اطلاعات فنی و تخصصی خودرو

۲۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

کدام قطعات خودرو بیش از سایرین خراب می شود؟

✅گیربکس
از مارس 2015 تابه‌حال نزدیک 5 هزار گزارش خرابی گیربکس به لیست اضافه شده که 8.4 درصد کل مشکلات را تشکیل می‌دهد

✅الکتریکی
هم‌اکنون خودروها بیش از هر زمان دیگری به تکنولوژی‌های جدید مجهز هستند و به همین خاطر مشکلات الکتریکی در رده دوم بزرگ‌ترین مشکلات قرار گرفته‌اند.8.2 درصد کل خرابی‌های خودرو را این دسته از مسائل تشکیل می‌دهند.


✅کلاچ
هر چقدر میزان کارکرد خودرو بالا می‌رود، سوختن کلاچ و تمام شدن آن عادی‌تر می‌شود. مشکلات مربوط به کلاچ خودرو 7.8 درصد کل مشکلات یک خودرو را تشکیل می‌دهد.

✅توربو
یکی از هزینه‌برترین مشکلاتی که می‌تواند خودروی شما با آن روبرو شود مربوط به خرابی توربو است. این دسته از مشکلات معمول بوده و 4.7 درصد ادعاهای مربوط به گارانتی Warrantywise را تشکیل می‌دهد.

✅ترمزها
عملکرد کامل و صحیح ترمزها اساسی‌ترین ویژگی خودروی شما است بنابراین جای ناامیدی است که این مقدار از خرابی را باید در خودروهای دست‌دوم دید


✅آلترناتور
آلترناتورها و دینامهای مرسوم با همه‌گیری خودروهای هیبریدی و الکتریکی می‌توانند از رده خارج شوند اما در خودروهای دست‌دوم این بخش مشکلاتی را دارد که درصد آن به 4.3 می‌رسد.

✅واشر سرسیلندر
دود سفید و نشتی ماده خنک کننده از نشانه‌های خرابی واشر سر سیلندر هستند. 3.1 درصد خودروهایی که سال پیش به تعمیرگاه مراجعه کرده‌اند این خرابی هزینه‌بر را داشته‌اند.

✅موتور شیشه‌برقی
روزهایی که با دست پنجره را می‌بستید دیگر تمام شده است. اما حتی موتورهای جدید شیشه‌های برقی نیز خراب می‌شوند و باعث ایجاد سهم 2.2 درصدی از مشکلات خودرویی سال گذشته شده‌اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نکاتی پیرامون شمع خودرو

☑️در اتومبیل های سواری بین 65/0 تا 80 /0 میلی متر و در سیستم انژکتوری بین 95/0 الی 1  میلی متر می باشد و با فیلر تنظیم می شوند. فیلر شمع پیکان 70/0 میلی متر و یا 018/0 اینچ می باشد.

 

☑️هر شمع بطور متوسط 15000 تا 25000 کیلومتر بازده مناسبی دارد و بعد از هر 5000 کیلومتر مورد بررسی قرار می گیرد. علائم ظاهری شمع، مانند موارد زیر، کمک به بررسی نحوه عملکرد موتور می کند.
 

1⃣ اگر پایه شمع پس از مدتی کار کردن در موتور برنگ قهوه ای باشد، شمع سالم و مناسب است.
2⃣ اگر دهانه شمع دوده یا کربن گرفته باشد، شمع در موتور سرد باقی می ماند و ارزش حرارتی آن بالا است.

3⃣ اگر پایه شمع پس از مدتی کار کردن موتور سولفات مانند(سفیدک) بزند نشانه آن است که شمع در داخل سیلندرسرخ شده و ارزش حرارتی آن کم می باشد و می بایست از شمعی با ارزش حرارتی بالاتر استفاده نماییم.

 

🔹🆘 از عوامل ضعیف شدن جرقه شمع می توان به  رسوب گرفتگی و روغنی بودن دهانه شمع و ترک داشتن عایق چینی شمع اشاره نمود.

🔹🆘 چنانچه دهانه شمع زیادتر از حد مجاز  فیلر گیری شود باشد سبب عواملی چون، سوختن کویل، افزایش طول جرقه و آوانس میشود. بنابراین اگر دلکو را ریتارد نمائیم شتاب خودرو افزایش یافته و قدرت آن کاهش می یابد.

 

🔹🆘 همچنین اگر دهانه شمع کمتر از حد مجاز فیلر گیری شود از قدرت جرقه کاسته میشود بنابراین شمع دوده می زند. در این صورت اگر دلکو را آوانس نمائیم، قدرت خودرو افزایش یافته ولیکن شتاب آن کاهش می یابد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

در صورت تعویض دیر هنگام فیتر هوا چه مشکلاتی برای خودرو ایجاد می شود؟

☑️از اثرات فیلتراسیون بد هوا می توان به نارسایی در سیستم سوخت رسانی ، تخریب رینگ های پیستون ، کاهش شتاب ، افزایش مصرف سوخت و آلایندگی اشاره کرد . بنابراین تعویض به موقع فیلتر هوا برای افزایش کارایی و بازده موتور ضروری است .

⚠️ شهر هایی مثل تهران و کرج و اهوازکه آلودگی و خاک خیلی زیاده با تعویض زودبه زود فیلتر میتونید از مصرف سوخت بالای خودروهای قدیمی هم کم کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نحوه کار فرمان برقی در خودرو

✔️فرمان الکتریکی از سه قسمت اساسی زیر تشکیل شده است که به سیستم فرمان مکانیکی (R&P) اضافه میشود 🔻🔻
1⃣ سنسور گشتاور (Torque Sensor)
2⃣ موتور با جریان مستقیم DC (DC Brushless Motor)
3⃣واحد کنترل الکترونیکی یا ECU (Electronic Control Unit)


سه قسمت یاد شده میتوانند در یک محفظه (Housing) یا جداگانه قرارگیرند.
✅طرزکار
☑️سیستم EPS به این صورت عمل میکند که ابتدا سنسورگشتاور وارده از غربیلک فرمان را حس نموده ،آن رابه صورت
سیگنال یا سیگنال هایی به قسمت میکروکنترلر(ESU) ارسال میکند .
میکروکنترلر علاوه بر این سیگنال ، سیگنالی نیز از سرعت خودرو دریافت میکند ،آنگاه این دو را پردازش نموده ،
دستور العمل لازم را به قسمت موتور DC اعمال مینماید تا به صورت کمکی (Assisted) سیستم فرمان مکانیکی را
تحت تاثیر قرار دهد.

 

🆘بنابراین دستور العمل های ECU به موتور Brushless تابعی از خروجی سنسور و سرعت خودرو است .
این یعنی سرعت در عملکرد EPS موثر بوده و این به منظور ایمنی بیشتر خودرو است .
یعنی بیشترین عملکرد EPS در سرعتهای پایین و کمترین عملکرد آن در سرعتهای بالای خودرو است .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

دلیلی وجود صدا در سیستم اگزوز خودرو

 🔴گاهی اوقات صدای شبیه انفجار ، تیر و ترقه از اتومبیل یا موتورسیکلت های عبوری شنیده می شود ⬇️↘️

 

🔵اگر این صدا در موقع کم کردن گاز نیز شنیده شود ممکن است به علت وجود ☑️سوراخ در سیستم اگزوز باشد .

🔵علت دیگر ☑️تنظیم ناقص دور آرام موتور است یعنی هوا کمتر از حد لازم به کاربراتور می رسد .

 

🔴چنانچه این صدا هنگام گاز دادن و زیاد کردن دور موتور ایجاد شود ، ↘️⬇️

☑️احتمال دارد در اثر نامیزانی آوانس دلکو ، جرم گرفتن و یا از کار افتادن یکی از شمع ها باشد

 

☑️که این پدیده بعد از استفاده طولانی از خودرو در داخل شهر پیش می آید

✅ضمناً ممکن است یکی از سوپاپ های گاز صدمه دیده و خوب عمل نکند و گاز بنزین وارد منبع اگزوز شده و منفجر گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

دلایل خروج آب از اگزوز ماشین

📛اگر این عمل در هوای سرد رخ بدهد عادی است و عیبی ندارد ولی اگر چکه کردن اب از لوله اگزوز در هوای گرم اتفاق بیافتد دو علت می تواند داشته باشد اول اینکه واشر سرسیلندر خراب شده باشد که با تعویض واشر سر سیلندر این عیب رفع می شود دوم اینکه سر سیلندر ترک خورده یا تاب برداشته باشد که در این صورت سرسیلندر به تراشکاری احتیاج دارد

 

 📛توجه داشته باشید در صورت سوختن واشر سر سیلندر و یا ترک خوردن سیلندر اشکال دیگری نیز در ماشین مشاهده خواهد شد و ان گرم شدن بیش از حد موتور و ایجاد حباب در اب رادیاتور می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

فلایویل در خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد؟

🎯درقسمت انتهاى میل لنگ فلایویل قرار دارد فلایویل که به نام چرخ طیار یا چرخ لنگر نیز خوانده مى شود، وزنه سنگینى است که در کار موتور تاثیر بسزایى دارد . عملیات زیر به عهده فلایویل قرار دارد:↘️↘️↘️↘️

 

🔴 در زمان احتراق که پیستون از نقطه مرگ بالا به نقطه مرگ پایین مى آید جلوى ضربه را گرفته و لرزش موتور را از بین مى برد.

🔴🔴 چون قدرتى که از طرف پیستون به میل لنگ داده مى شود، یکنواخت نیست موجب مى شود که سرعت میل لنگ کم یا زیاد شود. اینرسى فلایویل تمایل دارد که آن را با سرعت ثابت حرکت دهد بنابراین فلایویل در موقعى که میل لنگ تمایل به افزایش سرعت داشته باشد قدرت را گرفته و هنگامى که تمایل به کاهش سرعت داشته باشد ،قدرت به آن پس مى دهد. این عمل ضربات وارده از پیستون را خنثى کرده و مانع شکستن و پیچش میل لنگ مى شود. بزرگى و سنگینى فلایویل نسبت عکس باتعداد سیلندرها دارد، مثلا فلایویل خودروی چهار سیلندر از فلایویل خودروی هشت سیلندر بزرگ تر و همین طور سنگین تراست.

 

🔴🔴🔴 نیروى انفجارى را در خود ذخیره کرده و براى تکمیل عملیات سه گانه بعدى به میل لنگ کمک مى کند.

🔴🔴🔴🔴 در سطح خارجى (محیط میل لنگ) دنده هاى مخصوصى نصب شده که به منظور گرداندن موتور به وسیله دستگاه الکتریکى استارت به کار می رود و باعث گردش میل لنگ هنگام استارت زدن و روشن شدن موتور مى شود.

 

🔴🔴🔴🔴🔴 فلایویل ،یکى از قطعات دستگاه انتقال نیرو محسوب شده و نیروى موتور به وسیله کلاچ از این قطعه به جعبه دنده منتقل مى شود. فلایویل روى صفحه مدورنعلبکى شکلى که در انتهاى میل لنگ قرار دارد و به نام فلانچ ته میل لنگ معروف است ،توسط پیچ هایى متصل مى شود. در مرکز دایره فلانچ سوراخى وجود دارد که به عنوان تکیه گاه سر شفت ورودى گیربکس بوده و براى جلوگیرى از اصطکاک داخل سوراخ از بوش یا بلبرینگ سوزنی استفاده شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

سیستم کنترل پایداری ESP چیست؟

🔵 امروزه سیستم‌های مختلفی روی خودرو نصب می‌شوند که می‌توانند راحتی و امنیت خودرو را به صورت چشمگیری افزایش دهند. یکی از این سیستم‌ها که احتمالا اسم آن را زیاد شنیده‌اید و روی بسیاری از خودروهای روز دنیا نصب شده‌ است، سیستم ESP می‌باشد.
 

🔵در حقیقت ESP مخفف Electronic Stability Program است که برای بالابردن پایداری خودرو رو آن نصب می‌شود. این تکنولوژی زمانی که متوجه می‌شود کنترل از دست راننده خارج شده سعی می‌کند با کنترل کردن فرمان و در بعضی موارد ترمزها و حتی کم کردن نیروی پیشرانه، کنترل از دست رفته خودرو را برگرداند و به راننده کمک کند مسیر خود را به راحتی و بدون لغزش طی کند. جالب است بدانید که بر اساس تحقیقی که صورت گرفته، با استفاده از سیستم ESP، یک سوم از تصادف‌ها کاسته می‌شود که نشان‌دهنده اهمیت این سیستم در کنترل و امنیت خودرو است.

 

🔴اگر بخواهیم بطور خلاصه بگوییم که این سیستم چطور کار می‌کند، باید گفت که سیستم ESP به صورت مداوم در حال بررسی وضعیت رانندگی هنگام حرکت خودرو است و کنترل می‌کند که آیا خودرو به همان سمتی می‌رود که راننده قصد دارد یا خیر! به طور مثال اگر خودرویی روی یخ در حال لیز خوردن باشد و راننده نتواند به سمتی که قصد دارد بپیچد، این سیستم وارد کنترل شده و به کمک ترمزهای جداگانه برای هر چرخ و کنترل فرمان و گشتاور پیشرانه، سعی می‌کند تا خودرو را به سمتی که راننده قصد دارد، هدایت کند.

 

🔵البته این سیستم می‌تواند روی هر سطحی از خشک و یا یخ‌زده کار کند و عملکرد آن به لیز خوردن روی جاده‌های خیس منتهی نمی‌شود. سیستم‌های ESP ای که امروزه روی خودروها نصب می‌شوند بسیار پیشرفته می‌باشند و شاید آنقدر خوب عمل کنند که بدون اینکه راننده متوجه شود، کنترل خودرو را حفظ کند و راننده احساس کند که خودش چنین مهارتی در رانندگی دارد! جالب است بدانید که این سیستم در کمپانی‌های مختلف، نام‌های مختلفی دارد. به طور مثال آفارومئو به آن VDC، ب‌ام‌و به آن DSC، فراری به آن CST و لکسوس به آن VDIM می‌گوید اما همگی آن‌ها در مفهوم، کار ESP را کرده و به پایداری خودرو در شرایط مختلف کمک می‌کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

روغن DOT5 چه تفاوتی با روغن ترمز های معمولی دارد؟

🔵 روغن ترمز DOT5  یک سیال با پایه سیلیکونی است و با دیگر انواع روغن ترمز که پایه پلی اتیلن گلکول دارند کاملاً ناسازگار است. بزرگترین تفاوت آن هیدروفوبیک بودن است یعنی در برابر جدب آب مقاوم است.

✔️روغن ترمز و مزایای تعویض آن

🔴 تعویض روغن ترمز برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم ترمز ضروری است. به عبارت دیگر با تعویض مرتب روغن ترمز می توانید از عمر بالای سیستم ترمز مطمئن شوید.

✔️ موارد مهم برای کار با روغن ترمز

🔵 روغن ترمز مایعی سمی و سوزان است و باید با دقت بیشتر با آن کار کنید.

🔴 در یک خودرو نبابد از روغن ترمز برای سیستم های هیدروپنوماتیک استفاده کرد (برای این سیستم ها از سیال مخصوصی مانند LHM استفاده می شود.)

 

🔵 منبع ذخیره روغن ترمز خودرو باید به خوبی آببندی باشد تا مانع از نفوذ رطوبت هوا به داخل آن شود.

🔴 هنگام کار با روغن ترمز به خاطر داشته باشید که این ماده خورندگی بالایی در برابر رنگ، لاک و قطعات کرم کاری شده دارد و هنگام کار با آن باید احتیاط کنید.


✔️ آیا می توان یک روغن ترمز را با روغن ترمز دیگری که درجه DOT متفاوتی دارد مخلوط کرد؟

🎯 روغن ترمز DOT3 می تواند با روغن ترمز DOT4مخلوط شود.🎯

 

🔵 همچنین روغن ترمز های DOT3 و DOT4 می توانند با روغن ترمز DOT5.1مخلوط شوند.

 


🔴 و روغن ترمز DOT5 که پایه سیلیکونی دارد با همه انواع دیگر روغن ترمز که درجه متفاوتی دارند ناسازگار است و نمی توان آنها را با هم مخلوط کرد.

✔️ برای سر ریز کردن روغن ترمز خودرو کدام نوع بهتر است؟


🔵 برای سر ریز روغن ترمز می توانید هر برندی با همان درجه استفاده کنید اما سیال با درجه پایین تر را هم می توانید استفاده کنید (DOT4 را با DOT3 سرریز کنید) اما بهتر است کل روغن ترمز را تعویض کنید.

🔴 اما اگر از روغن ترمز DOT5 استفاده شده بود نمی توانید آنرا با هیچکدام از درجات دیگر پر کنید.
 

✔️ آیا روغن ترمز را می توان سر ریز کرد یا باید آنرا تعویض کرد؟

🔵 سر ریز کردن نمی تواند قابلیت های برگشت ناپذیری مانند پیری سیال را برگرداند نقطه جوش را بالا ببرد مانع از خوردگی در سیستم ترمز شود و خواص شیمیایی از دست رفته سیال را جبران کند.


✔️ چگونه زمان تعویض روغن ترمز را متوجه شوم؟

🔴 تعمیرگاه ها و نمایندگی های مجهز تجهیزاتی برای تست روغن ترمز دارند. اگر چنین امکاناتی در اختیار نداشتید، می توانید آنرا به صورت دوره ای تعویض نمایید تعویض این روغن به صورت سالیانه و هر دو سال یکبار توصیه می شود. و اگر در نواحی مرطوب زندگی می کنید بهتر است این کار را در دوره های زمانی کوتاه تری انجام دهید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

انواع خطای ECU خودرو

 

✳️کد خطای دایمی زمانی ثبت میشود که یکی از حسگر ها و عملگرها, از نظر نرم افزار و سخت افزار دچار مشکل شده و باید تعویض یا تعمیر شود,

 

✳️کد خطای موقت ⬇️⬇️

⬅️در صورتیکه بنا به هر دلیلی از قبیل افت ولتاژ, و نوسان در سیستم بوجود میاید, برای یک لحظه ECU, به اشتباه متوجه عدم کارکرد صحیح قطعات  سیستم شده, و این خطا را ثبت میکند,


🎯از کجا بدانیم کد خطا از کدام نوع میباشد,🎯

 

✳️در اول باید بگم هر دو خطا چراغ چک را روشن میکند, ✳️

🔵زمانیکه چراغ چک روشن شد,
کابل منفی باطری را به مدت یک دقیقه بر دارین, و سپس مجدد نصب کنید, اگر خطا موقت باشد, در هشتاد درصد موارد, چراغ چک خاموش میشود,

 

🔵ولی اگر چراغ چک خاموش نشد, در هشتاد درصد موارد, خطا دایم بوده و سریعا به تعمیرگاه مراجعه شود,

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

شرکت های سازنده کامپیوتر خودرو ECU

1⃣ شرکت Bosch آلمان: این شرکت بهترین و معروف‌ترین سازنده ECU و کیت انژکتوری در دنیا می‌باشد و در اغلب خودروهای پیشرفته جهان نشانی از آن را می‌توان یافت. چند مدل از زانتیا موجود در ایران دارای کیت انژکتوری Bosch می‌باشد.

 

2⃣ شرکت Delco آمریکا: این شرکت یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های سازنده ECU می‌باشد و ECU آن در اغلب خودروهای آمریکایی بخصوص خودروهای شرکت GM یا جنرال موتورز بکار رفته است. مانند کادیلاک، پونتیاک و... همچنین در خودروهای دوو کره مانند دوو ESPERO.

 

3⃣ شرکت Ford آمریکا: این شرکت سازنده خودرو، سازنده ECU البته برای خودروهای فورد می‌باشد و اولین بار ایده کنترل تطبیقی یا خود-یادگیر در خودروهای این شرکت عملا پیاده‌سازی شد.

4⃣ شرکت Siemens آلمان: فعالیت این شرکت گرچه به اندازه رقیب آلمانی آن یعنی Bosch نیست اما ECUهای خوبی می‌سازد. ECU پراید انژکتوری موجود در ایران طراحی این شرکت است.

 

5⃣ شرکت Magneti Marelli ایتالیا: این شرکت در اروپا محبوبیت زیادی داشته و بر روی اغلب خودروهای اروپایی کیت آن نصب است. به عنوان مثال خودروهای فیات مدل PUNTO و فولکس واگن مدل GOLF IV، مزدا ۳۲۳.

6⃣ شرکت Sagem فرانسه: بر روی اغلب ماشین‌های فرانسوی ECU این شرکت نصب است. بنابراین پژو ۲۰۶، مدل‌هایی از زانتیا؛ همچنین خودروهای ایرانی مانند سمند و پیکان انژکتوری.

 

7⃣ شرکت Nippon Denso ژاپن: این شرکت توسط شرکت تویوتا تاسیس شده و بخش عمده سهام آن را دارا می‌باشد البته ۶ درصد سهام آن متعلق به شرکت Bosch است. ECU اغلب خودروهای تویوتا (مانند تویوتا لندکروز) و برخی خودروهای ژاپنی مانند نیسان، هوندا، سوزوکی و ... متعلق به این شرکت می‌باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

چرا تایر خودرو مشکی است؟

⚫️مشکی بودن آنها به دلیل تلاش تولیدکننده برای افزایش طول عمر تولیدات اتومبیل خود می‌باشد و عمر آن را تا میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

 

⚫️ این رنگ نتیجه ترکیب مواد شیمیایی تثبیت کننده است که در حین تولید با پلیمر تایر مخلوط می‌شوند. سوپرکربن مشکی این ماده شیمیایی " Carbon black " نام دارد و برای حفاظت تایر شما در برابر آسیب‌های نور فرابنفش و لایه ازن به آن افزوده می‌شود و بطور ناگهانی طول عمر و دوام تایر را افزایش می‌دهد.

 

⚫️ کربن سیاه دارای قابلیت مقاومت در برابر اثر خورندگی و فساد تدریجی ازن می‌باشد و اشعه‌های فرابنفش را جذب می‌کند تا آنها را به گرما تبدیل کند. با اضافه شدن ازن به مولکول‌ها و ترکیبات شیمیایی که انسجام کلی تایر را تضعیف می‌کنند، انبساط و انقباض تایر، کمتر آسیب‌زا خواهند بود و باعث خطر کمتری می‌شوند و نتیجه آن عمر طولانی‌تر و امن‌تر تایر خواهد بود.

 

⚫️از مهم‌ترین عوامل فساد تایرها نور فرابنفش و ازن هستند. تایرها بدون این مواد افزودنی خیلی سریع‌تر تغییر رنگ می‌دهند و از بین می‌روند. متأسفانه این جذب‌کننده‌های شیمیایی مصرف می‌شوند و با گذشت زمان تأثیر خود را از دست می‌دهند. آنها در تغییر فرابنفش به گرما و جذب ازن مصرف می‌شوند. زمانی‌که Carbon black قابلیت خود را در عملکرد از دست می‌دهد، خاکستری کم‌رنگ می‌شود. این یکی از دلایل مهم این موضوع است که چرا تایرهای مشکی اتومبیل فرسوده و کمی سفید می‌شوند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
حجت صباحتی

ضرورت شستشوی انژکتور خودرو

🎯طراحی موتور های انژکتوری با بازدهی بالاتر و همچنین بهینه کردن مصرف خودروهای موجود، از قدمهایی است که در جهت استفاده از سوختهای فسیلی به ویژه بنزین صورت گرفته است

 

🎯یکی از عواملی که باعث افزایش آلاینده ها و مصرف سوخت وکاهش قدرت موتور می گردد، رسوب آلودگی ها در انژکتور خودرو است که سبب افزایش اندازه ذرات و سوخت تزریقی در محفظه سیلندر و در نتیجه عدم احتراق کامل میگردد،
 

🎯همچنین عیوب انژکتور روی عملکرد و عمر سایر تجهیزات کنترل کننده آلاینده ها مانند سنسور اکسیژن و کاتالیست تاثیر منفی دارد

 

🎯یکی از ضروری ترین سرویس های دوره ای که در قدرت و شتاب اتومبیل و همچنین در کاهش مصرف سوخت  و بالا بردن عمر قطعات انژکتور خودرو تاثیر فراوانی دارد

 

✳️ شستشوی انژکتور توسط مواد مخصوص ان است✳️

⚠️در ضمن انژکتورها را بر روی کار شستشو دهید, تا از آب بندی فابریک خارج نشوند⚠️

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نشانه های فرا رسیدن زمان تعویض باتری خودرو

🔋باتری خودرو یکی از قطعات کلیدی آن است که در صورت خرابی، مشکلات زیادی برای راننده‌‌ ایجاد می‌کند. اطلاع از شرایط باتری و زمان تعویض آن یکی از موارد مهمی است که مالکان خودرو باید از آن‌ها اطلاع داشته باشند. در ادامه به بررسی این مساله خواهیم پرداخت که چه زمانی باید نسبت به تعویض باتری خودرو مبادرت کرد.
 

🔴باتری خودرو در صورت نو بودن، می‌تواند خروجی شدت جریانی حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ آمپر را تولید کند. زمانی که این مقدار آمپر به استارتر موتور خودرو وارد می‌شود می‌تواند میل لنگ خودرو را به راحتی چرخانده و پیشرانه را به سرعت روشن کند؛ حتی زمانی که دمای هوای بیرون بسیار پایین باشد. زمانی که عمر باتری بالاتر می‌رود دیگر توانایی روزهای نخست را در فراهم کردن آمپر کافی ندارد و همین مساله باعث می‌شود که دیگر استارتر پیشرانه توانایی چرخاندن سریع میل لنگ را نداشته باشد و مخصوصا اگر دمای هوا پایین باشد ممکن است دیگر امکان روشن کردن پیشرانه‌ی خودرو را نداشته باشد. بسیاری از رانندگان ممکن است با خودرویی که مدت طولانی خاموش بوده و سپس توانایی روشن شدن را ندارد، مواجه شده باشند. چنین مخمصه‌ای به هیچ وجه جز شرایطی نیست که کسی دوست داشته باشد در آن گرفتار شود.

 

📢به گزارش اقتصاد آنلاین، حال سوال اساسی این است که آیا باید باتری خود را قبل این که به چنین مرحله ای برسد تعویض کنیم؟ یکی از مراکز سرویس تخصصی خودرو که فروش محصولات ب‌ام‌و، هیوندای، کادیلاک، مینی و ولوو را بر عهده دارد در این باره می‌گوید که باتری‌های اتومبیل به طور معمول و در شرایط عادی تا چهار الی پنج سال یا حتی کمتر، عمر می‌کنند. اگر باتری خودروی شما عمری به این میزان دارد بهتر است قبل از اینکه برایتان دردسر درست کند به فکر تعویض آن باشید.


 

✳️شرایط عادی✳️


🔴شرایط عادی به فاکتورها و عوامل بسیاری وابسته است. به طور عادری، باتری خودرو نباید تحت حرارت خیلی پایین یا خیلی بالا و تکان و ضربه قرار گیرد و یک سیستم شارژر اصولی و استاندارد باید به آن متصل باشد. اما در دنیای واقعی شرایط ممکن است فرق کند. برای مثال اگر در محل گرمسیری زندگی می‌کنید در برخی از روزهای سال، باتری خودروی شما تحت دمای بسیار بالایی قرار می‌گیرد.


 

 🔴در برخی از مناطق داخل کشور نیز در طول سال باتری تحت دمای بسیار بالا و در ادامه دمای بسیار پایین قرار می‌گیرد که این مساله به شدت سلامت باتری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر تسمه‌ی باتری نیز دچار مشکل شود این قطعه به اندازه‌ی کافی شارژ نخواهد شد و بزودی برایتان دردسر ایجاد خواهد کرد. پس به طور کلی باتری‌ها به ندرت در شرایط کاری نرمال قرار دارند و عمر کمتری از میزان اعلام شده‌ی تولید‌کنندگان خواهند داشت.
 

🎯سفرهای کوتاه🎯


🔴شاید جالب باشد بدانید انجام سفرهای کوتاه یا توقف‌های زیاد در طی سفرهای طولانی نیز می‌تواند به باتری خودرو آسیب برساند. دلیل این امر این است که در این شرایط، باتری هیچگاه فرصت شارژ شدن کامل را پیدا نمی‌کند در نتیجه پدیده‌ی لایه لایه شدن اسید در باتری رخ می‌دهد و چنین پدیده‌ای سبب آسیب دیدن صفحه‌ها و در نهایت کاهش طول عمر باتری می‌شود.

 

🔴نشانه‌های پایان عمر باتری🔴

🎯واضح‌ترین و ساده‌ترین نشانه ای که نزدیک شدن باتری به پایان عمر کاری را نشان می‌دهد این است که باتری خودروی شما در حالت شارژ کامل (برای مثال پس از طی مسافت طولانی) نتواند دوباره پیشرانه را روشن کند. البته این قضیه می‌تواند ناشی از وجود ایراد در مدار شارژ باتری خودرو نیز باشد بنابراین باید به دقت چک شود، البته هر مکانیکی می‌تواند این عیب‌یابی را برای شما انجام دهد.

 

🔴 با این حال اگر سیستم شارژ مشکلی نداشته باشد، بدین معنی است که باتری در وضعیت خوبی قرار ندارد. همچنین با دانستن عمر باتری خود نیز می‌توانید زمان تعویض آن را متوجه شوید چون همانطور که پیش‌تر گفتیم باتری‌های معمولی عمر حداکثری ۴ تا ۵ سال دارند؛ البته قویا پیشنهاد می‌کنیم در بازه‌ی زودتری اقدام به تعویض باتری خود کنید.

 

⬅️نتیجه گیری➡️
         

باتری‌ها آنقدر قطعات قابل اطمینانی هستند که بسیاری از رانندگان فراموش می‌کنند که باتری خودرویشان به اواخر عمر خود نزدیک شده است. با این وجود اگر حواستان به عمر باتری خودرو باشد می‌توانید ریسک خرابی در راه را کاهش دهید. همانطور که اشاره کردیم اگر خودروی شما در حالت شارژ کامل به راحتی روشن نشود می‌تواند دلیل خوبی برای تعویض باتری باشد. اگر در این مورد شک دارید می‌توانید از یک مکانیک کمک بگیرید. در این صورت دیگر می‌توانید از روشن شدن خودروی خود برای چندین سال مطمئن باشید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نحوه هواگیری سیستم ترمز خودرو

📛عواملی که ‌باعث ‌وارد شدن هوا در مدار می‌شود😁

🔴 اگر سوراخ  پر کردن گرفته شود در موقع برگشت پیستون هوا از راه کلاهک عقب وارد دستگاه می شود

🔴🔴 خالی شدن مخزن روغن ترمز باعث هوا گرفتن مدار می شود

🔴🔴🔴 در اثر سوراخ شدن یا عدم ابندی قطعات.

 

✳️ طریقه هواگیری✳️

⬅️برای هواگیری از سیلندر چرخی که دورتر از سیلندر اصلی است شروع کرده و سپس نوبت به سیلندر مقابل در روی همان محور می رسد  بعد از سیلندر های واقع در محور دیگر بالاخره نوبت به  نزدیگترین  سیلندر چرخی  که به سیلندر اصلی قرار دارد  می رسد  اما در صورتی که اتومبیل در چرخهای جلو از ترمز دیسکی و عقب کاسه ای باشد ابتدا باید از چرخهای جلو چرخی که دورتر از سیلندر قرار دارد هواگیری را اغاز کرده و بعد چرخهای عقب را اما نکته مهم این که اگر سیستم ترمز دارای  بوستر باشد حتما  باید به خاطر اینکه  بوستر در مدار قرار گیرد  اتومبیل را روشن  نموده و هواگیری را انجام داد

 

🔴 برای  هواگیری ابتدا اطراف درپوش مخزن را کاملا  تمیز می کنیم سپس درب مخزن را برداشته و  داخل ان را کاملا از  روغن  پر می کنیم در ضمن حین  هواگیری باید  دقیقا  مقدار روغن ترمز در مخزن را مد نظر داشته باشیم  که کمتر از حد معیین نشود سپس برای  اینکه هواگیری  کاملا انجام شود  شیلنگ پلاستیکی شفافی را انتخاب کرده ابتدا  اچار پیچ هواگیری را در  محل اچار گیر گذاشته سپس  لوله لاستیکی را روی سوراخ پیچ هواگیری نصب می کنیم وسر دیگر  شیلنگ را در داخل ظرف یا لیوان  شیشه ای که داخل ان روغن  ترمز می باشد  قرار می دهیم .

 

🔴 برای هواگیری  که یک نفر کمک داشته باشیم بدین طریق عمل می کنیم که نفر کمکی پدال ترمز را چندین مرتبه فشارداده که خوب پدال ترمز زیر پایش سفت شده و دیگر  پایین نرود  در این حالت پای خود را از روی پدال بر نمی دارد و محکم  به روی ان فشار می اورد  سپس با هماهنگی  به شخصی که می خواهد هواگیری  کند علامت می دهد  (میگوید ترمز برای هواگیری اماده است) در این موقع  نفر دوم پیچ هواگیری را شل نموده تا روغن وهوا از داخل  سیلندر مربوطه به  داخل ظرف شیشه ای  تخیله  شود.

 

🔴در این زمان با تخلیه شدن روغن و هوا پدال ترمز به سمت پایین حرکت می کند نفر اول تا زمانی که بوسیله نفر دوم اعلام نشده که پدال ترمز را بزن باید پای خود را محکم  روی پدال فشار دهد  زمانی که نفر دوم  پیچ  هواگیری را بست و  اعلام کرد پدال بزن نفر اول دوباره مانند قبل عمل کرده  تا پدال زیر  پایش کاملا سفت شود نفر دوم هم مانند قبل عمل کرده البته این عمل دو الی سه مرتبه تکرار شود تا زمانی که روغن ترمز بدون کف از پیچ هواگیری خارج شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نکات مهم پیرامون سیستم تعلیق خودرو

🎯سیستم تعلیق🎯

 


✳️به طور کلی می توان گفت سیستم تعلیق خودرو رابطه مستقیمی با کارایی سیستم ترمز ، سایش تایرها ، فرمان پذیری و لذت رانندگی دارد . تشخیص کمک فنرهای معیوب برای بسیاری از مکانیک ها نیز مشکل است .

 

✳️عدم امکان کنترل مناسب در پیچ ها ، تمایل به انحراف از مسیر ، لرزش ، صدای غیر عادی جلوبندی و لرزش غربیلک فرمان می تواند نشان دهنده خرابی کمک فنرها باشد و با وضعیت آشفته خیابان های موجود ، سیستم تعلیق و جلویندی نیازمند دوبار بازدید در سال می باشند .

 

 ✳️اگر سیستم تعلیق آسیب دیده و تعمیر نشود ، آسیب های جدی به شاسی خودروی شما وارد خواهد شد . برای حفظ سلامتی سیستم تعلیق خودروی تان ، قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کنید ولی به هیچ وجه روی دست انداز ترمز نکنید تا به خودروی شما ضربه زیادی وارد نشود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نکات مهم پیرامون چراغ های خودرو

🎯اگر دیدید یکی از راهنماهای خودرویتان از دیگری تندتر روشن و خاموش می شود ، بدانید یکی از لامپ ها از کار افتاده است . راه دسترسی به لامپ در خودروهای مختلف متفاوت است .

 

 🎯هنگام تنظیم نور چراغ ها باید توجه داشت که اگر این کار به طور نادرست انجام شود ، خیره کنندگی بیش از حد ، اتلاف در میزان نوردهی و خستگی راننده را به همراه دارد . چراغ های خودرو را حداقل یک مرتبه در سال وارسی کنید و برای ایمنی بیشتر ، همیشه چند لامپ یدک در جعبه داشبورد داشته باشید .

 

🎯هنگام تعویض لامپ به شیشه لامپ نو دست نزنید ، چرا که چربی دست شما روی آن می نشیند و زمانی که داغ شود باعث ترک خوردگی اش خواهد شد .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

شناسایی نقاط کور خودرو

🎯نقطه ی کورقسمت جلو:

 

🔴ابتدا باید پشت فرمان بنشینید وبه حالت رانندگی دستهای خود را روی فرمان قرار داده و سپس یک نفر از قسمت جلوی اتومبیل آرام آرام بسمت جلو حرکت کرده تا موقعیکه توانستید کفشهای او را از روی لبه ی درب موتور(کاپوت)ببینید حال فاصله ی فرد با سپر جلو را اندازه بگیرید میشود نقطه ی کور جلوی اتومبیل

 

🎯نقطه ی کور قسمت عقب:

 

🔵ابتدا باید پشت فرمان قرار بگیرید و به حالت رانندگی بصورت دنده عقب بنشینید(با دست راست پشتی صندلی شاگرد را گرفته وبا دست چپ قسمت بالای فرمان را بگیرید و کاملا رو به عقب بچرخید)سپس یکنفر از سپر عقب اتومبیل رو به عقب حرکت کرده تا موقعیکه توانستید کفشهای او را ببینید حال فاصله فرد با سپر عقب را اندازه بگیرید میشود نقطه ی کور عقب.

 

 ⬅️لازم به ذکر است معمولا در اکثر اتومبیلها مخصوصا اتومبیلهای جدید نقطه ی کور عقب حداقل دو برابر جلو میباشد بطوریکه اگر یکنفر پشت اتومبیل بنشیند دیده نمیشود و این یکی از مهمترین دلایلی است که شما را وادار میکند همیشه از پشت اتومبیل وارد خیابان شوید که اگر پشت سر اتومبیل کسی نشسته بود ببینیدش.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

گیربکس تیپ ترونیک چیست و چه ویژگی ای دارد؟

🎯آشنائی کامل با گیربکس های تیپترونیک (TIPTRONIC):گیر بگسهای اتومات, که قابلیت دنده دستی هم دارند,🎯

 


🔴 گیربکس خودروها از نظر تعویض سرعت دارای دو مکانیزم هستند.⬇️

1⃣ مکانیزم پیوسته    2⃣ مکانیزم مرحله ای(سکوئنشال)

✳️ مکانیزم پیوسته حالتی است که کمتر رایج بوده و درآن مقدار دنده مطرح نیست و در واقع چرخ دنده هایی که وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارند به صورت مخروط های متداخل بر روی همدیگر قرارمی گیرند وهرگز در یک لحظه  نمی توان گفت که گیربکس در چه دنده ای است .

 

 ⬅️این گیربکس  ها در اتومبیل کاربرد محدودی دارند و در اتومبیل های برقی و برخی قایق های موتوری مسابقه ای استفاده می شوند.

 

🔴نوع دوم گیربکس ها، آن دسته ای هستند که سرعتشان   به صورت مرحله ای وسکانس به سکانس عوض می شود به همین دلیل به آنها "سکوئنشال" می گویند. خود گیربکس های سکوئنشال هم از نظر دیدگاه نحوه تعویض دنده به مدل به مدل های تمام سکوئنشال  مثل موتورهای سیکلت و سکوئنشال  با تغییر مکان مثل تمام گیربکس های معمولی تقسیم می شوند.

 

🎯 گیر بکس های معمولی برای کسانی که بخواهند سریع دنده عوض کنند ایجاد مشکل می کند و نیاز است که حرکت زیادی به اهرم دنده بدهند به همین دلیل مکانیزم تمام سکوئنشال  راه حلی بود که اولین بار در مسابقات اتومبیل رانی مورد استقبال قرارگرفت.

 

 ⬅️⬅️در ضمن به دلیل جای کم کابین راننده F1فشردن یک یا دو دکمه ، کاری راحت تر از جابجا کردن یک اهرم بود.

🎯 گیر بکس های معمولی برای کسانی که بخواهند سریع دنده عوض کنند ایجاد مشکل می کند و نیاز است که حرکت زیادی به اهرم دنده بدهند به همین دلیل مکانیزم تمام سکوئنشال  راه حلی بود که اولین بار در مسابقات اتومبیل رانی مورد استقبال قرارگرفت.

 

 ⬅️در ضمن به دلیل جای کم کابین راننده F1فشردن یک یا دو دکمه ، کاری راحت تر از جابجا کردن یک اهرم بود.

🎯در این دنده ها برای تعویض سرعت، کافی است دکمه(+)را فشار دهید تا دنده یک سرعت(یک دنده)بالابرود و با فشردن (-) دنده یک سرعت پایین می آید (یعنی سنگین می شود).

 

🔵 چند سالی است که این مکانیزم جالب وارد دنیای اتومبیل های تجاری شده و  پورشه اولین بار آن را بر روی مدل 911 نصب کرد و نام تجاری آن را  Tiptronicنامید. به دنبال این کمپانی، شرکت های دیگر چون  بی ام و  و  کراسیلر  با سیستم های مشابه و  با نام های Shifttronic وGeartronic به میدان آمدند.
 

🎯 از دیدگاه ارگونومی ، کنترل های تیپترونیک بسیار روان هستند چرا که با نصب دو دکمه بر روی غربیلک فرمان تعویض دنده بدون این که دست راننده از فرمان جدا شود فقط با حرکت انگشتان دو شصت انجام می شود.  

🔴تیپ ترونیک یک نوع مجرد ازدواج گیربکس اتوماتیک توسعه یافته توسط  پورشه است و در خودروهای آن و آنهایی که امتیاز آن را دارند به کار می رود.

 

🔵  یک گیربکس تیپ ترونیک می تواند مانند گیربکس های اتوماتیک رایج عمل کند و طر احی آن مانند دیگر گیربکس های اتوماتیک است و مانند آن ها از مبدل گشتاور و مجموعه های خورشیدی استفاده می کند ، اما  این سیستم  همچنین به راننده اجازه می دهد که به شیوه ی تعویض دنده ها تسلط داشته باشد. بدین صورت که با انتخاب حالت های upshift و   downshift و حالت نرمال آن را تغییر می دهد، این عمل  توسط اهرم تعویض دنده و یا کلیدهای فشاری کنار اهرم و یا روی غربیلک فرمان امکان پذیر است.

 

 🔵در 206 شما این حالت ها را با علائم ,normal, snow , sport  مشاهده می کنید. در حالت نرمال و معمولی تصمیم گیری تعویض دنده ها توسط کامپیوتر گیربکس به طور معمول انجام می شود برای مثال تاخیر در  تعویض دنده ها برای افزایش شتاب و یا افزایش نیروی ترمز موتوری طوری است که مصرف بهینه است . تیپ ترونیک بعضی از تعویض دنده ها را برای محافظت از موتور و گیربکس، خود به طور اتوماتیک انجام می دهد.

 

🎯 حالت  , sport  تعویض دنده ها را در  دورهای بالا امکان پذیر میکند که این عمل شتاب خودرو بالا می رود.

🔴حالت snow  که درآن دنده ها در دور پایین تعویض شده و مبنا بر عدم لغزش خودرو در جاده های هموار و صاف است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

سیستم فرمان سه حالته چیست و چه کاربردی دارد؟

🔴 سیستم فرمان سه حالته(EPS)🔴

 

🎯بسیاری از خودروهای هیوندای دارای سیستم فرمان برقی(EPS) می باشند که در این نوع خودروها قابلیت انتخاب حالت عملکرد فرمان در شرایط مختلف جاده به عنوان یک آپشن بر روی خودرو نصب می گردد.

 

⬅️به این معنا که میزان حساسیت فرمان یا به اصطلاح عام ، نرم بون یا سفت بودن فرمان بنا به انتخاب راننده قابل تغییر است.
 

⬅️پس از نصب و راه اندازی ، فرمان خودرو دارای سه حالت⬇️

 NORMAL  ⬅️COMFORt  ⬅️SPORT ⬅️

خواهد بود که از طریق یک کلید کوچک بر روی فرمان قابلیت انتخاب دارد.

 

🔴 وضعیت فرمان در داخل صفحه نمایش موجود در پشت آمپر نمایش داده می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

سیستم کمکی فرمان در خودرو چیست و چگونه عمل می کند؟

سیستم کمکی فرمان در حالت اضطراری:🎯
 

🔴یک قدم در جهت حرکت به سوی تولید خودروهایی که قابلیت هدایت خودکار را دارند استفاده از سیستمی به نام

 ⬅️Emergency Steer Assist یا ESA➡️

 بوده که همان سیستم کمکی فرمان در
 شرایط اضطراری است. این سیستم که توسط شرکت کانتیننتال ابداع شده به راننده برای پرهیز از خطرات احتمالی هشدار می‏دهد که ممکن است در اثر تغییر در به کارگیری سیستم کمکی فرمان رخ دهد.

 

 ⬅️روش کار اینگونه است که وقتی ESA از طریق حسگرهای راداری تشخیص می‏دهد که وقوع تصادف قریب الوقوع بوده و راننده می‏بایست برای پرهیز از برخورد فرمان را منحرف کند، سیستم باعث می‏گردد که وضعیت چرخش فرمان تغییر کرده و بطور مثال چرخاندن آن به سمت راست با سختی انجام گرفته، ولی به سمت چپ به راحتی صورت پذیرد.

 

 ⬅️سپس این سیستم با استفاده از تکنولوژی کنترل پایداری، مدیریت تأثیرات بعدی ناشی از چرخش ناگهانی را عهده دار می‏گردد. تاکنون هیچ خودروسازی از سیستم ESA در مدل های تولیدی خود استفاده نکرده ولی این وضعیت به سرعت در حال تغییر است.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نکاتی پیزامون باز و بسته کردن باتری خودرو

 ⬅️برای بازوبسته کردن بستهای باطری می باید به طریقی انجام گیرد که تماس ابزار با بدنه باعث تولید جرقه نشود چراکه اتفاق ان می تواند در صورت دستپاچه شدن فرد استفاده کننده باعث حتی ترکیدن باطری گردد. رعایت نکته زیر به راحتی مانع این حادثه می گردد و به راحتی وبدون هیچ نگرانی می توان باطری خودرو خود را باز و یا ببندید.

 

⬅️فقط لازم است در زمان بازکردن بست باطری در ابتدا بست قطب منفی(اتصال بدنه) از روی باطری به طور کامل باز نمائید.این کار باعث خواهد شدجریان برق از کل بدنه عبور ننمائیدو اگر احتمالا در هنگام باز کردن بست قطب مثبت آچار به جداره خودرو برخورد کند جرقه ائی تولید نگردد.
 

⬅️درزمان بستن باطری نیز برای جلوگیری از این حادثه باید در ابتدا بست قطب مثبت بسته شود و در نهایت بست قطب منفی نصب گردد.

 

⬅️برای باز کردن تحت هیچ شرایطی از ضربه برای جداکردن بست از قطب باطری استفاده نکنید.چراکه باعث قطع اتصالات داخل خانه های باطری و هم چنین ریزش خانه های ان می گردد.برای جدا کردن تا حد امکان پیچ بست را کاملا باز کرده و سپس با حرکت ارام ;بست را به سمت چپ ویا راست بچرخانید تا ازاد گردد.
 

⬅️برای جلوگیری از سولفاته شدن می توان روی بست را با گریس و یا مایع ظرف شوئی بپوشانید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نحوه محاسبه قدرت خودرو گشتاور آن

💢این موتور قدرتی معادل ٥٢٥ اسب بخار را در ٥٦٠٠ دور در دقیقه تولید میکند

 

⬅️به طور حتم جملاتی شبیه این جمله را بسیار شنیده یا خوانده اید. اما سوال اینجاست که قدرت موتور چگونه بر حسب اسب بخار محاسبه می شود؟🔁

🎯برای این منظور معادله ای وجود دارد که می توان از طریق این معادله با داشتن اطلاعات اولیه مانند گشتاور موتور و دور در دقیقه ؛ قدرت را بر حسب اسب بخار محاسبه نمود: ⤵️

(Torque * RPM) / 5252 = Horsepower

🔰به طور مثال اگر موتوری در ٤٠٠٠ دور در دقیقه در حال کار باشد و بنابر طراحی این موتور در این دور گشتاوری معادل ٣٠٠ پوند-فوت را تولید کند با استفاده از معادله بالا قدرتی معادل ٢٢٨ اسب بخار دارد .
 

🔄حال سوال دیگری که ممکن است پیش بیاید این است که عدد ٥٢٥٢ از کجا آمده است؟
 

✔️پاسخ را باید این طور مطرح کرد که در واقع این عدد حاصل ضرب و تقسیم ضریب های مختلفی ست که در نهایت برای سادگی در نوشتن معادله به این صورت نوشته شده است .
 
 

✳️اول باید بدانیم که یک اسب بخار معادل ٥٥٠ پوند-فوت در ثانیه است. پوند-فوت واحد گشتاور در سیستم انگلیسی ست که در سیستم SI معادل نیوتن متر میباشد.✳️

🎯با دانستن این مطلب اگر بدانیم که موتور در هر ثانیه چه گشتاوری تولید می کند در واقع می توان قدرت آن را محاسبه نمود.🎯

 

⬅️اما از طرف دیگر دور موتور به طور معمول بر حسب دور در دقیقه محاسبه می شود. برای تبدیل دقیقه به ثانیه کافی ست که rpm را بر ٦٠ تقسیم کنیم و حال بعد از این کار احتیاج به عددی داریم که واحد نداشته باشد. یعنی واحد دور را باید به خاطر بدست آوردن پوند – فوت بر ثانیه از معادله به نحوی حذف نمود و راه حل این است که دور را به رادیان تبدیل کنیم. برای این کار باید rpm را در عدد 2π ضرب کنیم. پس تا به حال داریم : (2π/60) که معادل عدد ١٠٤٧٢/٠ رادیان بر ثانیه می باشد.

 

⬅️حال تنها کاری که باید انجام دهیم این است که تمام این اعداد را با هم در معادله قرار دهیم با تقسیم عدد ٥٥٠ پوند – فوت بر عدد ١٠٤٧٢/٠ رادیان بر ثانیه خواهیم داشت ٥٢٥٢ که همان عددی ست که در معادله اول مشاهده کردید.

 

⬅️این عدد در واقع گشتاور موتور را بر ٥٥٠ تقسیم می کند و rpm را به رادیان بر ثانیه تبدیل می کند که با ضرب تمام این اعداد در نهایت قدرت موتور بدست می آید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

استکان تایپیت در خودرو به چه معناست؟

⬅️در موتورهای سوپاپ رو سوپاپ بالابر یا تایپت قطعه ای است که حرکت برجستگی بادامک را به میله تایپت (تایپیت) انتقال می دهد در بعضی موتورهای میل سوپاپ رو حرکت بادامک از طریق استکان تایپت مستقیما به ساق سوپاپ منتقل می شود

 

⬅️ در سایر موتورهای میل سوپاپ رو حرکت بادامک از طریق انگشتی به ساق سوپاپ انتقال می یابد دو نوع تایپیت (تایپت) وجود دارد تایپت مکانیکی و تایپت روغنی تایپت مکانیکی استوانه ای توپر یا تو خالی است در موتورهای سوپاپ رو تایپت سوار بادامک است

 

⬅️حرکت بادامک را به میل تایپت انتقال می دهد در موتورهای میل سوپاپ رو تایپت حرکت بادامک را از طریق استکان تایپت یا از طریق انگشتی مستقیما به ساق سوپاپ منتقل می کند سطحی که سوار بادامک است صاف به نظر می رسد اگر چه معمولا اندکی محدب است برجستگی بادامک با سطح تاپیت تماس خارج از مرکز دارد در نتیجه تایپیت هر بار که بالا می رود اندکی می چرخد بسیاری از موتورها تایپت غلتکی دارند این نوع تایپت غلتکی دارد که روی بلبرینگ های ساچمه سوزنی می چرخد غلتک به عوض لغزیدن روی بادامک روی ان می غلتد در نتیجه اصطکاک کاهش می یابد و مصرف سوخت کم می شود .

 

⬅️تایپتهای غلتکی نباید در سوراخ حود بچرخند در غیر این صورت کج میl چرخند برای جلوگیری از چرخش تایپت غلتکی روی بدنه تایپت سطح راهنمای تختی ایجاد می کنند این سطح راهنما حرکت تایپت به بالا و پایین را امکان پذیر می کند اما مانع چرخش ان می شود.
 

🔰تایپتهای روغنی🔰

⬅️در تایپت روغنی از فشار روغن موتور برای حفظ تماس تایپت با برجستگی بادامک و در موتورهای سوپاپ رو با میل بادامک استفاده می شود

 

⬅️در موتورهای میل سوپاپ رو با استکان تایپت بین برجستگی بادامک و ساق سوپاپ است تایپت روغنی به طور خودکار با تغییر میزان خلاصی سیستم محرک تنظیم می شود خلاصی سیستم محرک سوپاپ از انبساط یا سایش ناشی می شود .
 

⬅️استفاده از تایپت روغنی سرو صدای تایپت سایش قطعات سیستم محرک سوپاپ و نیاز به تنظیم مکرر خلاصی سیستم محرک سوپاپ را کاهش می دهد روغن تحت فشار که از پمپ روغن می اید از طریق یک مجرای اصلی روغن وارد بالابر می شود مجرای اصلی روغن در سرتاسر بدنه موتور امتداد دارد

 

⬅️وقتی سوپاپ بسته می شود روغن از طریق روغن خورهای واقع در بدنه تایپت و پیستون داخلی وارد تایپیت می شود فشار روغن باعث باز شدن شیر پولکی می شود سپس روغن به فضای زیر پیستون جریان می یابد در نتیجه پیستون بالا می رود و به میل تایپت فشار می اورد تا همه خلاصی سیستم محرک سوپاپ را بگیرد سپس وقتی بادامک تایپت را بالا می برد دیگر تایپت سر و صدا نمی کند زیرا تایپت روغنی خلاصی را گرفته مانع ایجاد سر و صدا شده است
 

⬅️وقتی تایپت بطور ناگهانی بالا می رود فشار روغن زیر پیستون افزایش می یابد در نتیجه شیر پولکی بسته و روغن در محفظه حبس می شود حال چون روغن و سیال تراکم ناپذیر است تایپت روغنی به صورت تایپت مکانیکی عمل می کند بالا می رود و سوپاپ را باز می کند
 

 ⬅️وقتی برجستگی بادامک از زیر تایپت بیرون رفت فنر سوپاپ ان را می فشارد و سوپاپ بسته می شود در نتیجه این عمل تایپت به جای خود بر می گردد و فشار در محفظه کاهش می یابد اگر روغن نشت کرده باشد روغن بیشتری از مجرای اصلی وارد می شود و محفظه را دوباره پر می کند در بسیاری از موتورهای سوپاپ رو روغنی که تایپت به همراه دارد پاشنه انگشتی و سطوح تماس را روغنکاری می کند

 

⬅️وقتی سوپاپ بسته می شود روغن از طریق سوراخ تعبیه شده در میل تایپت نشین تایپت جریان پیدا می کند و سپس در میل تایپت تو خالی بالا می رود در بعضی موتورهای میل سوپاپ رو تایپت روغنی در سمتی از انگشتی تعبیه می شود که با ساق سوپاپ در ارتباط است در سایر موتورهای میل سوپاپ رو تایپت روغنی در استکان تایپت تعبیه می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

آشنایی با دریچه گاز و انواع آن

⬅️در موتورهای احتراق داخلی وظیفه تنظیم میزان گشتاور و توان خروجی بر عهده دریچه گاز (Throttle body) است، دریچه گاز به وسیله یک شیر پروانه ای (Butterfly Valve) و تغییر زاویه آن میزان جریان هوای (Air Flow) ورودی به موتور را تنظیم می‌کند و بنابراین میزان پاشش سوخت نیز متناسب با این میزان هوا کاهش یافته و توان و گشتاور خروجی موتور تنظیم می‌شود.

 

 همچنین این وسیله با استفاده از یک مسیر جانبی به موتور اجازه می‌دهد زمانی که موتور تحت بار نیست و فرمانی از راننده مبنی بر فشار پدال گاز دریافت نشده است موتور به صورت بی‌بارهمچنان روشن بماند.

 

🏁انواع دریچه گاز🏁

عموماً کنترل و تغییر زاویه دریچه گاز با دو نوع اصلی صورت می‌گیرد: دریچه گاز مکانیکی و دریچه گاز الکترونیکی (یا برقی).
 

⤵️اجزاء تشکیل‌دهنده دریچه گاز⤵️

دریچه گاز از یک شیر پروانه‌ای (Butterfly Valve) تشکیل شده است که با تغییر زاویه خود سطح مؤثر عبور جریان هوا را تغییر داده و میزان جریان هوا به موتور (ازطریق چندراهه ورودی و راهگاه‌ها) را تنظیم می‌کند.

 

 این شیر در دریچه گاز مکانیکی توسط کابل و مستقیماً با دستور راننده (فشار پدال گاز) عمل می‌کند، اما در دریچه گاز برقی توسط دستور سامانه مدیریت موتور تغییر زاویه می‌دهد. بدنه دریچه گاز عموماً از جنس آلومینیوم یا مواد ترکیبی (composite) ساخته می‌شود. استفاده از ماده ترکیبی به دلیل سبک‌تر بودن و مقاومت در مقابل خوردگی، نسبت به نوع آلومینیومی برتری دارد. در دریچه گاز برقی برای اجرا دستور ارسالی از سامانه مدیریت موتور در تغییر زاویه دریچه گاز از عملگر (actuator) و «حسگر (sensor) موقعیت دریچه گاز» استفاده می‌شود.

 

 این حسگر موقعیت لحظه‌ای دریچه گاز را به منظور تشخیص وضعیت‌های دور آرام (idle)، تمام بار (full load) و یا وضعیت‌های مربوط به شتابگیری (accelerating) یا کاهش سرعت خودرو (decelerating) به واحد مدیریت موتور (ECU) ارسال می‌کند. دریچه گاز علاوه بر مسیر هوای ورودی از طریق دریچه پروانه‌ای، دارای یک مسیر هوای اضافی است که هوا از طریق آن می‌تواند به صورت جانبی عبور کند. این مسیر عموماً توسط «استپر موتور» (Stepper motor) تنظیم و کنترل می‌شود.
@diagcarman 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸

 اهداف استفاده از «استپر موتور» عبارتند از⤵️

✅ایجاد حالت ساسات در زمان سرد بودن موتور و بسته بودن دریچه گاز
✅ تنظیم دور آرام در زمان گرفتن بار اضافی از موتور (به طور مثال راه‌اندازی کولر)،
✅تنظیم نسبت مناسب مخلوط سوخت و هوا در دور آرام و کاهش میزان تولید آلاینده‌ها در این شرایط و جلوگیری از بسته شدن سریع مسیر هوا زمانی که در سرعت‌های بالا راننده به طور ناگهانی پا را از روی پدال گاز برمی‌دارد.

 

در پایان می‌توان به مزیت استفاده از دریچه گاز برقی در موتورهای دوگانه‌سوز نیز اشاره کرد که با استفاده از آن و کالیبراسیون موتور در دو حالت برای دو سوخت، همواره عملکردی مناسب داشته و در زمان استفاده موتور از یک سوخت به سوخت دیگر (fuel-switching) هیچگونه تغییری در عملکرد موتور ایجاد و احساس نمی‌شود. در حال حاضر استفاده از دریچه گاز برقی به تدریج در حال تبدیل شدن به یک استاندارد در موتورهای بنزینی است و در اغلب موتورهای جدید امروزی از آن استفاده می‌شود.

🛠دریچه گاز مکانیکی🛠
 

تا چندی پیش، بیشتر خودروها مجهز به این نوع دریچه گاز بودند. این نوع دریچه توسط کابل و به طور مستقیم توسط فشار پدال گاز به حرکت در می‌آید. از مزایای این دریچه ساده بودن سیستم و ارزانی آن است.

 

✔️دریچه گاز برقی:
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

در دریچه گاز الکترونیکی یا برقی، تغییر زاویه شیر پروانه‌ای با ارسال سیگنال از سیستم مدیریت موتور صورت می‌پذیرد. سیستم مدیریت موتور با توجه به فرمان راننده و البته شرایط حرکتی خودرو و عملکرد موتور و استراتژی برنامه‌ریزی‌شده در واحد کنترل موتور (ECU)، دستور تغییر زاویه دریچه گاز را صادر می‌کند. این نوع دریچه گاز دارای سیستم مستقیم ارتباطی با پدال گاز نیست.
 

دریچه گاز برقی به دلیل امکان کنترل دقیق‌تر میزان هوای ورودی به موتور، نسبت به دریچه گاز مکانیکی برتری دارد. همچنین با استفاده از این مکانیزم، امکان استفاده از قابلیت‌های کنترل و فناوری‌های پیشرفته مدیریت موتور و خودرو ممکن می‌گردد و در نتیجه راندمان و کارایی موتور بیشتر خواهد بود. از دیگر مزایای استفاده از این نوع دریچه گاز، تنظیم و برنامه‌ریزی کنترل تغییر دریچه گاز بر اساس نیاز مشتری و استراتژی تعریف‌شده برای موتور@diagcarman  می‌باشد؛ بنابراین می‌توان از یک نوع دریچه گاز برای موتورهای مختلف با استراتژی‌های گوناگون استفاده کرد. اما مهم‌ترین برتری دریچه گازبرقی نسبت به نوع مکانیکی، کاهش مصرف سوخت و آلودگی است. در طول چرخه کاری موتور یکی از مواردی که بیشترین مصرف سوخت و تولید آلاینده‌ها در خودرو صورت می‌گیرد، زمانی است که راننده به طور ناگهانی بر پدال گازشار می‌آورد.

 

 در دریچه گاز مکانیکی دستور راننده به طور کامل اجرا و به دریچه گاز منتقل می‌شود که در این شرایط نسبت سوخت و هوا می‌تواند از حالت بهینه خارج شده و میزان مصرف سوخت و آلاینده‌ها افزایش یابد. اما در دریچه گاز برقی تغییرات ناگهانی دریچه گاز توسط سامانه مدیریت موتور کاهش یافته و به تغییر ملایم‌تر دریچه گاز تبدیل می‌شود و بدین ترتیب میزان مصرف سوخت و آلاینده‌ها کاهش می‌یابد.

 

 در برخی موارد راننده‌هایی که به موتورهای با دریچه گاز مکانیکی عادت کرده‌اند، از موتورهای مجهز به دریچه گاز برقی، به دلیل کاهش حس رانندگی اسپرتی و گاهأ کاهش شتاب خودرو شکایت دارند. البته همان طور که در چگونگی عملکرد دریچه گاز برقی گفته شد، با توجه به نوع استفاده از خودرو می‌توان برنامه‌ریزی «مدیریت موتور» را طوری تنظیم نمود که تغییر زاویه دریچه گاز و در نتیجه رانندگی در حالت کاملاً اقتصادی (Economic)، کاملا اسپرتی و یا حالتی بین این دو حالت صورت پذیرد.
 

 امروزه در موتورهای پیشرفته که از سامانه‌های با فناوری جدید و پیشرفته همچون موتورهای هیبریدی، «سیستم پاشش مستقیم سوخت» و کنترل سرعت کروز بهره می‌برند، استفاده از دریچه گاز برقی کاملاً ضروری است. همچنین به دلیل نبود سیم و کابل، دریچه گاز برقی جمع و جورتر بوده و جانمایی مناسب‌تری نسبت به دریچه گاز مکانیکی دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

روش های رگلاژ ترمز دستی

روش 1⃣ (بدون منبع تایید شده اما بی ضرر)

خودرو را در دنده عقب قرار داده،مسیر همواری را با سرعتی مناسب (کم نباشد) طی کنید و بصورت ناگهانی ترمز دستی را بکشید.اگر ترمز دستی مشکل جدی نداشته باشد شاید بهمین راحتی مشکلتان حل گردد و البته تضمینی برای حل ماندن همیشگی آن نیست!

 

روش 2⃣

در این مرحله باید دست به آچار شوید:
دربی که کنار ترمز دستی هست را باز نمایید(دستی را بخوابانید قبلش)
در آنجا یک پیچ رگلاژ وجود دارد که باید سفت گردد
پیچ را تا جایی سفت میکنید که ترمز دستی تا بالا آوردن پنج تیک (دندانه) تقریبا سفت گردد
از سفت کردن زیاد پیچ خودداری نمایید زیرا لنتها  داغ می کند و خودرو بسختی حرکت میکند و لنت ترمز آسیب می بیند
 

روش 3⃣

خودرو را در یک سطح مسطح پارک نمایید
 

ترمز دستی را کامل بخوابانید
مهره رگلاژ را (برخلاف مرحله بالا) تا یکی دو دور شیار مانده به باز شدنش شل نمایید
حال ترمز دستی را به تعداد ۴ الی ۵ بار بطور پشت سر هم بالا و پایین بکشید
ترمز دستی را بخوابانید و خودرو را روشن نمایید

در حالت روشن،پدال ترمز را با نیروی زیاد سه بار فشار داده و رها کرده و در هر فشار حدود ۳ الی ۴ ثانیه فشار قوی را نگه دارید
پدال را در مرحله آخر فشار رها کرده و ماشین را خاموش کنید
پیچ رگلاژ را سفت کنید تا حدی که کشیدن ترمز به اندازه ۹ دندانه کفایت کند
 

و آخرین راه مانده…!

 

در صورت عدم موفقیت مراحل بالا نیاز به مکانیکی دارید اما اگر علل آن را میخواهید بدانید این علل و راهکارها عبارتند از⤵️

⬅️تمام شدن لنت های عقب
⬅️نیاز به لنت کوبی
⬅️نیاز به جمع کردن سیم های ترمز دستی
⬅️مراجعه بو بوستر سازی و قوی کردن ترمز
⬅️هواگیری ترمز ها
 

نکته ☝️آچار مخصوص و مناسب برای اینکار استفاده نمایید که نامش آچار صلیبی هم هست☝️

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

راه های افزایش عمر لاستیک خودرو

👈همه راننده‌ها می‌دانند انداختن تایر نو زیر ماشین هزینه‌بر است، از طرفی هیچ تایری عمر ابدی ندارد. با این حال، امکان‌پذیر است که با رعایت چند نکته ساده، عمر تایرها را افزایش بدهیم. اگر به مرتب تایرها را چک و از آن‌ها مراقبت کنید، می‌توانید هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و هم جان خود و همراهان‌تان را از خطر محفوظ نگه دارید.
 

👈باد تایرها را به طور هفتگی چک کنید. سر والو را بردارید و دستگاه سنجش باد را به تایر متصل کنید. هر چهار چرخ ماشین ممکن است در معرض کم باد شدن قرار داشته باشند.

👈اگر از میزان باد مناسب برای خودرو خودتان اطلاع ندارید، به دفترچه راهنما مراجعه کنید.

👈علاوه بر دفترچه راهنما، میزان باد مناسب به روی تایرها حک شده است. میزان بادی که توسط خودروساز توصیه شده است با میزان باد حک شده بر روی تایر ممکن است قدری تفاوت داشته باشد، ولی بهتر است بدانید اندکی کم باد بودن عمکلرد را بالا می‌برد، و اندکی پر باد بودن نیز عمر تایر را افزایش می‌دهد.

👈تایرها هیچ وقت بیش از حد کم باد نکنید چون باعث می‌شود آج در قسمت وسط تایر بسیار ساییده بشود.
👈به طور چشمی تایرها را واررسی کنید و ببینید آیا روی آن‌ها شیار یا سوراخی و جود دارد یا نه. جاده‌ها پر از اشیاء ریز هستند و برخی از آن‌ها مانند شیشه و میخ ممکن است دارای نوک یا لبه‌های تیزی باشند. اگر میخ داخل تایر فرو برود، بلافاصله باعث پنچری نمی‌شود، بلکه می‌تواند باعث نشت آهسته باد بشود و پایین آمدن فشار آن بشود و پس از گذشت مدتی تایر را کاملاً پنچر کند.

👈برای این که مجبور نشوید کنار جاده توقف و پنچرگیری کنید، سوراخ‌های کوچک تایر را بگیرید و تایرهایی که دارای سوراخ‌های بزرگ یا ساییدگی زیاد هستند را تعویض کنید.
 

👈هر 9700 کیلومتر یک بار تایرها را جابجا کنید. شاید بهتر باشد هر بار که روغن عوض می‌کنید، تایرها را هم جابجا کنید. این کار را می‌توانید خودتان انجام بدهید یا انجام آن را به یک مکانیک بسپارید.

👈اگر خودتان می‌خواهید کار جابجایی تایرها را انجام بدهید، از یک جک قوی و مطمئن استفاده کنید تا آسیب و جراحتی به شما وارد نشود. تایرهای عقب و جلوی یک طرف را با هم عوض کنید.

👈تایرهای یک محور را با هم عوض نکنید، تعویض ضربدری نیز مناسب نیست. این گونه تعویض تایر باعث فرسایش بیشتر تایرها خواهد شد.
👈تایرها را همیشه بالانس نگه دارید. اگر به تعمیرگاه مراجعه کنید، تجهیزات مخصوصی برای بالانس کردن تایرها وجود دارد و آن‌ها را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که عمود بر زمین و به موازات یکدیگر قرار بگیرند.

👈علایم به هم خوردن بالانس تایرها عبارتند از: هندلینگ ضعیف، کشیده شدن دائمی خودرو به سمت راست یا چپ و گیجی فرمان. اگر از روی دست‌انداز بزرگی عبور یا با سرعت زیاد به جدول کنار خیابان برخورد کنید نیز لازم است بالانس بودن تایرها را بررسی نمایید.

👈یک دستگاه بادسنج برای خودتان خریداری کنید تا در هر زمان بتوانید تایر کم یا پر باد را تشخیص بدهید. چک کردن باد تایرها نه تنها باعث بالا رفتن عمر آن‌ها می‌شود، بلکه میزان مصرف سوخت را نیز پایین می‌آورد.
شاخص فرسایش تایرها را به طور مرتب چک کنید. همه تایرها دارای شاخص‌هایی در بین آج‌ها هستند. بیشتر اوقات این شاخص‌ها در جایی قرار گرفته‌اند که آج با لبه تایر تلاقی پیدا می‌کند. اگر شاخص فرسایش بلندتر از آج است، تایر را عوض کنید تا جلو پنچری یا ترکیدگی آن را بگیرید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

سیستم HSW چیس و چه کاربردی در خودرو دارد؟

HSW (Heated Steering Wheel)

این سیستم که در خودرو های روز دنیا نصب است،سیستم گرمکن فرمان خودرو است که با یک کلید میتوان این سیستم را فعال یا غیر فعال نمود.
این سیستم بیشتر در فصل سرما کاربرد دارد.

در ماشین هایی که فاقد این سیستم هستند راننده باید برای گرم کردن دست های خود باید آنها را جلوی دریچه بخاری بگیرد به همین دلیل تسلط کامل بر رانندگی و جاده ندارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

تفاوت سیستم TRC و ABS

بسیاری از مردم به اشتباه فکر می کنند    TRC از گیرکردن خودرو در برف جلوگیری می کند، در حالی که این سامانه چنین وظیفه ای ندارد.

 به زبان ساده تر  ABS از لیز خوردن لاستیک ها در هنگام ترمزکردن جلوگیری می کند؛ اماTRC از لیز خوردن لاستیک ها در هنگام گاز دادن جلوگیری می کند و همان طور که هنگام ترمزکردن با خودرو مجهز به ABS راننده پالس هایی را بر روی پدال ترمز حس می کند، در زمان گاز دادن هم شبیه به همان پالس ها بر روی پدال گاز حس خواهد کرد. پالس هایی که هر ضربه آن نویدبخش تلاش این سامانه ها برای دور شدن از مهلکه است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی