اطلاعات فنی و تخصصی خودرو

۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۹ ثبت شده است

پتانسیومتر دریچه گاز چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

✔️ این سنسور دارای ۳ پایه است که اطلاعات بازوبسته بودن دریچه گاز را با هر بار فشردن پدال توسط راننده بهECU بر حسب درجه گزارش میدهد. ECU این اطلاعات را به جهت اندازه گیری مقدارهوای ورودی به موتور و اینکه چه میزان بار روی موتور وارد میشود ، لازم دارد.

🔵محل قرارگیری: این سنسور بر ابعاد جانبی دریچه گاز نصب شده و شفت پولک دریچه گاز در مرکز این سنسور قرار میگرد تا با تغییرات پولک ، سنسور اطلاعات را گزارش دهد.

🔴نشانه های خرابی:
 موتور بسختی گاز میخورد و دور موتور با تاخیر بالا یا پایین می اید و در مواردی دور موتور در یک دور ثابت مثلا ۳۰۰۰ میماند. مصرف سوخت بشدت بالا رفته و در دورهای بالا موتور با ریپ شدید و لحظه ای مواجه خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

روش کمپرس گیری خودرو

🔵در خودروهای چهار سیلندر که رنج استاندارد کمپرس موتور برخی از آنها ذکر گردیده است، بدین ترتیب عمل میکنیم:👇

🔴🔵ابتدا شمع هر چهار سیلندر را باز کرده و شیلنگ رابط کمپرس سنج را به محل بستن شمع مرتبط میکنیم، لازم به ذکر است انتهای برخی شیلنگها رزوه است تا اینکه جای شمع پیچ شود و مابقی دارای لاستیک مخروطی شکل هستند تا در جای شمع قرار داده شوند

✅دریچه گاز را کاملا بار میکنیم
 
🔴شروع به استارت زدن میکنیم تا جایی که عقربه کمپرس سنج از آن حد بالاتر نرود، #عدد به دست آمده از کمپرس سیلندر مورد نظر را یادداشت میکنیم و به روش👆 فوق کمپرس گیری را برای سایر سیلندرها نیز انجام میدهیم.👉

🔵🔴حال چنانچه کمپرس موتور گرفته شده مقداری بیشتر از رنج استاندارد آن بدست بیاید این نشان دهنده روغن سوزی در موتور میباشد که نه از ضعیف بودن رینگ بلکه از خرابی کاسه نمد ساق سوپاپ ایجاد شده است

👈اما در حالت کلی هر چع عدد کمپرس بدست آمده کمتر از رنج مجاز باشد بیانگر ضعیف بودن رینگ ها ، نشتی در سوپاپ ها و یا سوختن واشر سر سیلندر میباشد.

👈اگر کمپرس بدست آمده برای سیلندرهای ٢ و ٣ کمتر از حد استاندارد بود هو مقدار عددی نزدیک به هم داشته باشند احتمالا واشر سرسیلندر به نحوی سوخته که محفظه هر دو سیلندر به هم راه پیدا کرده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نکاتی پیرامون رادارهای خطی خودرو

🔵تغییرلاین، سیستمی است که اگر بدون راهنما از روی خطوط سفید عبور کنید، به شما هشدار می‌دهد. مدل‌های ارزان تغییرلاین فقط هشدار صوتی به راننده می‌دهند اما نسخه‌های گران‌ترش، لرزاننده‌ای در فرمان یا حتی صندلی‌ راننده دارند.

🔵🔴اما ماندن در لاین، یک سیستم کمکی است نه هشداری؛ این سیستم در هنگام تغییرلاین بجای هشداردادن به راننده، اندکی از سرعت کاسته و کنترل فرمان خودرو را در اختیار می‌گیرد. ماندن در لاین جزو سیستم‌های ایمنی نسبتا گران است چراکه داده‌های آن به صورت همزمان باید با سایر اجزای ایمنی خودرو مثل ترمز کمکی و نقطه کور به اشتراک گذاشته شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

خرابی فشنگی دمای آب باعث چه مشکلاتی می شود؟

باخراب شدن شدن فشنگی دمای دو حالت پیش می‌آید،
🔵هوا سرد است به خودرو استارت میزنیم خودرو روشن می‌شود ولی درجا کار نمیکند به دلیل این به Ecu گزارش نشده است که دمای آب سرد است که Ecu به موتور پله‌ای دستور دهد دور موتور را  زیاد کند،
 🔴گاهی دمای آب  بالاست ولی به Ecu اشتباهاً دمای پایین را گزارش می‌کند که این امر باعث دستور اشتباه ecu به استپر موتور یا موتور پله‌ای می‌شود و موتور با دور بالا کار میکند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی