اطلاعات فنی و تخصصی خودرو

۱۱ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

حجم موتور چیست و چگونه محاسبه می شود؟

زمانى که پیستون از بالا به پایین در سیلندر  حرکت مى کندمقدار معینی از هوا را مى مکد.مقدار هوایى که مکیده مى شود به مقدار فضاى بالاى پیستون و  نیز مقدار جابه جایى  پیستون از بالا به پایین بستگى دارد.

اگر قطر پیستون 4 اینچ(10.16 سانتی متر) باشد و میزان جابه جایى پیستون در سیلندر نیز 4 اینچ باشد در نتیجه این پیستون در موتور میتواند بمکد:

حجم سیلندر=ارتفاع*3.14*{2^(شعاع)}
   {(5.08)^2}*3.14*10.16=823.3     (cm^3)
☝️اگر موتور شما 4 سیلندر باشد در نتیجه :4*823.3=3292.1 cm^3  ا 3.292 لیتر حجم دارد.
کارخانه جات خودرو سازى رقم فوق را گرد مى کنند و مى گویند که موتور شما 3.3 لیتر حجم دارد که بدین معنى است که این موتور خاص 3.3 لیتر حجم دارد.

🏁🏁به عنوان مثال  حجم ( سایز ) موتور تک سیلندر  با بور   ۰٫۹۱  و استورک  ۰٫۸۵ در مقیاس اینچ به
این صورت محاسبه می شود :

۳٫۱۴۱۵۹۳/۴*۰٫۹۱ *۰٫۹۱ *۰٫۸۵ *۱= ۰٫۵۵۲۸  اینچ مکعب  معادل ۹ سی سی

به عبارت دیگر وقتی گفته می شود موتور سایزش ۵۵ است در واقع سایز موتور ۵۵ صدم اینچ مکعب می باشد .

اگر این موتور ۴ سیلندر بود حجمش می شد ۴*۰٫۵۵ = ۲٫۲ اینچ مکعب معادل  ۳۶ سی سی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

همه چیز در مورد خودروهای هیبریدی

بطور کلی تمام وسایل نقلیه ای که از ادغام دو و یا چند پیشرانه انتقال نیرو که بطور مستقیم و یا غیر مستقیم به سیستم انتقال قدرت وابسته هستند را ماشینهای هیبریدی گوییم.

🔹بیشتر خودروهای هیبریدی تولید شده تاکنون از نوع بنزینی - الکتریکی هستند گرچه بعضی از خودروسازها مانند پژو سیتروئن خودروهای هیبریدی از نوع دیزل - الکتریکی نیز تولید کرده اند .در این مقاله بیشتر به خودروهای بنزینی - الکتریکی میپردازیم.

خودروهای بنزینی شامل یک باک بنزین میباشند که منبع ذخیره کننده بنزین موتور است وموتور نیز به وسیله سیستم انتقال قدرت نیروی تولیدی را به چرخ ها میرساند .در مقابل در خودروهای الکتریکی یک مجموعه از باتری ها وجود دارد که الکتریسیته مورد نیاز موتور الکتریکی را فراهم میکند وموتور الکتریکی نیز به وسیله سیستم انتقال قدرت نیروی تولیدی خود را به چرخ ها میرساند .

🔶در مقابل در خودروهای الکتریکی یک مجموعه از باتری ها وجود دارد که الکتریسیته مورد نیاز موتور الکتریکی را فراهم میکند و موتور الکتریکی نیز به وسیله سیستم انتقال قدرت نیروی تولیدی خود را به چرخ ها میرساند

برای شما و من یک خودروی مفید خودرویی است که حداقل نیازهای ما را بر اورده کند که این نیاز ها میتوانند چنین باشند:

1- از یک سوخت گیری اولیه حداقل 300 مایل یا 482 کیلومتر تا یک سوخت گیری مجدد راه بروند

2- هر بار سوخت گیری اسان و سریع باشد و فاکتورهای دیگر .....

یک موتور بنزینی اکثر این نیازها را براورده میکند اما در عوض الودگی زیادی دارد و یک موتور برقی

با اینکه الودگی خیلی کمی (یا اصلا) ایجاد نمیکند اما این موتور حداکثر بین 50 تا 100مایل (۸۰ تا ۱۶۱ کیلومتر)میتواند بین دو شارژ خود برود و مشکل دیگر موتور الکتریکی این است که شارژ شدنش سخت و خیلی زمانبر است.یک خودروی هیبریدی بنزینی – الکتریکی ترکیبی از دو پیشرانه است که به نوعی میتوانند مکمل همدیگر باشند .

♻️سیستم هیبریدی بنزینی – الکتریکی شامل اجزا زیر است:

موتور بنزینی: موتور بنزینی که در این خودرو وجود دارد شباهت زیادی به موتورهای بنزینی خودروهای بنزینی دارد. ولی این موتور کوچکتر و نیز دارای تکنولوژی بالاتری نسبت به خودروهای معمولی است که باعث کاهش الودگی و افزایش کارایی میشود.

* باک بنزین: باک بنزین در این نوع خودروها محل ذخیره انرژی برای موتور بنزینی است.

بنزین چگالی انرژی بالاتری نسبت به باتری دارد به عنوان مثال 1000 پوند باتری معادل 1 گالون (7 پوند) بنزین انرژی دارد.

* موتور الکتریکی : موتور الکتریکی در خودروهای هیبریدی خیلی پیشرفته هستند این موتور پیشرفته هم به عنوان یک موتور قادر به انجام کا ر است و هم به عنوان ژنراتور به عنوان مثال زمانی که به این موتور نیاز است موتور با استفاده از باتری ها قادر خواهد بود شتاب مورد نظر را ایجاد کند و زمانی که خودرو نیازی به موتور الکتریکی ندارد مثلا در یک سراشیبی در حال حرکت است این موتور الکتریکی به عنوان یک ژنراتور نیرو را به باتری ها بر میگرداند (با استفاده از سرعت در سراشیبی)
 


* ژنراتور: ژنراتور بسیار شبیه به موتور الکترکی است با این تفاوت که ژنراتور فقط وظیفه تامین الکتریسیته مورد نیاز موتور را بر عهده دارد نه کار دیگر.ژنراتور بیشتر در خودروهای هیبریدی سری به کار میرود. خودروهای هیبریدی سری در ادامه توضیح داده خواهد شد.

* باتری: باتری ها در خودروی هیبریدی یک وسیله ذخیره انرژی برای موتور الکتریکی هستند . برخلاف بنزین موجود در باک بنزین که میتواند فقط به موتور بنزینی سوخت برساند (یک انتقال یک طرفه از باک بنزین به موتور بنزینی). موتورهای الکتریکی علاوه بر کار فوق میتوانند انرژی را به باتری پس دهند. ولی موتور بنزینی نمیتواند چنین کاری را انجام دهد.
 


* سیستم انتقال قدرت دو سیستم پیشرانه در خودروهای هیبریدی را میتوان با هم به رو شهای مختلفی ترکیب کرد از جمله:

♨️سری و موازی
هیبرید موازی: در هیبرید موازی باک بنزین سوخت را به موتور بنزینی میرساند و باتری ها نیز الکتریسیته را به موتور الکتریکی میرساند و هر دو موتور بنزینی و الکتریکی همزمان و تواما به سیستم انتقال قدرت متصل میشوند و این قدرت به چرخها میرسد. توجه داشته باشید که باک بنزین و موتور بنزینی به سیستم انتقال قدرت متصل هستند و باتری ها و موتور الکتریکی نیز اغلب به طور مستقل و جداگانه به سیستم انتقال قدرت متصل هستند.
 


در نتیجه در هیبریدهای موازی هر دو موتور بنزینی و الکتریکی تواما نیرو محرکه مورد نیاز را فراهم میکنند.

هیبریدهای سری: در مقابل هیبریدهای موازی , هیبریدهای سری قرار دارند. در این نوع هیبریدها موتور بنزینی ژنراتور را به حرکت در می اورد و ژنراتور میتواند باتری ها را شارژ کند یا به موتور الکتریکی قدرت بدهد که این موتور نیز به سیستم انتقال قدرت متصل است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

گیربکس S Tronic چیست؟

گیربکس S Tronic یک جعبه دنده ترکیبی اتوماتیک الکترونیکی با قابلیت تعویض دنده دستی است که به کمک یک کلاچ دوگانه تعبیه شده در ورودی آن عمل تعویض دنده را تسریع بخشیده است و همچنین راندمان بالا و کاهش چشمگیر مصرف سوخت را هم به همراه داشته است. اساس کار این نوع جعبه دنده نیز به گونه‌ای است که در حالت تعویض دنده اتوماتیک، کلاچ اول با چرخ دنده‌های فرد درگیر شده و کلاچ دوم هم همزمان با چرخ دنده‌های زوج ارتباط برقرار می‌کند، به طور واضح‌تر با درگیری کلاچ اول با دنده یک، کلاچ دوم دنده دو را برای درگیری آماده می‌کند و پس از تعویض دنده در کمتر از 0.4 ثانیه، کلاچ دوم به طور کامل با دنده دو درگیر شده و کلاچ اول مجدد دنده سوم را برای درگیری آماده می‌کند. در وضعیت تعویض دنده دستی نیز اساس کار به همین شکل پیش می‌رود، با این تفاوت که با حرکت اهرم دنده توسط راننده عمل تعویض دنده صورت می‌گیرد. این نوع گیربکس یعنی S Tronic هم به طور انحصاری در اختیار کمپانی آئودی بوده و بر روی محصولات مختلف آئودی مورد استفاه قرار می‌گیرد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

آشنایی با دریچه گاز خودرو و انواع آن

در موتورهای احتراق داخلی وظیفه تنظیم میزان گشتاور و توان خروجی بر عهده دریچه گاز (Throttle body) است، دریچه گاز به وسیله یک شیر پروانه ای (Butterfly Valve) و تغییر زاویه آن میزان جریان هوای (Air Flow) ورودی به موتور را تنظیم می‌کند و بنابراین میزان پاشش سوخت نیز متناسب با این میزان هوا کاهش یافته و توان و گشتاور خروجی موتور تنظیم می‌شود. همچنین این وسیله با استفاده از یک مسیر جانبی به موتور اجازه می‌دهد زمانی که موتور تحت بار نیست و فرمانی از راننده مبنی بر فشار پدال گاز دریافت نشده است موتور به صورت بی‌بار (idle) همچنان روشن بماند.
انواع دریچه گاز:

عموماً کنترل و تغییر زاویه دریچه گاز با دو نوع اصلی صورت می‌گیرد: دریچه گاز مکانیکی و دریچه گاز الکترونیکی (یا برقی).
اجزاء تشکیل‌دهنده دریچه گاز:
 

دریچه گاز از یک شیر پروانه‌ای (Butterfly Valve) تشکیل شده است که با تغییر زاویه خود سطح مؤثر عبور جریان هوا را تغییر داده و میزان جریان هوا به موتور (ازطریق چندراهه ورودی و راهگاه‌ها) را تنظیم می‌کند. این شیر در دریچه گاز مکانیکی توسط کابل و مستقیماً با دستور راننده (فشار پدال گاز) عمل می‌کند، اما در دریچه گاز برقی توسط دستور سامانه مدیریت موتور تغییر زاویه می‌دهد. بدنه دریچه گاز عموماً از جنس آلومینیوم یا مواد ترکیبی (composite) ساخته می‌شود. استفاده از ماده ترکیبی به دلیل سبک‌تر بودن و مقاومت در مقابل خوردگی، نسبت به نوع آلومینیومی برتری دارد. در دریچه گاز برقی برای اجرا دستور ارسالی از سامانه مدیریت موتور در تغییر زاویه دریچه گاز از عملگر (actuator) و «حسگر (sensor) موقعیت دریچه گاز» استفاده می‌شود. این حسگر موقعیت لحظه‌ای دریچه گاز را به منظور تشخیص وضعیت‌های دور آرام (idle)، تمام بار (full load) و یا وضعیت‌های مربوط به شتابگیری (accelerating) یا کاهش سرعت خودرو (decelerating) به واحد مدیریت موتور (ECU) ارسال می‌کند. دریچه گاز علاوه بر مسیر هوای ورودی از طریق دریچه پروانه‌ای، دارای یک مسیر هوای اضافی است که هوا از طریق آن می‌تواند به صورت جانبی عبور کند. این مسیر عموماً توسط «استپر موتور» (Stepper motor) تنظیم و کنترل می‌شود. اهداف استفاده از «استپر موتور» عبارتند از: ایجاد حالت ساسات در زمان سرد بودن موتور و بسته بودن دریچه گاز، تنظیم دور آرام در زمان گرفتن بار اضافی از موتور (به طور مثال راه‌اندازی کولر)، تنظیم نسبت مناسب مخلوط سوخت و هوا در دور آرام و کاهش میزان تولید آلاینده‌ها در این شرایط و جلوگیری از بسته شدن سریع مسیر هوا زمانی که در سرعت‌های بالا راننده به طور ناگهانی پا را از روی پدال گاز برمی‌دارد.
 

در پایان می‌توان به مزیت استفاده از دریچه گاز برقی در موتورهای دوگانه‌سوز نیز اشاره کرد که با استفاده از آن و کالیبراسیون موتور در دو حالت برای دو سوخت، همواره عملکردی مناسب داشته و در زمان استفاده موتور از یک سوخت به سوخت دیگر (fuel-switching) هیچگونه تغییری در عملکرد موتور ایجاد و احساس نمی‌شود. در حال حاضر استفاده از دریچه گاز برقی به تدریج در حال تبدیل شدن به یک استاندارد در موتورهای بنزینی است و در اغلب موتورهای جدید امروزی از آن استفاده می‌شود.
دریچه گاز مکانیکی:
 

تا چندی پیش، بیشتر خودروها مجهز به این نوع دریچه گاز بودند. این نوع دریچه توسط کابل و به طور مستقیم توسط فشار پدال گاز به حرکت در می‌آید. از مزایای این دریچه ساده بودن سیستم و ارزانی آن است.

دریچه گاز برقی:

در دریچه گاز الکترونیکی یا برقی، تغییر زاویه شیر پروانه‌ای با ارسال سیگنال از سیستم مدیریت موتور صورت می‌پذیرد. سیستم مدیریت موتور با توجه به فرمان راننده و البته شرایط حرکتی خودرو و عملکرد موتور و استراتژی برنامه‌ریزی‌شده در واحد کنترل موتور (ECU)، دستور تغییر زاویه دریچه گاز را صادر می‌کند. این نوع دریچه گاز دارای سیستم مستقیم ارتباطی با پدال گاز نیست.
 

دریچه گاز برقی به دلیل امکان کنترل دقیق‌تر میزان هوای ورودی به موتور، نسبت به دریچه گاز مکانیکی برتری دارد. همچنین با استفاده از این مکانیزم، امکان استفاده از قابلیت‌های کنترل و فناوری‌های پیشرفته مدیریت موتور و خودرو ممکن می‌گردد و در نتیجه راندمان و کارایی موتور بیشتر خواهد بود. از دیگر مزایای استفاده از این نوع دریچه گاز، تنظیم و برنامه‌ریزی کنترل تغییر دریچه گاز بر اساس نیاز مشتری و استراتژی تعریف‌شده برای موتور می‌باشد؛ بنابراین می‌توان از یک نوع دریچه گاز برای موتورهای مختلف با استراتژی‌های گوناگون استفاده کرد.

اما مهم‌ترین برتری دریچه گازبرقی نسبت به نوع مکانیکی، کاهش مصرف سوخت و آلودگی است. در طول چرخه کاری موتور یکی از مواردی که بیشترین مصرف  سوخت و تولید آلاینده‌ها در خودرو صورت می‌گیرد، زمانی است که راننده به طور ناگهانی بر پدال گاز فشار می‌آورد. در دریچه گاز مکانیکی دستور راننده به طور کامل اجرا و به دریچه گاز منتقل می‌شود که در این شرایط نسبت سوخت و هوا می‌تواند از حالت بهینه خارج شده و میزان مصرف سوخت و آلاینده‌ها افزایش یابد. اما در دریچه گاز برقی تغییرات ناگهانی دریچه گاز توسط سامانه مدیریت موتور کاهش یافته و به تغییر ملایم‌تر دریچه گاز تبدیل می‌شود و بدین ترتیب میزان مصرف سوخت و آلاینده‌ها کاهش می‌یابد. در برخی موارد راننده‌هایی که به موتورهای با دریچه گاز مکانیکی عادت کرده‌اند، از موتورهای مجهز به دریچه گاز برقی، به دلیل کاهش حس رانندگی اسپرتی و گاهأ کاهش شتاب خودرو شکایت دارند. البته همان طور که در چگونگی عملکرد دریچه گاز برقی گفته شد، با توجه به نوع استفاده از خودرو می‌توان برنامه‌ریزی «مدیریت موتور» را طوری تنظیم نمود که تغییر زاویه دریچه گاز و در نتیجه رانندگی در حالت کاملاً اقتصادی (Economic)، کاملا اسپرتی و یا حالتی بین این دو حالت صورت پذیرد. امروزه در موتورهای پیشرفته که از سامانه‌های با فناوری جدید و پیشرفته همچون موتورهای هیبریدی، «سیستم پاشش مستقیم سوخت» و کنترل سرعت کروز بهره می‌برند، استفاده از دریچه گاز برقی کاملاً ضروری است. همچنین به دلیل نبود سیم و کابل، دریچه گاز برقی جمع و جورتر بوده و جانمایی مناسب‌تری نسبت به دریچه گاز مکانیکی دارد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

دلیل نصب موتور خودرو در قسمت جلو

محل قرارگرفتن موتور خودرو چه اثری در رانندگی دارد؟

محل قرار گرفتن موتور با چگونگی پیکربندی و قرار گرفتن سایر اجزا در خودرو مرتبط است. به ویژه این که کدام چرخ ها نیروی محرکه خودرو را فراهم می کند. این ارتباط قوی است اما کاملا عاری از استثنا نیست.
 دلایل بسیار خوبی برای طراحی خودرویی با موتوری که در جلوی آن قرار گرفته، وجود دارد. احتمالا به همین دلیل این نوع طراحی ساده‌ترین و رایج‌ترین طرح موجود در بازار اتومبیل است. اما زمانی که پیچیدگی طرح (از جمله در خودروهایی با کارایی بالا) یک ارزش محسوب می‌شود، مهندسان خودرو گزینه‌های دیگری را مد نظر قرار می‌دهند.
خودروهای دو دیفرانسیل (4WD) و تمام چرخ متحرک (AWD) از استثنائات قابل توجه و مرسوم این مثال است. موضوع محل قرار گرفتن موتور در خودرو آن قدر مهم و مورد مناقشه است که پایگاه تخصصی Car and Driver با بررسی و مقایسه دو مدل پورشه که موتور یک مدل در عقب و موتور مدل دیگر در وسط خودرو قرار دارد، به تجزیه و تحلیل آن پرداخته است.
حتی اگر بودجه لازم برای خرید یک پورشه را نداشته باشیم، بسیاری از ویژگی های ذکر شده همان هایی هستند که در خودروهای این دو کلاس، اما با قیمت پایین تر می توانیم بخریم. با این تفاسیر به برخی خصوصیات هر یک از این دو نوع طراحی نگاهی می اندازیم. گفتنی است در هر یک از این طراحی ها، مهندسان و فیزیکدان های زیادی درگیر هستند. اما در این مطلب تلاش بر آن است که تا حد امکان به این موضوع ساده تر نگاه کنیم.

وقتی موتور خودرو در جلو نصب می شود
 


نصب موتور خودرو در جلو، رایج ترین محل قرارگیری است و خودروهای دیفرانسیل جلو هم معمول تر از بقیه خودروها هستند. قرار گرفتن موتور در جلو اجازه می دهد تا کابین وسیع تری در اختیار داشته باشید و در نتیجه فضای سرنشین بیشتر شود. هر چند یک خودروی موتور جلو می تواند از برخی جنبه ها قابل تنظیم و مناسب باشد، اما از نظر مهندسی در مقوله کارایی دارای ضعف هایی است که تولیدکنندگان خودروهای بسیار کارآمد از این طرح برای تولید نسخه های ارزان تر و مدل پایین تر استفاده کرده یا به طور کلی از آن چشم پوشی می کنند. چرا؟ ساده ترین توضیح این است که خودروهای دیفرانسیل عقب از نظر عملکرد بهتر از خودروهای دیفرانسیل جلو بوده و برای انتقال نیرو به چرخ های عقب در خودرویی که موتور آن در جلو نصب شده باید انرژی زیادی هدر رود. همچنین در خودروهای موتور جلو بخشی از ظرفیت های ترمز هدر می رود. زیرا هنگام ترمز کردن سنگینی خودرو به جلو افتاده و مقدار زیادی انرژی جنبشی آنی در جهت ناخواسته به خودرو وارد می شود.

موتور خودروهایی که در عقب نصب می شود
 


موتور نصب شده در عقب به این معنی است که موتور در جایی که ما آن را به عنوان بدنه می شناسیم قرار گرفته است. این نوع طراحی بیشتر در خودروهای اسپرت (ورزشی) معمول است. زیرا قرار گرفتن منبع نیرو در پشت اکسل عقب باعث افزایش شتاب و توانایی عملکرد ترمز می شود. وزن خودرو بیشتر روی چرخ های عقب بوده و این موضوع باعث بهبود اصطکاک تایرها می شود. واضح است که به دلیل ماهیت این نوع طراحی، خودروهای موتور عقب به طور قابل توجهی اندازه کوچک تری نسبت به خودروهای موتور جلو دارند و این موضوع باعث سهولت رانندگی می شود. البته این نوع طرح یک مشکل مخصوص به خود دارد. خودروهای موتور عقب مستعد نوعی لغزش موسوم به انحراف محور عقب از مسیر مناسب (Over steer) و عدم تبعیت از خط فرضی است که چرخ های جلو رسم می کنند. این لغزش باعث ایجاد چرخش هایی موسوم به اثر دم ماهی (fishtailing effect) می شود. البته چرخیدن خودرو به دلیل کاهش اصطکاک چرخ های عقب را می توان به ویژه در آب و هوای نامساعد کنترل کرد. هر چند بسیاری از رانندگان ماجراجو از چنین اثری هنگام رانندگی لذت می برند و از آن استقبال می کنند.
 


طبق تجزیه و تحلیل متخصصان پایگاه Car And Driver، خودروهای موتور وسط به نسبت دو دسته قبلی کمتر متداول هستند، اما باید گفت در این طرح، موتور در مطلوب ترین محل قرار گرفته است. علاوه بر نزدیکی موتور به اکسل عقب، این طراحی به خودرو اجازه می دهد بهترین توزیع وزن، مرکز ثقل و اصطکاک را داشته باشد. هنگامی که وزن خودرو متمرکز است فرمان پذیری بیشتری داشته و هدایت آن دقیق تر انجام می شود. اینها فاکتورهایی است که احتمالا رانندگان عادی هرگز به آن فکر نمی کنند؛ اما همین عوامل می توانند هنگام پیچیدن های ناگهانی یا در پیچ های تند، دنیایی از اختلاف و نتایج متفاوت را ایجاد کنن      🎯

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

آشنایی با سیستم سوخت رسانی خودرو

⭕️از باک تا محفظه احتراق

⚠️قسمت اول

🔹در این جا قصد داریم به بحث سوخت رسانی در خودرو بپردازیم، بحثی که اهمیت آن در کارکرد صحیح موتور بسیار بالا است و عدم کارکرد مناسب آن، نه تنها کارآیی موتور را پایین می آورد بلکه مصرف سوخت را نیز افزایش می دهد که این روزها برای مالکان خودرو به موضوعی مهم تبدیل شده است.

🔹سیستم سوخت رسانی از جمله بخش هایی از موتور است که معمولاً مهندسان صنعت خودرو سازی تلاش زیادی برای بهسازی آن می کنند تا از این طریق بتوانند به خودروهایی با مصرف سوخت کمتر و آلایندگی پایین تر دست یابند. در ادامه مروری بر اجزاء سیستم سوخت رسانی خودرو خواهیم داشت.

🔶باک

باک مخزنی است برای نگهداری سوخت مورد نیاز خودرو در طول حرکت.این مخزن باید شرایط زیادی داشته باشد تا بتواند سوخت را به درستی نگه دارد. اولین مرحله جنس آن است. جنس باک باید در مقابل سوختی که خودرو مصرف می کند مقاوم باشد و به هیچ عنوان با آن واکنش شیمیایی نشان ندهد. این مخزن معمولاً فلزی ساخته شده و از ورق های فولادی با پوشش مخصوص آلومینیومی یا گالوانیزه استفاده می کند. البته در خودروهای نسل جدید از مخزن های پلاستیکی یا غیرفلزی نیز استفاده کرده که در مقابل فعل و انفعالات شیمیایی بسیار مقاوم بوده و در مقابل ضربه نیز بسیار خوب عمل می کنند.

باک خودرو دارای یک یا چند صافی است که در هنگام سوخت گیری از ورود مواد زاید و آلودگی ها جلوگیری می کند. همچنین در بسیاری مواقع لوله ورودی این مخزن دارای دریچه ای یک طرفه بوده که می تواند از برگشت سوخت جلوگیری کند. یکی از مهم ترین مشخصات باک وجود صفحاتی در داخل آن است که بسیاری از وجود آنها غافل اند. این صفحات در عین سادگی نقش بسیار مهمی را دارند. وجود این صفحات باعث می شود تا از تلاطم سوخت جلوگیری شده و اصطلاحاً سوخت کف نکند.

وقتی سوخت در اثر تکان های خودرو کف کرده و از حالت عادی خود خارج شود در پمپ کردن آن و کشیده شدن از باک مشکل به وجود آمده و خودرو به درستی حرکت نمی کند. در حقیقت این صفحات وظیفه دارند تا از تلاطم سوخت جلوگیری کرده و آن را آماده کشیده شدن توسط پمپ بنزین قرار دهند.

🔹اما یکی دیگر از مشخصه های یک باک ظرفیت آن است. این میزان که در خودروهای مختلف متفاوت است با توجه به عوامل زیادی تعیین می شود. مهم ترین عامل در تعیین ظرفیت باک یک خودرو مصرف سوخت خودروی مورد نظر است. به طور مثال خودرویی که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۸ لیتر بنزین می سوزاند باکی به مراتب کوچک تر از خودرویی با مصرف ۱۲ لیتر دارد.

حجم موتور مصرف سوخت و کاربرد خودرو عوامل عمده ای هستند که در تعیین ظرفیت باک یک خودرو تاثیر دارند. خودروهای کار و تجاری معمولاً به علت پیمودن مسافت طولانی تر مخزن بزرگ تری دارند. در کنار این، مکان مخزن سوخت و نحوه جای گذاری آن بسیار مهم است. این مخزن به علت ذخیره کرده مایع قابل اشتعال و در واقع سوخت خودرو باید در امن ترین نقطه و تحت شرایط خاصی نگهداری شود. باک را معمولاً در بین شاسی خودرو قرار می دهند تا در اثر ضربه یا تصادف هیچ گونه آسیبی نبیند. همچنین به دور از گرمای موتور و تابش آفتاب باشد.

⭕️شناور آمپر بنزین

در این جا قصد داریم به بحث سوخت رسانی در خودرو بپردازیم، بحثی که اهمیت آن در کارکرد صحیح موتور بسیار بالا است و عدم کارکرد مناسب آن، نه تنها کارآیی موتور را پایین می آورد بلکه مصرف سوخت را نیز افزایش می دهد که این روزها برای مالکان خودرو به موضوعی مهم تبدیل شده است.

شناور آمپر بنزین

این قسمت نیز اهمیت فراوانی دارد و شما را از وضعیت سوخت داخل باک مطلع می کند. این سیستم به صورت کلی از یک شناور و یک پتانسیومتر و یک نمایشگر تشکیل شده که در خودروهای مالتی پلکس کمی تفاوت داشته و متعلقات آن بیشتر است.

شناور در باک بنزین قرار داشته و با تغییر سطح سوخت بالا و پایین می رود. انتهای شناور به یک پتانسیومتر وصل بوده که جریان الکتریسیته را کم و یا زیاد کرده و نمایشگر نیز با توجه به آن حرکت می کند. در سیستم های مالتی پلکس که امروزه بسیار به کار می روند این سیستم تحت نظارت چند واحد کامپیوتری بوده توضیحات آن را در شماره های آینده و در قالب مطلبی پیرامون کارکرد سیستم مالتی پلکس ارائه خواهیم کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

علائم خرابی شیر برقی خودرو

کارکردن خودرو در حال درجا وخاموش شدن یا بدکار کردن در حالت گاز دادن
بالا نرفتن دور موتور

تغییر نمایشگر میزان شارژ با تغییر دور موتور بدلیل نشتی در شیر یا
عدم پر شدن کامل مخزن

تغییر نوسان گیج در هنگام گاز دادن

روی گاز نرفتن خودرو(سوئیچ نکردن بر روی گاز)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

دلایل روغن کم کردن خودرو

موتور بیش از حد روغن کم میکند, بیشتر از نیم لیتر

ممکن است نشتی روغن از:

⬅️کاسه نمد عقب میل لنگ
⬅️واشر زیر سینی جلوی میل لنگ

⬅️واشر در پوش سوپاپ ها
⬅️واشر فیلتر روغن
⬅️واشر پمپ بنزین
⬅️کاسه نمد گلویی دلکو
⬅️واشر کارتر
⬅️پیچ تخلیه روغن باشد

 ✅آ ن ها را شناسایی و در صورت لزوم عوض نمایید.

2⃣فرسودگی زیاد در رینگها با سیلندر باعث سوختن روغن به وسیله موتور شده که علامت ان خارج شدن دود سیاه و غلیظ از اگزوز است.در صورتی که رینگ های جدیدی روی پیستون میخواهید نصب کنید مستلزم ان است که مقدار تراش سیلندر باید مشخص باشد.


3⃣در صورت خراب شدن راهنمای سوپاپ انها را تعمیر و پس از ان باید حلقه ی لاستیکی که روی ساق سوپاپ است تعویض شود.

4⃣در صورت کثیف شدن جدار پیستون و شیارهای رینگ ها که در نتیجه رینگها عمل خود را به خوبی انجام ندهند انها را باید تعویض کرد.

 

5⃣روغن خیلی رقیق به کار برده شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

علت لرزش یا بازی کردن فرمان خودرو

علت لرزش ویا بازی کردن #فرمان چیست؟

🔴در اصطلاح به این مشکل فرمان زدن هم می گویند که میتواند مربوط به موارد زیر باشد;

۱-تنظیم نبودن باد چرخها

۲-شل بودن پیچ چرخها

۳-شل بودن مهره دیسک و توپی

۴-جلوبندی و سیبکها مشکل دارد

۵-تاب داشتن رینگ لاستیک
بر اثر ضربه
درصورتی که در سرعت پایینتر از ۷۰ تا۸۰ کیلومتر با مشکل لرزش ویا زدن فرمان مواجه بودید به ۵مورد بالا ودر صورت سرعت بالای ۸۰ کیلومتر; 👇👇
۶-بالانس نبودن چرخه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

سنسور ضربه چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

سنسور ضربه

ضربه زنی در اثر احتراق پیش رس یا خود سوزی مخلوط هوا و سوخت در داخل موتور ایجاد میشود ودر صورت تداوم میتواند منجر به صدمه به قطعات موتورگردد.
از جمله صدمات آن میتوان به ترک خوردن و ذوب شدن پیستون خم شدن شاتون وصدمه به شمع ها اشاره کرد.سنسور ضربه بروز آنرا حس کرده وبه Ecu گزارش میکند و Ecu در جهت جلوگیری از آن مقداری آوانس جرقه را کم کرده ونسبت هوا به سوخت را کمی غنی تر میکند.
با از بین رفتن ضربه زنی مجددا آوانس جرقه توسط Ecu افزایش میابد. این کاهش وافزایش مرتبا ادامه میابد تا جایی که موتور همیشه در شرایط آستانه ضربه زنی که حداکثر بازدهی وجود دارد کار کند.

 

این سنسور بادریافت اطلاعات ضربهای حاصل از احتراق سوخت ومیزان ضربه هر سیلندر و فرستادن این اطلاعات به ecu کمک میکند که اوانس و ریتارد جرقه به گونه ای تنظیم شود تا کمترین ضربه به سر پیستون وارد شود و موتور به نرمی کار کند.
با توجه به عملکرد سنسور ضربه و سنسور اکسیژن که به صورت موازی با یکدیگر در ارتباط میباشند اگر خراب شود احتمال تشخیص خرابی به وسیله کارکرد موتور به ویژه در زمان استفاده از بنزین با اکتان بالا. اگر تفاوت محسوسی در زمانی که موتور با بنزین معمولی کار میکند و زمانی که از بنزین با اکتان بالا استفاده میکنید مشاهده کردید میتوانید پی به خرابی این سنسور ببرید.
نکته : خرابی این سنسور باعث لرزش موتور و باعث روشن شدن چراغ چک میشود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نحوه انجام تست استال گیربکس اتوماتیک

این تست برای اندازه گیری حداکثر سرعت موتور وقتی که اهرم تعویض دنده در موقعیت D یا R است به کار میرود.

♦️در واقع تست استال به منظور بررسی عملکرد مبدل گشتاور، کلاچ‌ها و ترمزها صورت می‌گیرد.

♦️مراحل انجام تست استال به شرح زیر است:

♦️اخطار : مراقب باشید در حین انجام تست استال کسی جلو و عقب خودرو قرار نگیرد.

⬅️ سطح روغن، دمای روغن و دمای مایع خنک‌ کننده موتور را بررسی کنید.

♦️سطح روغن : روی علامت HOT روی گیج روغن

♦️دمای روغن : ۸۰ تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد

♦️ دمای مایع خنک‌ کننده موتور : ۸۰ تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد

♦️برای شروع ترمز دستی را بالا کشیده و پدال ترمز را تا انتها فشار دهید.

♦️موتور را روشن کنید.

♦️اهرم تعویض دنده را در وضعیت D قرار دهید و پدال گاز را تا انتها فشار دهید.
♦️سپس حداکثر دور موتور (سرعت استال) را بخوانید.

♦️ اخطار:پدال گاز نباید بیشتر از 5 ثانیه فشرده شود!

☝️اگر تست استال را دو بار یا بیشتر انجام می‌دهید، اهرم تعویض دنده را در وضعیت N قرار داده و اجازه دهید موتور در دور آرام کار کند تا دمای روغن کاهش یابد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی