحاً برق دزدی سیستم، که دلیل آن می تواند فرسوده شدن وایرها، کهنه شدن یا مناسب نبودن شمعها باشد.

3. خراب شدن یکی از سنسورها که مستقیماً با ترکیب سوخت و هوا، و موتور در ارتباط هستند مثل سنسور اکسیژن، سنسور دمای موتور و یا سنسور فشار هوای ورودی.

4. خراب شدن سوزن انژکتور.

5. هر موضوعی که کامپیوتر مرکزی موتور  خودرو (ECU) را به اشتباه می اندازد و ECU نتواند لحظه درست پاشش سوخت و مقدار آن و زمان جرقه زدن را تشخیص دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

تفاوت خودرو های یورو 2 با یورو 4

موضوع هوای آلوده در جهان که بیش تر در شهرهای بزرگ نمود پیدا کرده است، امروزه به بحث اصلی حوزه صنعت و محیط زیست تبدیل شده است، به طوری که برای مثال، چند دوره اخیر نمایشگاه‌های بزرگ خودرو در جهان با محوریت و زمینه اصلی «هوای پاک» و «محیط زیست» برگزار می‌شوند. در این میان، شرکت‌های خودروساز داخلی نیز بنا بر وظیفه اجتماعی خود و مقررات حاکم، در صددند تا حد امکان محصولات خود را به تجهیزات و استانداردهای کنترل آلایندگی مجهز سازند تا در کاهش مضرات این پدیده در کشور، سهمی ایفا کنند.این استانداردهای آلایندگی در اصل میزان مجاز برای انتشار گازهای آلاینده‌ خودروی نو که در کشورهای اتحادیه اروپا فروخته می‌شوند را تعریف می‌کند.انتشار اکسیدهای نیتروژن (NOx)، هیدروکربن‌ها (THC)، هیدروکربن‌های بدون متان (NMHC)، مونوکسید کربن(CO) و ذرات معلق (PM) را در این استانداردها لحاظ می‌شوند. استاندارد بودن موتور خودرو با تست موتور در یک چرخه آزمون معین، بررسی می‌شود. موتورهایی که با این استاندارد مطابقت نداشته باشند قابل فروش در اروپا نیستند.
آلاینده های اصلی
 1- ذرات معلقParticulat Matters
 ذرات معلق به گروهی از ذرات جامد یا مایع اطلاق می شود که به اندازه کافی برای معلق ماندن در هوا سبک باشند. بعضی ذرات مثل دوده سمی نیستند ولیکن بعضی ذرات مثل آزبست سمی اند. مهم‌ترین مشکل ذرات معلق، باقی ماندن تا مدتی در جو زمین است: قطر بیش‌تر از 10 میکرون پس از یک یا چند روز انتشار روی زمین می نشیند و ذرات کوچک تر و سبک‌تر با قطر کم تر از یک میکرون چندین هفته در هوا می ماند.
2- منوکسید کربن CO
گازی است بی‌رنگ، بی‌بو و سمی که از احتراق ناقص سوخت های کربن دار به وجود می آید. غلظت این گاز در مناطق اصلی شهرهاکه تعداد خودروها زیاد است، بیش‌ترین مقدار است. منوکسید کربن پایداری زیادی در جو ندارد.
3- دی‌اکسید گوگرد(SO2)
گازی است بی رنگ که بیش‌تر، از سوختن سوخت‌های حاوی گوگرد نظیر زغال سنگ و نفت پدید می آید. این گاز می تواند اکسید شده و آلاینده ثانویه نظیر تری‌اکسید گوگرد به وجود آورد. از ترکیب این گاز با آب موجود در هوای مرطوب، اسید بسیار خورنده، اسید سولفوریک تشکیل می شود.
4- اکسیدهای نیتروژن NOx
 زمانی‌که اکسیژن هوا با نیتروژن موجود در دمای بالا احتراق ترکیب شود، اکسید نیتروژن به وجود می آید. دوآلاینده مهم آن، مونوکسید و دی‌اکسید نیتروژنecu118.ir هستند. از ترکیب این گاز با آب موجود در هوای مرطوب، اسید بسیار خورنده، اسید نیتریک تشکیل می شود. منابع اصلی اکسیدهای نیتروژن، خودروها، نیروگاه‌ها و سیستم دفع زباله است.
5- ترکیبات آلی فرّار VOC
ترکیبات فرار، گروهی از ترکیبات آلی است که انواع هیدروکربن‌ها را نیز شامل می شوند. این گروه گاهی به گروه متان و گروه هیدروکربن های غیر متان تقسیم می شود. ترکیبات فرار در دمای اتاق ممکن است به سه حالت جامد، مایع و گاز موجود باشد. بیش‌ترین مقدار در این ترکیبات را متان که خطری برای سلامتی ندارد، تشکیل می دهد. بعضی از voc ها جذب کننده قوی اشعه مادون قرمز هستند و به اثر گل‌خانه ای و گرم شدن زمین کمک می کنند. Ecu118@

استاندارد یورو 2 و یورو 4
استاندارد یورو 2 و یورو 4 در اصل استاندارد آلایندگی هواست و به دید من ارتباطی به مردم نداره جزء سلامتیشون منظورم اینه که مردم نباید اختلاف چند میلیونی بابت این قطعه پرداخت کنند و این وظیفه کارخانه سازنده اس که  طبق تعهدش و سودآوریش خودرو هایی پاک تولید کنه و به مردم نحویل بده در اصل این چرخه کامل نمی شه مگر اینکه حتی استاندارد آلایندگی بنزین یورو 2 در حد یورو 2 باشه نه بیشتر!!!

در حالی که بسیاری دم از عرضه خودرو با استاندارد یورو 4 می زنن کجاس بنزین یورو 4 ؟و کدام جایگاه ها عرضه می کنند این در حالی است که خودرو سازان در این سالها پا فرا تر گذاشته و ایربگ خودرو ها را کم می کنند همانند تندر 90 ولی صحبت از سلامتی و حفظ محیط زیست!


در انتها مقاله خودرو های یورو 2 و یورو 4 جزء در کاتالیزور و سنسور گاز اکسیژن خودرو (میزان خروجی گازهای سمی متساعد از سوخت بنزین خودرو) هیچ تفاوتی ندارند از نظر طراحی و یا حجم موتور و میزان قدرت خودرو و یا کشش خودرو و..

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

داغ شدن گیربکس

✅داغ شدن گیربکس

🔸بالارفتن حرارت گیربکس و روغن موجود در آن در مراحل اولیه مشکلی ایجاد نمی‌کند اما پس از چند ساعت که گیربکس به کار خود ادامه می‌دهد، دما روغن  تا حد قابل توجه افزایش می‌یابد.

👈 این گرمای زیاد  باعث فشارآمدن بر سوپاپ‌های کنترل فشار می‌شود. در مجموع افزایش دما باعث ایجاد اختلال در کار گیربکس می‌شود.

🤔🤔 حال برای خنک‌کردن چه باید کرد؟👇

🔸 باید روغن گیربکس را خنک کرد.

👈دلیلش هم این است که روغن با تمام اجزای گیربکس در تماس_استاما برای خنک‌کردن روغن گیربکس‌ دو سیستم وجود دارد:👇

 ◀️خنک‌کردن با آب
◀️خنک‌کردن با هوا.

 خنک_کردن_گیربکس

👈خنک‌کاری با آب بیشتر در موتورهای بزرگ انجام می‌شود.

👈در این سیستم یک رادیاتور روغن وجود دارد که در وسط مسیر روغن قرار می‌گیرد.

👈اما در سیستم خنک‌کاری با هوا، ماجرا کاملاً متفاوت است. 👇

🔸در این سیستم روغن مسیر اضافی طی نمی‌کند در این نوع خنک‌کاری است که پوسته اضافی به مبدل جوش می‌خورد و پره‌هایی که در آن وجود دارد باعث مکش هوا به داخل مبدل گشتاور می‌شود.

🔸 وقتی مبدل به گردش درمی‌آید پره‌های پوسته خنک‌کننده هوا را در داخل مبدل گشتاور می‌کشند و پس از جذب حرارت مبدل و روغن در تماس با تورک کانورتور از قسمت تخلیه خارج می‌شوند. این سیستم توانایی جوابگویی در زیر بارهای شدید را ندارد و برای موتورهای کوچک و کم‌فشار و گیربکس‌های معمولی مناسب است.

🔸در مجموع استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده روغن بسیاری از معایب گیربکس‌های اتومات را از بین برده و کارکرد آن را نرمال نگه داشته است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

اینترکولر چیست ؟

♻️هنگامی که توربوشارژ هوا را فشرده می نماید، در اثر افزایش فشار، دمای آن نیز افزایش می یابد. افزایش دمای هوا نیز باعث انبساط آن و کاهش مقدار اکسیژن موجود در یک حجم مشخص می گردد. بنابراین لازم است که از گرم شدن هوا جلوگیری به عمل آید. برای این منظور از یک واحد خنک کننده به نام اینتر کولر استفاده می شود که در جلوی رادیاتور نصب می گردد.
♻️اینتر کولر یک مبدل حرارتی (Heat Exchanger) می باشد که هوای خارج شده از توربوشارژ قبل از ورود به سیلندر، از داخل آن عبور نموده و خنک کاری می شود. توجه داشته باشید که در اینترکولر، هوا با هوا خنک می شود. خنک کاری هوای فشرده قبل از ورود به سیلندر تا حد زیادی می تواند باعث افزایش راندمان موتور، کاهش مصرف سوخت و کم شدن میزان آلایندگی گازهای خروجی اگزوز شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

معنای گشتاور چیست؟

عامل مؤثر در گشتن هر جسم به دور محوری را گشتاور نیرو یا لنگر و یا تورک ( Torque ) می‌نامند . گشتاور یک کمیت فیزیکی است در حرکت چرخشی که به بزرگی نیرو و مسیر و مکان اثر نیرو بستگی دارد . گشتاور یک کمیت برداری بوده و یکای آن در سامانه استاندارد بین‌المللی یکاها، نیوتن متر است

فروش خودرو، این شرح کاملا مهندسی است و از تعریف فوق بجز مهندسین و افراد ماشین باز که علاقه به این مبحث را دارند ، بیشتر کسی متوجه نخواهد شد، ولی سعی میکنم که توضیح مختصر و ساده ای را مطرح کنم.

گشتاور به معنی ، نیروی وارد شده ( نیروی اعمال شده ) به جسمی می باشد ، که از فاصله محل وارد شدن نیرو به محلی که قرار است نیرو به آن وارد شود ، فاصله ای وجود داشته باشد (حتی اگر این فاصله 1 میکرو متر یا یک میلیونوم متر باشد)

به عنوان مثال ، زمانی که آچاری را برای سفت نمودن پیچی استفاده می نمایید ، از دست شما که آچار را نگه داشته است ، به پیچی که در حال سفت نمودن آن هستید ، گشتاوری وارد میشود . برای محاسبه این گشتاور ، میزان نیرویی که دست شما به آچار وارد می نماید را در طول آچاری که مورد استفاده قرار می دهید ، ضرب نموده و عددی که بدست می آید بر حسب نیوتن متر و یا پوند بر فوت می باشد

در خودرو این اعداد با توجه به دستگاه دینامومتر (Dinamometro ) بدست می آید ، البته همیشه بر روی نمودار ، اسب بخار بر حسب دور بر دقیقه ، نمودار دیگری وجود داشته که تورک به آن گویند و آن نیز بر حسب دور بر دقیقه سنجیده می شود

برای اینکه درک بهتری از تورک داشته باشیم باید به این نکته اشاره داشته باشم ، که همه ما در موقع رانندگی پس از رسیدن به دور موتوری خاص ، نسبت به تعویض دنده اقدام می نماییم ( در سیستم تعویض دنده دستی)

البته در خودروهایی که دارای جعبه دنده اتوماتیک هستند ، اینکه در چه دور موتوری عمل تعویض صورت گیرد با توجه به نوع رانندگی و نوع برنامه پیش فرض برای رانندگی در نظر خواهند گرفت

این را باید بدانیم که موتور هر خودرویی در یک دور موتور مشخص حداکثر خروجی گشتاور را در اختیار راننده قرار می دهد و این دور موتور که به صورت بازه و یا عددی خاص بوده است را ، بهترین زمان تعویض دنده بوده و بهترین حالت مصرف سوخت خودرو را اکثرا در این دور موتور بدست می آورند.

پس دانستن حداکثر گشتاور خودرو که در چه دور موتوری در اختیارمان قرار خواهد گرفت به ما کمک نموده تا بتوانیم ، بهترین زمان تعویض دنده را انتخاب نماییم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

وظیفه دنده برنجی در گیربکس خودرو

💢وظیفه دنده برنجی در گیربکس چیست ؟

🔵وظیفه دنده برنجی هماهنگ کردن دور بین دو دنده است (دنده پیش مرگ )که به این کار سینکرونایز گفته می شود که برای حذف نیاز به دو بار کلاج گیری به کار می رود,

🔵سنکرو ها ( دنده برنجی ) به طوقه ( شفت ) و چرخ دنده ها این امکان را می دهند تا قبل از اینکه دندانه ها روی طوقه با چرخ دنده درگیر شوند با هم تماس پیدا کنند این امر باعث می شود تا سرعت چرخش طوقه و چرخ دنده ها قبل از درگیر شدن دندانه ها ی انها با هم یکی شوند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

آشنایی با سیستم تزریق مستقیم سوخت در خودرو

🔹سیستم تزریق دقیق و مستقیم بنزین یا (HPI) ،موجب کارآمدتر شدن فرآیند سوخت و بالا رفتن عملکرد موتور شده ؛ بنابراین شاهد کاهش قابل توجهی در میزان نرخ مصرف سوخت خواهیم بود . سیستم دقیق ، مجموعه ای است که عملکرد اجرایی دینامیک سوخت را منسجم تر می کند.

🔹عنصر اصلی تکنولوژی HPI انژکتور Piezo  است که بین سوپاپ و شمع قرار می گیرد. داخل انژکتور لایه هایی از کریستال های Piezo وجود دارد که وقتی جریان الکتریسیته از آن ها عبور می کند به طور یکنواخت منتشر می شوند. این امر موجب خروج مخلوطی از هوا و سوخت با فشار 200 bar از سوزن انژکتور به محفظه احتراق می شود.

💭ابری مخروطی شکل به اندازه ناخن انگشت شست، با دقت کامل به داخل شمع تزریق شده و به محض تماس با اکسیژن شعله ور می شود. در مقایسه با سیستم های معمولی پاشش، HPI مستلزم مقدار کمی سوخت بوده و از هدر رفتن بنزینی که به دیواره های محفظه احتراق پاشیده می شود نیز جلوگیری می کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

راهنمای تسمه های خودروهای ایرانی

🔵 نوع واندازه انواع تسمه های
  بکاررفته درخودروهای مختلف

🚘تسمه تایم پژو 405 جی ال 113 دنده
🚘 تایم پژو 405 GLX-سمند-پرشیا 114 دنده

🚘تسمه تایم پژو 206 تیپ 1 108 دنده
🚘تسمه تایم پژو 206 تیپ 2 104 دنده
🚘تسمه تایم پژو 206 تیپ 5 134 دنده
🚘تسمه تایم پراید 107 دنده
🚘تسمه تایم زانتیا 136 دنده

🚘تسمه تایم دوو ریسر 104 دنده
🚘تسمه تایم دوو سیلو 111 دنده
🚘تسمه تایم دوو اسپرو 125 دنده
🚘تسمه کولر اردی 4PK-830
🚘تسمه هیدرولیک اردی 4PK-1060
🚘تسمه کولر پژو 405 GLX مدل 2000 4PK-845
🚘تسمه دینام پژو 405 GLX مدل 2000 4PK-945
🚘تسمه دینام اردی 835*5/10
🚘تسمه کولر وهیدرولیک اردی 4PK-1420 ,,4PK-1425
🚘تسمه دینام پژو 405 GLX-سمند-پرشیا 6PK-1660 ,, 6p1665,,6PK

🚘تسمه دینام پراید 900*5/9 ,,,GM890
🚘تسمه دینام پژو 405 جی ال 2000 4PK-698
🚘تسمه دینام پژو 206 تیپ 1 و 2 6PK-1565 ,,6PK-1560
🚘تسمه دینام 206 تیپ 5 6PK-1575 ,, 6PK-1585
🚘تسمه دینام دوو سیلو 5PK-970 ,,5PK-975
🚘تسمه دینام اسپرو 5PK- 1320
🚘تسمه کولر پراید 34*A
🚘تسمه دینام زانتیا 6PK-1648
✅تسمه میلان STAR  TECH  T.P.M.Co

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

آموزش اندازیه گیری روغن گیربکس خودروهای اتوماتیک

🔧🔩نکات فنی🔩🔧
⚙️نحوه اندازه گیری روغن گیربکس اتوماتیک⚙️
1️⃣با خودرو حرکت کرده تا دمای روغن به دمای عادی عملکردی (70-80 درجه سانتیگراد) برسد.
2️⃣خودرو را روی یک سطح صاف قرار دهید.
3️⃣اهرم تعویض دنده را در تمام وضعیت‌ها قرار دهید. با اینکار مبدل گشتاور و سیستم هیدرولیکی از روغن پر می‌شود. سپس اهرم تعویض دنده را در وضعیت خلاص (N) یا پارک (P) قرار دهید.
4️⃣قبل از کشیدن گیج روغن، آلودگی‌های اطراف آن را پاک کنید، سپس گیج را کشیده و وضعیت روغن را بررسی کنید.
5️⃣سطح روغن باید روی علامت HOT باشد. اگر سطح روغن پایین بود با اضافه کردن روغن آن را به علامت HOT برسانید.
6️⃣گیج روغن را در محل خود قرار دهید.
پایین بودن سطح روغن می‌تواند شرایط غیرعادی مختلفی را برای گیربکس ایجاد کند. با پایین بودن سطح روغن، پمپ روغن هوا را به داخل سیستم هیدرولیکی وارد می‌کند.

 هوای حبس شده در سیستم هیدرولیکی حباب‌هایی را شکل می‌دهد که قابل تراکم هستند. نوسانات فشار ناشی از این موضوع باعث لغزش کلاچ‌ها و ترمزها و تاخیر در تعویض دنده می‌شود.

اگر روغن گیربکس بوی سوختگی دهد نشان دهندۀ این است که روغن با ذرات ریز صفحات اصطکاکی آلوده شده و نیاز به اُورهال گیربکس .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

زمان تعویض روغن گیربکس و روغن دیفرانسیل خودرو

روغن ازچرخ‌دنده‌ها و متعلقات آن‌ها در برابر فشار وارده محافظت می‌کند. روغن دنده مخصوص #دیفرانسیل چون در شرایط سخت‌تری کار می‌کند، اغلب از روغن دنده #گیربکس قوی‌تر می‌باشد. این روغن‌ها نیز مانند روغن موتور بر اساس سطح کیفیت (API) وویسکوزیته  (گرانروی SAE) طبقه‌بندی می‌شوند. این روان‌ساز دارای گرانروی ناچیز (حتی در دماهای پایین) بوده و با فلزات موجود در جعبه ‌دنده (فولاد و آلیاژهای مس) سازگاری کافی دارد.

 ✅ #واسکازین نیز مانند سایر روغن‌ها نیاز به تعویض دارد که تعویض به‌موقع آن باعث;
👈 روان کارکردن گیربکس، افزایش عمر مفید قطعات، کاهش درجه حرارت گیربکس ، کاهش سر و صدا و در نهایت بهبود عملکرد آن می‌شود؛ کیلومتر تعویض آن هم بستگی به نوع روغن و گیربکس خودرو و شرایط مختلف آب و هوایی و کارکرد آن دارد. معمولا هم‌زمان با تعویض دیسک و صفحه کلاچ، واسکازین  نیز تعویض می شود.
 با فرض متوسط عمر سیستم #کلاچ خودرو با در نظر گرفتن ترکیبی از رانندگی در داخل شهر و جاده حدود 100 هزار کیلومتر کارکرد باشد، پس در هر بار تعویض دیسک و صفحه کلاچ که با باز شدن کامل گیربکس همراه است، این سیال نیز تعویض می‌شود.

🔰این موضوع در مورد خودرو‌های دارای #گیربکس اتوماتیک کاملا متفاوت است. عملکرد این نوع گیربکس‌ها هیدرومکانیکی بوده و با استفاده از فشار روغن و تنظیم مقدار فشار آن، نیروی لازم را از موتور به چرخ‌ها منتقل می‌کند. تعویض دنده‌ها از طریق تغییر مسیر و کنترل فشار جریان روغن در گیربکس توسط شیرهای الکترونیکی (شیر برقی) انجام می‌شود. تمامی این اعمال و کنترل قسمت‌های مختلف توسط نرم‌افزاری که بر روی واحد الکترونیکی گیربکس (EGS) نصب است انجام می‌گیرد.
 در داخل گیربکس‌های #اتوماتیک AL4 که در خانواده 206 دیده می‌شود، از روغن مخصوصی استفاده شده که اصطلاحا به روغن‌های مادام‌العمر (Lifetime) معروفند.
 منظور از این اصطلاح این نیست که هیچ‌گاه نیاز به تعویض نخواهند داشت، بلکه حکایت از مدت زمان زیاد کارکرد آن‌ها دارد.

🔴روغن گیربکس در اثر ورود ذرات گرد و غبار از منافذی که روغن از آن‌ها به بیرون نشت می‌کند و همچنین کارکردن طولانی‌مدت روغن در دمای بالا به سرعت دچار استهلاک شده و سبب از بین رفتن خاصیت اولیه آن می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

عواقب رانندگی با سرپلوس خراب

1️⃣باعث شکستن محفظه ساچمه ها میشود و خودرو دیگر حرکت نمی کند.

2️⃣درصورت شکستن , احتمال قفل کردن فرمان وجود دارد وکنترل خودرو از دست شما خارج می شود.

3️⃣در صورتی که سرعت خودرو زیاد باشد احتمال اسیب رسیدن به گیربکس وجود دارد.

4️⃣دربعضی موارد احتمال چپ کردن خودرو نیز میباشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نشانه های پنچر شدن لاستیک

یکی از بد ترین اتفاقاتی که ممکن است برای راننده وسیله نقلیه اتفاق افتد و جان او و سر نشینانش را به خطر اندازد پنچر شدن لاستیک خودرو میباشد. همانطور که می دانید لاستیک خودرو یکی از مهم ترین و حساس ترین اجزای خودرو می باشد که نقش بسیار مهمی در ایمنی و پیمودن مسیر ها در خودرو دارد و یکی از مواردی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد ممکن است خطر آفرین شود و جان سر نشینان خودرو را با خطر رو برو کند. در ادامه تصمیم داریم که به شما همراهان عزیز اطلاعاتی در مورد پنچر شدن لاستیک خودرو در هنگام رانندگی در اختیار شما قرار دهیم.

پنچر شدن در هنگام رانندگی نشانه هایی دارد که این نشانه ها هر کدام ممکن است بعد از پنچر شدن نمایان شود و راننده با دانستن این نشانه می تواند نمایش قابل قبول تری از خود نشان دهد و جان سر نشینان خود را نجات دهد ما در ادامه برای بالا رفتن اطلاعات شما همراهان عزیز این نشانه ها را قرار داده ایم تا اگر خدایی ناکرده دچار این اتفاقات شدید نمایش مناسبی از خود نشان داده و جان خود و سرنشینان اتومبیلتان را نجات دهید.

 

1-منحرف شدن خودرو به چپ و راست
اگر در هنگام رانندگی متوجه این موضوع گردیدید که خودرو شما به شدت به سمت راست یا چپ منحرف می شود این خبر از پنچر شدن وسیله نقلیه شماست با حفظ خونسردی فرمان اتومبیل را محکم نگه داشته و آرام آرام خودرو خود را به کنار جاده منتقل نمایید.

 

2-سخت شدن رانندگی
اگر متوجه شدید که فرمان اتومبیل شما سفت شده است و  چرخش دشوار شده است این نیز از نشانه های پنچر شدن می باشد شما باید با حفظ خونسردی آرام آرام با کنترل دقیق وسیله نقلیه خودرا به سمت خاکی جاده منتقل کنید.

 

3-لغزیدن خودرو به چپ و راست
ممکن است بعد از پنچر شدن کم کم باد لاستیک خودرو شما خالی شود و این امر باعث لغزش خودرو می شود و بهترین کار انتقال به موقع خودرو به کنار جاده می باشد.


4-لرزیدن لاستیک
لرزیدن لاستیک یکی دیگر از نشانه های پنچری وسیله نقلیه می باشد و عام ترین نشانه در پنچری همین نشانه می باشد و لاستیک های خودرو لرزیده و فرمان نیز اندکی انحراف و تکان پیدا می کند که با در دست گرفتن محکم فرمان به کنترل بهتر وسیله نقلیه خود اقدام نمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نکاتی پیرامون فن خودرو

وقتی‌که فن الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان آن را روی کندانسور و یا روی رادیاتور نصب کرد. اگر فن کندانسور جلوتر از رادیاتور ماشین نصب شده باشد، در این حالت فن بگونه‌ای نصب می‌شود که هوا را از بیرون مکیده و روی سطح کندانسور می‌‌دمد (وضعیت رانشی). در صورتیکه فن کندانسور در پشت کندانسور و در مقابل موتور نصب شود، هوا را از روی سطح کندانسور مکیده و به سمت موتور می‌دمد.

شرایط استفاده از فن الکتریکی نسبت به شرایط بکارگیری آنها متفاوت است. در صورتی‌که یک سوئیچ فشار سه وضعیتی در سیستم وجود داشته باشد فن الکتریکی با افزایش و یا کاهش فشار قطع و وصل خواهد شد، در غیر این‌صورت فن بصورت دائم کار و همراه با استارت سیستم تهویه مطبوع وارد مدار می‌شود.
در بعضی حالات #فن کندانسور توسط یک سوئیچ حرارتی (thermistor) کنترل می‌شود. بدین صورت که با فن موتور همزمان روشن و خاموش می‌شود و در واقع تابعی از شرایط حرارتی موتور است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی