اطلاعات فنی و تخصصی خودرو

۱۴ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

سنسور باران خودرو چیست؟

 آشنایی با سنسور باران و نحوه ی عملکرد آن:
 
✅عملکرد این سنسور مانند سنسور های دیگر در خودرو است.با این تفاوت که این سنسور به گونه ای عمل می‌کند که در زمان بارندگی یا خیس شدن شیشه ی جلوی خودرو , وجود مایعات روی شیشه را تشخیص می‌دهد و یا ارسال اطلاعات تعریف شده ECU را با خبر می‌کند.

✅ این سنسور معمولا در قسمت بالای شیشه ی جلو و در قسمت وسط ( در محدوده جای گذاری آینه جلو ) نصب می‌شود.این سنسور بر اساس اولتراسونیک یا امواجی که انسان قادر به شنیدن آن نیست کار می‌کند.

☢️طرز کار این سنسور به گونه ای است که امواج از فرستنده سنسور ارسال می‌شود و در صورت خشک بودن شیشه این امواج از شیشه عبور می‌کند اما در صورتی که سطح شیشه ی جلو خیس باشد این امواج منعکس شده به گیرنده سنسور می‌رسند و پس از آن کنترل یونیت سنسور مقدار امواج ارسال شده با مقدار دریافت شده را مقایسه می‌کند.

🈹 در صورتی که مقدار امواج دریافت شده کمتر از مقدار ارسال شده باشد سنسور به ECU دستور فعال شدن برف پاک کن ها را می‌دهد.

✅ ایسیو نیز پس از دریافت اطلاعات کنترل یونیت سنسور پس از تجزیه و تحلیل مجدداً اطلاعات را برای فعال شدن برف پاک کن ها را صادر می‌کند.همچنین میزان سرعت کارکرد برف پاک کن نیز به تشخیص سنسور بستگی دارد.یعنی سنسور با مقایسه مقدار اطلاعات ارسال و دریافت شده سرعت و کارکرد برف پاک کن را تشخیص می‌دهد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

حل مشکل برق دزدی خودرو


✅ برق دزدی یعنی چی؟ + راه برطرف کردن آن

 

☑️ برق دزدی یه اصطلاح عامیانس به این منظور که یک وسیله ای در خودرو هست که وقتی خودرو خاموشه برق مصرف میکنه و باتری ماشین رو رو به نابودی و فنا میبره !
بیشترین علت برق دزدی رو تو 3 تا چیز دیدم


قفل مرکزی
ضبط
دزدگیر
ابتدا سر باطری مثبت را باز میکنیم و بین باطری و سر باطری آمپرمتر قرار میدیم تا ببینیم واقعا برقی مصرف میشه یا نه .به یک نفر میگیم آمپرمتر رو نگاه کنه و ما تک تک فیوزهارو میکشیم و جا میزنیم اگه آمپرمتر 0 رو نشون داد یعنی از اون فیوزه مشکل وجود داره ! در کل برق دزدی یعنی زمانی که شما ماشین خودتونا خاموش میکنید و غافل از همه جا یک مصرف کننده به طور مثال چراغ صندوق عقب که شما نمیتونید روشن بودنشا ببینید داره از باطری شما استفاده میکنه وباطری شما را نابود میکنه در کل معنی دقیق برق دزدی را برای دوستان خوبم توضیح دادم امیدوارم مورد استفاده قرار بگیره
یه مورد دیگه برق دزدی هم داریم که مربوط میشه به کویل و خرابی وایرها که جرقه مستقیم به بدنه میخوره و به شمع نمیرسه

 

اگر در مواردی قاطی کردن و مختل شدن برقی سیستم های برقی را شاهد بودید ، سه کار را قبل از هر کار دیگر انجام دهید این کارها زیاد وقتگیر نیست. و هزینه ای هم در بر ندارد.
خیلی وقتها این ایرادات ماهها پول و انرژی ما را صرف خود می کند.

1⃣ برق دزدی

2⃣ شل بودن اتصالات باطری

4⃣ اورشارژ آلترناتور یا در واقع همان بالا تر بودن جریان یا ولتاژ خروجی آلترناتور از حد استاندارد
که در واقع جریان بیشینه باید حدود 65 آمپر
و ولتاژ نهایتا 14.5ولت باشد.


🔴انواع دیود🔴

💯دیود چیست ؟
دیود یکی از المان های الکترونیکی است که  جریان الکتریکی را در یک جهت از خود عبور می‌‌دهند و در جهت دیگر در مقابل عبور جریان از خود مقاومت بالایی نشان می‌‌دهند. این خاصیت آنها باعث شده بود تا در سالهای اولیه ساخت این وسیله الکترونیکی ، به آن دریچه یا (Valve) هم اطلاق شود. از لحاظ الکتریکی یک دیود هنگامی جریان را از خود عبور می دهد که شما با برقرار کردن ولتاژ در جهت درست (قطب مثبت پیل به آند و قطب منفی به کاتد) آنرا آماده کار کنید. مقدار ولتاژی که باعث می‌شود تا دیود شروع به هدایت جریان الکتریکی نماید ولتاژ آستانه یا (forward voltage drop) نامیده می‌شود که چیزی حدود 0.6 تا 0.7 ولت می‌‌باشد. از طرف دیگر دیود قطعه‌الکترونیکی است که ‌از به هم چسباندن دو نوع ماده n و p (هر دو از یک جنس ،سیلیسیم یا ژرمانیم) ساخته می‌شود. چون دیود یک قطعه دو پایانه ‌است،کریستال نیمه هادی نوع pدارای بار الکتریکی مثبت و کریستال نیمه هادی n دارای بار الکتریکی منفی می باشد .

بایاس دیود :
وصل کردن ولتاژ به دیود را بایاس کردن دیود می گویند .اعمال ولتاژدر دو سر پایانه‌هایش سه حالت را پیش می‌آورد.
دیود بیدون تغذیه :
که ولتاژ دو سر دیود برابر صفر است و جریان خالص بار در هر جهت برابر صفراست.
بایاس مستقیم یا تغذیه مستقیم:
که ولتاژ دو سر دیود بزرگتر از صفر است که ‌الکترونها را در ماده n و حفره‌ها را در ماده p تحت فشار قرار می‌دهد تا یونهای مرزی با یکدیگر ترکیب شده و عرض ناحیه تهی کاهش یابد. (بایاس مستقیم دیود)
بایاس معکوس : تغذیه با بایاس معکوس که ولتاژ دو سر دیود کوچکتر از صفر است، یعنی ولتاژ به دو سر دیود طوری وصل می‌شود که قطب مثبت آن به ماده n و قطب منفی آن به ماده p وصل گردد و به علت کشیده شدن یونها به کناره عرض ناحیه تهی افزایش می‌یابد (بایاس معکوس دیود).
انواع دیود:
1- فتو دیود
2- دیودنور دهنده LED
3- دیود زنر
4- دیود خازنی ( واراکتور)
5- دیود اتصال نقطه ای
6-دیود تونلی
فتو دیود ( Photo Diode ) :
فتو دیود که به آن دیود نوری نیز می گویند مانند دیود معمولی از اتصال دو نیمه هادی نوع N و P ساخته می شود با این تفاوت که محل اتصال نیمه هادی ها ، با مواد پلاستیکی سیاه پوشیده نمی شود بلکه برای اینکه نور به محل اتصال نیمه هادی ها برسد معمولاً آن محل را توسط شیشه و یا مواد پلاستیکی شفاف می پوشانند . روی اکثر فتودیودها یک لنز بسیار کوچک نصب می شود تا نور تابیده شده به آن منطقه را متمرکز کرده و به محل پیوند برساند


فتودیود همیشه در بایاس معکوس به کار می رود و با تابش نور به محل اتصال نیمه های های آن ، پیوندهای کووالانس موجود در ناحیه تخلیه در اثر انرژی نور تابیده شده شکسته شده و جریان معکوس فتودیود افزایش می یابد . هر چه نور تابیده شده به محل اتصال نیمه هادی ها بیشتر باشد مقدار جریان معکوس فتودیود بیشتر می شود و بر عکس ، هر چه نور تابیده شده به محل پیوند کمتر باشد مقدار جریان معکوس فتودیود کمتر می شود .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

دلایل پاره شدن تسمه

📌عواملی که باعث پارگی تسمه و یا کنده شدن دندانه های ان میگردد:

1-استفاده زیاد از دورهای بالای موتور بخصوص در دورهای بیش از 4000دور در دقیقه که باعث استهلاک سریع قطعات می گردد.

 2-عدم استفاده از دنده مناسب بخصوص در سربالائی ها و یا عبور از روی سرعت گیرها ;که باعث فشار خیلی زیاد روی موتور و به عبارتی روی این تسمه میگردد.

 3-خرابی تسمه سفت کن که در صورت گیرپاژ کردن ان باعث کشیدگی و پارگی تسمه تایم خواهد شد.

 4-زیاد سفت کردن تسمه که در ابتدا باعث خرابی تسمه سفت کن و در نهایت خرابی تسمه خواهد شد.

 5-تسمه های نامرغوب در بازار به وفور یافت می شود که توان تحمل بارهای زیاد را ندارند و به سرعت مستهلک میگردند

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نشانه های تصادفی بودن خودرو

1. آثار رنگ در قسمت‌های خاص

فروشندگان متقلب، سعی دارند که معایب خودروی خود را به هر طریق ممکنی بپوشانند. ولی همین وسواس بیش از حد آنها، کار دستشان می‌دهد. اول از همه، نگاهی به رنگ سرتاسر خودرو بیندازید تا از یکدست بودن آن اطمینان حاصل کنید. همچنین لازم است که توجه ویژه‌ای نسبت به آبشش‌ها، گلگیر، درها و زه‌های آن داشته باشید؛ چراکه این‌ها، از معدود بخش‌هایی هستند که در صورت تعمیر و یا تعویض، مشخص می‌شوند. پس اگر رنگی غیر عادی را در این نقاط مشاهده کردید، علتش را جویا شوید و اگر قانع نشدید، از آن خودرو صرف نظر کنید.

2. ناهماهنگی در بخش‌های جدا از شاسی

هماهنگی درها، صندوق عقب، کاپوت و گلگیرها با سایر بخش‌های خودرو، امری ضروری است. پس لازم است که آنها را موشکافانه‌تر بررسی کنید. مخصوصا که محل اتصال این بخش ها با شاسی، از مهمترین بخش‌هایی به شمار می‌روند که هرگونه تعمیر یا تغییر رنگ را به نمایش می‌گذارند. پس با مشاهده کوچکترین مشکلی در این بخش‌ها، علتش را جویا شوید؛ چراکه خود کمپانی‌های خودروسازی، زمان زیادی را صرف یکدست و بی نقص بودن خودرو می‌کنند. بنابرین وجود هرگونه تفاوتی می‌تواند شبهه برانگیز باشد.

3. بتونه کاری

در مواردی مثل زنگ زدگی و پوسیدگی بدنه، استفاده از بتونه ناگزیر به نظر می‌رسد و به همین دلیل هم وجود مقدار کمی از آن امری کاملا طبیعی است. اما زمانی که همین بتونه، به مقدار زیادی در بخشی به کار برده شده باشد، به معنای آن است که قصد پوشاندن چیزی را دارد. تشخیص این بتونه به سادگی و با استفاده از تکه‌ای آهنربا یا دستگاه خاصی که اخیرا برای آن ساخته شده، قابل تشخیص است. در صورت عدم دسترسی به این موارد هم می‌توانید با خم شدن و بررسی لبه های پایینی بدنه، از وجود آن اطلاع یابید. این کار به سادگی و با کشیدن دستتان بر روی لبه‌ها میسر می‌شود؛ چراکه تمامی لبه‌ها به شکلی کاملا صاف و تیز تولید می‌شوند. بنابرین وجود هرگونه خوردگی و دندانه‌ای، می تواند دلیل بر بتونه کاری آن بخش باشد.

4. نرمی و انعطاف ستون‌ها

یکی از مهمترین بخش‌ها در بررسی بدنه خودرو، ستون‌های آن است؛ چراکه در بسیاری از موارد، به جای تعمیر اصولی آن ها که هزینه بر هم هست، فرورفتگی را با استفاده از فشار و برگرداندن بخش آسیب دیده به حالت اول برطرف می‌کنند. درحالیکه انجام چنین کاری، سبب نرمی و انعطاف غیر عادی آن بخش می‌شود.
بنابرین در هنگام بررسی خودرو، با فشار دادن بخش‌های مختلف از بدنه، سلامتشان را محک بزنید. بخش‌های مثل گلگیرها و درها، من جمله مواردی هستند که کوچکترین آسیبی را به راحتی بروز می‌دهند و بنابرین، بررسی آنها نیز در کنار ستون‌ها توصیه می‌شود.

5. تازگی لایه‌ پوششی زیرین

یکی از بخش‌های مهم بازسازی یک خودرو تصادفی ، استفاده از افشانه‌ای پلاستیکی، برای پوشاندن کف آن است. هرچند که در اکثر موارد، به جهت حفظ کف خودرو در برابر روغن، نمک کف جاده و نیز دوده‌ها به کار برده می‌شود. استفاده از این ماده زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که ساکن یکی از شهرهای مجاور دریا و مرطوب باشید و زنگ زدگی به سرعت رخ بدهد.
اما احتمال دیگری هم وجود دارد؛ چراکه تازگی این اسپری، می تواند به معنای تعویض یک قطعه یا بخش هم باشد. پس در صورت مواجهه با چنین چیزی، علت را از فروشنده جویا شوید و امیدوار باشید که پاسخی قانع کننده بشنوید. در غیر اینصورت از خیر آن خودرو نیز بگذرید.

6. ترک شیشه

ترک خوردگی‌های احتمالی بر روی شیشه جلو یا عقب می‌تواند نشانه‌ای از تصادفی بودن خودرو باشد. هرچند که دلایلی دیگری چون سنگ و یا گرمای هوای داخل کابین نیز در وقوع این امر دخیل هستند. ولی بالاخره این هم یک احتمال است و شاید بد نباشد که مورد توجه قرار بگیرد. علاوه بر این، جنس و نوع شیشه نیز یکی از عواملی است که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ چراکه احتمال تعویض آن نیز وجود دارد. بنابرین هرگونه مغایرت ‌می‌تواند دلیلی بر تعویضی بودن آن باشد.

7. شکستن و زنگ زدگی اتصالات و بست‌ها

شکی نیست که سر و صدای چند قطعه پلاستیکی و اتصالات آنها مشکلی جدی به حساب نمی‌آِید. ولی گاهی همین موارد، خبر از مشکلی بزرگتر می‌دهند. به طوری که نبودن چند پیچ در آستر گلگیر به معنای راندن در جاده‌های ناهموار یا حتی بدتر است. البته منظور از بدتر چیزی مثل تصادفی جزئی و یا شدید است که سبب شکستن جای این پیچ‌ها یا خودشان شده است.
زنگ زدگی اتصالات نیز یکی از مواردی است که باید بدان توجه شود؛ چراکه رنگ آمیزی پس از نعمیر خودرو، شامل اتصالات نمی‌شود و به همین دلیل هم وجود اتصالاتی زنگ زده یا پوسیده، نشانه‌ای از تعویض آنها است. بنابرین بهترین راهکار، بررسی بخش داخلی گلگیر، پیچ‌ها و اتصالات پلاستیکی سپرها، جلوبندی، درب‌ها، روکش موتور و نیز محل اتصال درب‌ها و گلگیرها به بدنه است.

8. تعویض چراغ‌ها

سالیان زیادی است که تمامی خودروسازان، از پلاستیک شیشه‌ای برای چراغ‌های جلو و عقب استفاده می کنند. کنار گذاشتن شیشه، علاوه بر کمک به کاهش وزن خودرو، پخش نور در جاده را نیز بهبود می‌بخشد ولی در عین حال به مرور زمان نیز تغییر رنگ می‌دهد. بنابرین اگر یکی از چراغ‌ها رنگی متفاوت داشت و یا تازه‌تر به نظر می‌رسید، قطعا تعویضی صورت گرفته است و فروشنده باید پاسخگوی علت این تعویض باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

روشن شدن چراغ دینام خودرو

چراغ هشدار سیستم شارژ که به چراغ دینام مشهور است معمولا با نماد باتری یا نوشته های ALT  یا   GENمشخص می شود. اگر چراغ دینام روشن شود به این معنی است که سیستم برق خودرو دیگر توسط دینام تامین نمی شود. کار نکردن دینام به ندرت منجر به آسیب جدی به موتور می شود و بین این سه چراغ بزرگ هشدار تنها چراغی است که بیشترین زمان برای عملکرد صحیح و نجات باتری را به راننده می دهد. به طور کلی در روز راننده حداقل 20 دقیقه فرصت دارد تا قبل از اینکه ولتاژ به نقطه ای افت کند که سیستم احتراق دیگر کار نکند و موتور متوقف شود رانندگی کند.  اگر چراغ دینام روشن شد همه وسایل برقی غیر ضروری را خاموش کنید و تا نزدیکترین تعمیرگاه رانندگی کنید .سیستم شارژ طی این 40 سال تغییر چندانی نداشته است و شامل دینام و رگولاتور که معمولا داخل دینام نصب می شود و سیم پیچ داخلی است.هدف از سیستم شارژ تامین شارژ باتری است که هنگام کارکرد پیشرانه منبع اصلی انرژی الکتریکی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

دلایل مصرف بالای خودرو

  206 (تیپ 2،3،5،6 و SD) ، پراید، پژو 405، پژو پارس، سمند و تندر 90 ( ال90 ):
مصرف بالای سوخت در اغلب خودروها دلایل مشابهی دارند که عبارتند از:
1. وجود نقص در هر یک از قسمتهای موتور که وظیفه هوا رسانی به موتور را دارند، مثل فیلتر هوا. تعویض به موقع فیلتر هوا، هرچند کم هزینه است، ولی تأثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت دارد.
2. وجود نقص در هر یک از قسمتهای موتور که وظیفه تراکم، جرقه زنی و انفجار و تخلیه را دارند. مثل تنظیم نبودن زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپها (تایم موتور)، زمان و قدرت جرقه زدن شمع، عدم استفاده از شمع مناسب، نقص کوئل خودرو، نقص کاتالیزور خودرو.
3. نقص در هر یک از قسمتهای ماشین که مستقیماً با اطلاعات مصرف سوخت در ارتباط هستند، مثل سنسور اکسیژن، سنسور دمای آب، سنسور فشار هوا و سنسور دور موتور. که تشخیص این نقایص با دستگاه دیاگ مقدور است.
4. انواع نقص در قسمت چرخهای ماشین از قبیل: تنظیم نبودن باد لاستیکها، فرسوده بودن لاستیکها، تنظیم نبودن فرمان، درگیر بودن لنت ترمز با دیسک ترمز.
5. به هم خوردن وضعیت آیرودینامیکی خودرو از قبیل: نصب باربند بزرگ، برداشتن سپر جلو، باز بودن دائمی شیشه ها  و ... .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

بهبود عملکرد ترمز خودرو

❌برای عملکرد بهتر ترمز اتومبیل
هیچگاه چند مارک مختلف روغن ترمز را با هم ترکیب نکنید. از ریختن روغن های هیدرولیک و روغن موتور یا هر ماده ی دیگری در سیستم اجتناب کنید زیرا به سرعت به سیستم ترمز آسیب زده و به خاطر نداشتن خواص روغن ترمز، عملکرد خوب سیستم ترمز را با اشکال روبرو می نماید.
همیشه سعی کنید از روغن ترمز تازه و نو برای پر کردن روغن ترمز استفاده کنید و سعی کنید به مقدار مورد نیاز و در قوطی هایی با حجم کم خریداری کنید زیرا روغن ترمزی که برای مدتی در معرض هوا قرار گرقته باشد اشباع شده و خاصیت خود را از دست می دهد.
از روغن ترمزهایی که مدت طولانی در جایی نگه داری شده است نیز استفاده نکنید.
پس از هر بار تعویض #روغن_ترمز حتما برای امنیت خود اقدام به هواگیری سیستم نمائید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

آپشن های غیرفعال 206

آپشن های غیر فعال در 206 و قابل فعال شدن با دیاگ :
1⃣آلارم سرعت، با قابلیت انتخاب سرعت مورد نظر به منظور هشدار
2⃣روشن شدن خودکار فلاشر(جفت راهنما در اصطلاح) در زمان ترمز شدید
3⃣روشن شدن نور بالا و نور پایین به صورت همزمان، در زمان استفاده از نوربالا دائم
4⃣قفل شدن خودکار درب ها با افزایش سرعت به 10 کیلومتر در ساعت
5⃣قفل شدن خودکار قفل درب ها در صورتی که بعد از باز کردن قفل مرکزی، به مدت 30 ثانیه هیچ یک از درب های خودرو باز نگردد.
6⃣روشن شدن خودکار برف پاککن عقب در زمان استفاده از دنده عقب
7⃣روشن ماندان چراغ ها به مدت 30 ثانیه پس از خاموش کردن خودرو
8⃣ نصب کروز کنترل و لیمیتد سرعت
9⃣ سیستم کنترل و پایداری ESP
🔟سیستم ضدلغزش ASR
 گرمکن صندلی‌های جلو، سنسور عقب  سنسور نور و باران، شیشه‌شوی چراغ‌های جلو

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نحوه آب بندی خودرو صفر کیلومتر

✅در اول کار باید در ۱۰۰۰ کیلومتر اولی که از اتومبیل استفاده می‌کنید، تا جایی که ممکن است فشار کمی به آن بیاورید. به آن معنی که سعی کنید تا حدممکن با حداکثر تعداد سرنشین با خودرو به مسافرت نروید و در سر بالایی‌ها از دنده سنگین و مناسب بهره بگیرید تا به موتور فشار نیاید. شتاب‌گیری مناسب تا پیش از رسیدن به سر بالایی‌ها نیز می‌تواند از فشار آمدن به موتور خودرو جلوگیری کند. در دوران آب‌بندی و حین حرکت باید دقت کنید تا دور موتور از نصف حداکثر مجاز دور موتور بالاتر نرود. حداکثر دور موتور مجاز هر خودرو نیز با رنگ قرمز بر روی عقربه شمارنده دور موتور مشخص شده است‌. به خاطر داشته باشید دنده‌های یک و دو تنها برای شروع حرکت و یا ادامه آن با سرعت پایین هستند. اصرار به استفاده از این دو دنده در سرعت های بالاتر می‌تواند هم به موتور فشار آورده و هم در دوران آب‌بندی‌، به آن آسیب برساند. پس هر چه می‌توانید با دور موتور کمتر و دنده سبک تر برانید‌ .  در این مدت باید در استفاده از پدال گاز هم احتیاط کرد و از تخته گاز کردن ماشین خودداری نمود.  لایی کشیدن، ترمزهای ناگهانی و دور زدن‌های سریع که وزن خودرو را روی یک طرف می‌اندازد هم از جمله کارهایی هستند که در دوران آب‌بندی باید از آنها پرهیز نمود. سعی شود تا در این دوران از اسپرت‌نمودن خودرو و یا انداختن رینگ روی لاستیک‌ها اجتناب شود، زیرا خود رینگ‌ها که اغلب بدون نظر کارشناسی روی خودرو نصب می‌شوند‌، آسیب‌های قابل توجهی به شاسی وارد می‌آورند.  بعد از پایان هزار کیلومتر اول، روغن موتور به همراه فیلتر آن باید تعویض شوند تا به این ترتیب براده‌های حاصل از تراشکاری سیلندر از درون آن خارج شوند. به خاطر داشته باشید، تنها فاکتور سرعت بالا نمی‌تواند باعث ایجاد آسیب به خودرو در دوران آب‌بندی شود، بحث مهم‌تر همان دور موتور است و باید تا جای ممکن از بالا رفتن بیش از اندازه آن جلوگیری نمایید و همواره این موضوع را به یاد داشته باشید که استهلاک اتومبیل به طور مستقیم با فشاری که به موتور آن وارد می‌آورید رابطه دارد. به این معنی که اگر قدرت موتوری ۱۰۰ اسب‌بخار است و شما به طور مداوم از هر ۱۰۰ اسب‌بخار آن استفاده کنید، عمر این خودرو نسبت به خودرویی که به طور متوسط از ۸۰ اسب‌بخار آن استفاده می‌شود، حدود یک دوم کمتر می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

تفاوت سیستم بای توربو Bi Turbo و توئین توربو (Twin Turbo)

حتما  هنگام مطالعهٔ متون خودرویی با دو کلمهٔ بای‌توربو (Bi Turbo) و توئین توربو (Twin Turbo) مواجه شده‌اید. کلماتی که به معنای مجهز بودن پیشرانهٔ خودرو به دو توربوشارژر هستند؛ اما چرا خودروسازان از دو کلمهٔ متفاوت برای بیان دو توربو بودن پیشرانه‌های خود استفاده می‌کنند؟ آیا تفاوتی بین آن‌ها وجود دارد یا صرفاً دو نام مختلف هستند که مفهوم یکسانی دارند؟ در ادامهٔ این مطلب به بررسی تفاوت میان سیستم بای‌توربو و توئین توربو می‌پردازیم.

اگرچه به نظر بسیاری توئین توربو و بای‌توربو تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر دو بیانگر یک ترکیب هستند اما تفاوتی جزئی میان این دو سیستم توربو وجود دارد. بای‌توربو به معنای استفاده از دو توربوشارژر مختلف در یک موتور است درحالی‌که توئین توربو استفاده از دو توربوشارژر یکسان معنی می‌دهد. بهتر است کمی ساده‌تر بیان کنیم. در سیستم بای‌توربو پیشرانه دو توربوشارژر با اندازه‌های مختلف مجهز می‌شود؛ یعنی یک توربوشارژر کوچک و یک توربوشارژر بزرگ. توربوشارژر کوچک در دور موتور پایین و هنگامی‌که گازهای اگزوز هنوز فشار زیادی ندارند مورداستفاده قرار می‌گیرد و چون دارای توربین کوچک‌تری است با فشار گاز پایین هم سریعاً دور گرفته و هوا را به پیشرانه تزریق می‌کند؛ اما پس از بالا رفتن دور موتور، توربوشارژر کوچک غیرفعال شده و توربوشارژر بزرگ‌تر وارد مدار می‌شود. بدین ترتیب پدیدهٔ تأخیر توربو تا حد زیادی از بین می‌رود چراکه در هر دور موتوری حداقل یکی از توربوشارژرها فعال هستند.

اما در سیستم توئین توربو، هر دو توربوشارژر کاملاً یکسان بوده و یک اندازه دارند. در این سیستم هر دو توربوشارژر همزمان فعال هستند. سیستم توئین توربو عمدتاً در پیشرانه‌های V شکل مورداستفاده قرار می‌گیرد و هر یک از توربوشارژرها هوای موردنیاز یک ردیف از سیلندرها را تأمین می‌کنند. مثلاً در یک موتور V8 یک توربوشارژر هوای چهار سیلندر سمت چپ و توربوشارژر دیگر هوای چهار سیلندر سمت راست را تأمین می‌کند؛ بنابراین در این سیستم همچنان کمی تأخیر توربو وجود دارد که البته خودروسازان معتبر با استفاده از تکنولوژی‌های جدید این تأخیر را به حداقل ممکن رسانده‌اند.

البته این نام‌گذاری همواره در همهٔ خودروسازان به این صورت رعایت نمی‌شود و ممکن است شرکتی به‌صورت برعکس از آن‌ها استفاده کند. به‌عنوان‌مثال شرکت مازراتی برای پیشرانهٔ V6 مدل مراک از نام بای‌توربو استفاده می‌کرد درحالی‌که این موتور مجهز به دو توربوشارژر یکسان و هم‌اندازه بود که هرکدام هوای موردنیاز یک ردیف سه‌تایی از سیلندرها را تأمین می‌کردند.

اما غیر از سیستم‌های توئین توربو و بای‌توربو، جهت از بین بردن پدیدهٔ تأخیر توربو و همین‌طور افزایش توان پیشرانه، برخی از خودروسازان سیستم پرخوران سومی را بنام توئین شارژر بکار گرفته‌اند. در این سیستم موتور هم به توربوشارژر و هم سوپرشارژر مجهز است. همان‌طور که می‌دانید سوپرشارژر نیروی موردنیاز جهت چرخش توربین خود را مستقیماً از پیشرانه می‌گیرد و با گازهای خروجی منیفولد اگزوز کاری ندارد؛ بنابراین در این سیستم چیزی بنام تأخیر توربو وجود ندارد چراکه سوپرشارژر همواره در هر دور موتوری فعال است؛ اما نقطه‌ضعف سوپرشارژر این است که کمی از توان موتور را می‌گیرد. به همین دلیل برخی از خودروسازان مانند فولکس‌واگن و ولوو از هردوی توربوشارژر و سوپرشارژر در پیشرانه‌های خود استفاده کرده‌اند.


نحوهٔ کار این سیستم بدین‌صورت است که در دور موتور پایین یعنی هنگامی‌که فشار گازهای خروجی کم است، سوپرشارژر فعال بوده و با اتصال به موتور نیروی موردنیاز خود را تأمین و هوا را به موتور تزریق می‌کند؛ اما وقتی دور موتور بالا رفت، سوپرشارژر غیرفعال شده و ارتباطش با موتور قطع می‌گردد. در این مرحله توربوشارژر که نیروی موردنیاز خود را از فشار گازهای خروجی تأمین می‌کند وارد مدار شده و هوا را به پیشرانه می‌رساند.


و درنهایت آئودی هم راه حال دیگری را برای از بین بردن تأخیر توربو بکار برده است. این شرکت برای اولین بار مدل SQ7 خود را به سه توربوشارژر مجهز کرده که یکی از آن‌ها الکتریکی است یعنی نیروی موردنیاز برای چرخش توربین آن به‌صورت الکتریکی تأمین می‌شود. بدین ترتیب این توربوشارژر الکتریکی در هنگام پایین بودن دور موتور بدون نیاز به فشار گازهای خروجی فعالیت کرده و هوای موردنیاز پیشرانه را تأمین می‌کند. درنتیجه تأخیر دو توربوشارژر دیگر کاملاً از بین می‌رود.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

معرفی سیستم نور بالای اتوماتیک خودرو AHB

سیستم AHB   چگونه کار می کند؟

عبارت (AHB) مخفف Automatic High Beam به معنای سیستم اتوماتیک فعال سازی نوربالای چراغ های جلو است. این سیستم پیشرفته که در خودروهایی از قبیل تویوتا  نیز مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان یکی از جدیدترین تکنولوژی های مورد استفاده در خودروها است.
رانندگی در شب بخصوص مسیرهای کم نور بسیار خطرناک است. وجود چراغ نور بالا در خودروها باعث افزایش میزان دید راننده می شود. اما همین نوربالا برای خودروهای عبوری روبرو آزاردهنده و خطرناک است. با ورود سیستم AHB در خودروها دیگر این مشکل برطرف شده است. در زمان هایی که مسیر جاده تاریک باشد، سرعت خودرو بیش از ۳۰ کیلومتر درساعت و روشنایی و منبع نوری قوی در روبروی خودرو قرار نداشته باشد، این سیستم فعال می شود.
نحوه کار سیستم AHB بدین صورت است که در حین رانندگی با نور بالا در جاده اگر خودرویی از روبرو در حال تردد باشد، سنسورهای این سیستم در صورت تشخیص نور خودرو از روبرو به سرعت نوربالای خودرویتان را غیرفعال می کند تا مزاحمتی برای خودروی روبروی ایجاد نشود.
بعد از عبور خودرو، سیستم به صورت خودکار نوربالا را فعال می کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

دلایل روشن شدن چراغ ABS

چراغ هشدار سیستم ABS ترمز

سیستم ترمز ABS یا سیستم ترمز ضد قفل/ضد لغزش هم ممکن است مانند دیگر قسمت های خودرو دچار اشکال شود که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم. برخی از این اشکالات منجر به روشن شدن چراغ هشدار آن می شود روشن شدن این چراغ آلارم حتی می تواند نشانه پایین آمدن سطح روغن ترمز باشد


چراغ هشدار دهنده ABS روشن شده است

اگر فقط چراغ هشدار دهنده ABS روشن شده است و هیچ چراغ دیگری روشن نشده است به سادگی مشخص می شود که مشکل مربوط به خود سیستم ABS است تا سیستم ترمز دلیلش هم مشخص است چون این آلارم از کامپیوتر سیستم ABS ترمز خودرو صادر می شود. این ایراد معمولا یک ایراد الکتریکی یا برقی از قبیل خرابی سنسور سرعت چرخ، خرابی رله تغذیه کننده مدار یا پمپ سیستم ABS یا در برخی موارد پایین بودن سطح روغن ترمز در سیستم ABSای است که دارای منبع اختصاصی می باشد.

اگر چراغ آلارم ABS روشن شود

اگر چراغ الارم سیستم ABS ترمز خودروی شما روشن شود و هیچ آلارم دیگری نداشته باشید در این صورت سیستم ABS ترمز شما کار نخواهد کرد اما ترمز عمل می کند. خودرو برای رانندگی در شرایط عادی در شهر احتمالا امنیت لازم را دارد می تواند با آن در شهر و با سرعت پایین رانندگی کند اما وقتی که مجبور می شود در شرایط بدی ترمز بگیرد باید بخاطر داشته باشد که ترمز ABS ندارد و یک سیستم ترمز معمولی در اختیار شماست ممکن است کمی آب سبب سر خوردن خودرو شود بنابراین باید با احتیاط بیشتری رانندگی کنید.


اما اگر چراغ آلارم دیگری همراه با آن روشن شود آنگاه ممکن است ترمز خودروی شما مشکلی اساسی داشته باشد. ایراد می تواند جدی تر از آن باشد که فکرش را می کنید ممکن است سیستم هیدرولیک ترمز مشکل دار شده باشد یا شاید سطح روغن ترمز کم شده باشد و یا فشار روغن کاهش پیدا کرده باشد. در این حالت به احتمال زیاد اتومبیل شما حتی برای رانندگی تا فروشگاهی که در نزدیکی منزل شما قرار دارد هم ایمن نیست. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که خودرو را به کمک یدک کش یا جرثقیل به تعمیرگاه منتقل نمایید. چون اگر واقعا مشکلی در سیستم ترمز شما وجود داشته باشد ممکن است درست زمانیکه به ترمز نیاز دارید کار نکند و جان خود و دیگران را به خطر بیندازید. به خاطر داشته باشید که وقتی خودرو روشن می شود فشار روغن در لوله های ارتباطی از طریق بوستر افزایش می یابد که این فشار بالا خود باعث ایجاد یا بیشتر شدن نشتی می شود یعنی زمانیکه خودرو را روشن می کنید احتمال دارد که ترمز را چک کنید و ببینید کار می کند موتور خودرو روشن شده است و فشار روغن زیاد شده و نشتی که قبلا وجود نداشته یا ناچیز بوده است در اثر فشار زیاد جاری می شود و همانطور که روغن به بیرون نشت پیدا می کند سطح روغن ترمز کاهش می یابد تا جاییکه این کمبود روغن ترمز منجر به کاهش فشار و صفر شدن فشار می شود و عملا خودروی شما ترمزی ندارد که آنرا متوقف نماید. و متاسفانه این اتفاق زمانی رخ می دهد که شما در حال رانندگی هستید و احتمالا فاجعه ای رخ خواهد داد به همین دلیل باید از سوار شدن به خودرویی که دچار چنین وضعیتی است خود داری نمایید و آنرا به تعمیرگاه منتقل نمایید.


توصیه می کنم مطلب توقف ماشین بدون ترمز! را مطالعه نمایید تا در صورتیکه ترمز خودروی شما کار نکرد آمادگی لازم را برای توقف خودرو داشته باشید.

نکته: یکی از آلارم هایی که معمولاً همه با آن مواجه می شوند آلارم خورده شدن یا تمام شدن لنت ترمز است که این آلارم همانند شکل بالاست اما زمانی ظاهر می شود که شما پای خود را روی پدال ترمز می فشارید. که در این مورد هم باید حساس باشید چون اگر لنت ترمز شما به قسمت فلزی برسد دیسک ترمز گرانقیمت شما خراب می شود و هزینه زیادی روی دست شما خواهد گذاشت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

دلایل روشن شدن چراغ دینام خودرو

چراغ هشدار سیستم شارژ که به چراغ دینام مشهور است معمولا با نماد باتری یا نوشته های ALT  یا   GENمشخص می شود. اگر چراغ دینام روشن شود به این معنی است که سیستم برق خودرو دیگر توسط دینام تامین نمی شود. کار نکردن دینام به ندرت منجر به آسیب جدی به موتور می شود و بین این سه چراغ بزرگ هشدار تنها چراغی است که بیشترین زمان برای عملکرد صحیح و نجات باتری را به راننده می دهد. به طور کلی در روز راننده حداقل 20 دقیقه فرصت دارد تا قبل از اینکه ولتاژ به نقطه ای افت کند که سیستم احتراق دیگر کار نکند و موتور متوقف شود رانندگی کند.  اگر چراغ دینام روشن شد همه وسایل برقی غیر ضروری را خاموش کنید و تا نزدیکترین تعمیرگاه رانندگی کنید .سیستم شارژ طی این 40 سال تغییر چندانی نداشته است و شامل دینام و رگولاتور که معمولا داخل دینام نصب می شود و سیم پیچ داخلی است.هدف از سیستم شارژ تامین شارژ باتری است که هنگام کارکرد پیشرانه منبع اصلی انرژی الکتریکی است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

علت مصرف بالای سوخت خودرو

206 (تیپ 2،3،5،6 و SD) ، پراید، پژو 405، پژو پارس، سمند و تندر 90 ( ال90 ):
مصرف بالای سوخت در اغلب خودروها دلایل مشابهی دارند که عبارتند از:
1. وجود نقص در هر یک از قسمتهای موتور که وظیفه هوا رسانی به موتور را دارند، مثل فیلتر هوا. تعویض به موقع فیلتر هوا، هرچند کم هزینه است، ولی تأثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت دارد.
2. وجود نقص در هر یک از قسمتهای موتور که وظیفه تراکم، جرقه زنی و انفجار و تخلیه را دارند. مثل تنظیم نبودن زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپها (تایم موتور)، زمان و قدرت جرقه زدن شمع، عدم استفاده از شمع مناسب، نقص کوئل خودرو، نقص کاتالیزور خودرو.
3. نقص در هر یک از قسمتهای ماشین که مستقیماً با اطلاعات مصرف سوخت در ارتباط هستند، مثل سنسور اکسیژن، سنسور دمای آب، سنسور فشار هوا و سنسور دور موتور. که تشخیص این نقایص با دستگاه دیاگ مقدور است.
4. انواع نقص در قسمت چرخهای ماشین از قبیل: تنظیم نبودن باد لاستیکها، فرسوده بودن لاستیکها، تنظیم نبودن فرمان، درگیر بودن لنت ترمز با دیسک ترمز.
5. به هم خوردن وضعیت آیرودینامیکی خودرو از قبیل: نصب باربند بزرگ، برداشتن سپر جلو، باز بودن دائمی شیشه ها  و ... .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی