اطلاعات فنی و تخصصی خودرو

۱۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

نکاتی پیرامون روغن سوزی خودرو

🔻 شکستن یک یا چند رینگ پیستون
🔻 خوردگی یا ساییدگی جداره سیلندر یا پیستون
🔻 خرابی واشر سرسیلندر
🔻 خرابی لاستیک گیت
🔻 خرابی کاسه نمد
🔻 خرابی یاتاقان‌ها
🔻 خرابی شاتون‌ها
🔻 اصطکاک شدید گیت سوپاپ

 ♦️تشخیص روغن‌سوزی :

▪️خارج شدن مستمر دودی متمایل به رنگ آبی از لوله اگزوز
▪️کم شدن دائم روغن
▪️ وجود علائم نشت روغن در یک یا چند ردیف دهانه شمع
▪️چربی سر شمع
▪️چرب و روغنی شدن دستمال یا انگشت کشیده شده به درون لوله اگزوز
▪️بوی سوختن روغن در محفظه موتور و..

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نکات مهم در مورد خرابی اگزوز خودرو

♦️یکی از معضلاتی که برخی از مالکان خودروها با آن در فصل گرما مواجه می‌شوند، افزایش دمای پیشرانه خودرو است.

♦️ یکی از معضلاتی که برخی از مالکان خودروها با آن در فصل گرما مواجه می‌شوند، افزایش دمای پیشرانه خودرو است. گاهی این افزایش دما به‌دلیل معیوب بودن یا نشت دود از خودرو ایجاد می‌شود که اگر نشت دود از سیستم اگزوز باشد، چند نشانه دارد: نخست‌اینکه خودرو با ریپ ‌زدن یا عدم کارکرد مناسب پیشرانه مواجه می‌شود.
♦️دوم اینکه درصورت نشت دود از این سیستم شتاب و سرعت خودرو به‌شدت کاهش می‎یابد و همین مساله می‌تواند افزایش مصرف‌سوخت را نیز به‌همراه داشته باشد. نکته آخر اینکه نشت دود سبب پس‌زنی آن به‌داخل سیلندر یا ترافیک خروج آن خواهد شد.
♦️در این شرایط علاوه‌براینکه دما افزایش می‌یابد، منجربه‌تحمیل هزینه گزاف تعمیرات به‌مالک خودرو می‌شود. از سوی دیگر می‌تواند عمر مفید سنسور اکسیژن و کاتالیست را به‌شدت کاهش دهد. بنابراین درصورت افزایش دمای موتور مشروط بر سالم بودن سیستم خنک‌کاری برای بررسی سیستم اگزوز به‌نمایندگی مربوطه خودرو مراجعه کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نکاتی پیرامون کلید سه کاره کولر خودرو

کلید سه کاره #کولر چیست؟

این سوییچ که در اصل یک سنسور فشار است و به صورت زیر عمل میکند👇

 فشای گاز کولر زیر ۲/۵ بار باشد سوییچ هیچ عملی از خود نشان نمی دهد و در این حالت فن ها در دور کند میچرخند و کمپرسور ازاد.

 فشار گاز بیش از ۲/۵ بار . در این حالت کلید کنتاکت میکند و پایه ۱ و۲را اتصال میدهد و برق به کلاچ کمپرسور ارسال شده و کمپرسور در گیر میشود ( کولر روشن)

فشار گاز کولر بالای ۱۷ بار .👈 در این حالت فن ها دور تند میچرخند و کمپرسور هم درگیر( کولر روشن) به این صورت که با بالا رفتن فشار سوییچ پایه ۳ را به پایه ۴ وصل میکند که باعث میشود فن ها به دور #تند بروند

فشار گاز بالی ۲۳ بار. در این حالت فن ها در دور تند میچرخند و #کمپرسور ازاد . به این صورت که با افزایش فشار پایه یک سویچ از پایه دو جدا شده و برق بوبیین کلاچ #قطع میشود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نحوه کم کردن مصرف خودرو در سراشیبی

خیلی از رانندگان گمان میکنند که در سرازیری ها حرکت با دنده خلاص موجب کاهش مصرف سوخت میشود اما این یک گمان اشتباه است ! بهتر است خودرو را در زمان عبور از سرازیری در دنده بگذارید ولی گاز ندهید ! در سرازیری زمانی که گیربکس (دستی یا اتوماتیک) درگیر است و کامپیوتر خودرو شتابگیری بدون گاز دادن را تشخیص دهد، مصرف سوخت را متوقف می‌کند.اما اگر خودرو از دنده خارج شود(خلاص شود) کامپیوتر تشخیص خواهد داد که خودرو در حالت خلاص است و این کار باعث خواهد شد سوخت کافی برای دور آرام پیشرانه تأمین شود. بدین ترتیب در سرازیری در حالت قرارگیری در دنده بدون گاز دادن، مصرف سوختی برابر 2.35 لیتر خواهید داشت در حالی که اگر دنده در حالت خلاص قرار گیرد مصرف سوخت مابین 2.9 تا 3.9 لیتر خواهد بود .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نکاتی پیرامون دسته موتور خودرو

 دسته موتور و علل خرابی آن.

👈 دسته موتور‌ها برای تحمل تکان‌ها‌ و ضربات ناشی از وزن و کارکرد موتور طراحی و ساخته میشوند. حال اگر این تکان‌ها بیش از حد معینی باشد و یا فشار‌های وارده به آنها زیاد شود، مثل هر قطعه لاستیکی دیگری ممکن است در برابر تنش‌های وارده، توان تحمل را از دست بدهند و دچار پارگی شوند.

☝️اما باید بدانیم که خرابی این قطعات نیز بسته به اینکه اتومبیل از چه کلاس خودرویی است و چه ویژگی‌های حرکتی دارد، متفاوت خواهد بود.

⬅️ برای مثال در یک خودرو سواری، خرابی این قطعات می‌تواند ناشی از تیک‌آف‌های شدید باشد، اما در یک خودرو شاسی بلند آفرودی، خرابی دسته موتور‌ها میتواند ناشی از بازی کردن زیاد و پیچش‌های شدید شاسی در عبور از پستی و بلندی‌ها باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

راه تشخیص خرابی سنسور هیدرولیک فرمان

در صورت خرابی سنسور هیدرولیک فرمان مانند: قطعی در مدار، اتصال کوتاه شدن و یا نشتی روغن هیدرولیک، می تواند باعث افت دور موتور در زمان چرخاندن فرمان زمان ساکن بودن خودرو یا سرعت پایین 10 کیلومتر، خاموش کردن خودرو در سر پیچ ها و یا باعث گاز نخوردن موتور خودرو گردد.

 

برای  تست این قطعه در حال ساکن و روشن بودن خودرو، فرمان را تا انتها چرخانده و اگر با جدا نمودن سوکت سنسور هیدرولیک و نصب مجدد آن دور موتور نوسان پیدا کرد سنسور سالم است و اگر تغییری در دور موتور مشاهده نگردید سنسور معیوب می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

مشکل عدم تغییر حالت بنزین به گاز در خودروهای دوگانه سوز

گاهی اوقات پیش میآید که علامت #CNG ثابت نمیشود یا خیلی دیر ثابت میشود!
روی گاز رفتن در خودروهای فابریک پاششی نیاز به یک پروسه ی پیچیده دارد که بعضی از عملیات مهم و قطعات مهم دخیل را به شرح زیر مختصرا می آوریم :

۱-تنظیم بودن فشار گاز پشت ریل سوخت

۲-سلامت فیلتر آلومنیومی (واقع در نزدیک پمپ هیدرولیک فرمان در پژو)

۳-عملکرد صحیح بوبین شیر مخزن و شیر گاز (cut off valve)

۴-سلامت #‌ECU

۴-سلامت #سنسور اکسیژن

۵-سلامت سنسور دمای موتور

۶-سلامت ریل سوخت گاز

7-قانونا عیب یابی موارد فوق مستلزم وجود دستگاه دیاگ میباشد

🔴اما چون اکثرا عیب از تنظیم نبودن فشار گاز پشت ریل سوخت (مورد۱) میباشد،بنابراین روش تنظیم آنرا بدون نیاز به دیاگ توضیح میدهیم:

⚠️اخطار: قبل از انجام هر کاری مطمئن شوید که فیلتر گاز زیر ۵۰هزار کیلومتر کار کرده باشد❗️


۱.ابتدا خودرو را کاملا گرم میکنیم(آمپر آب بالا آمده باشد)

۲.خودرو را خاموش کرده و به قسمت موتور میرویم

۳.رگلاتور را پیدا کرده (یک قطعه آلومنیومی بزرگ دقیقا پشت چراغ جلو سمت شاگرد)

۴.سر رگلاتور یک برآمدگی بلند است که ته آن با یک درپوش سیاه رنگ مسدود شده است ،با پیچ گوشتی آن را بیرون بزنید

۵.زیر درپوش یک آلن خور است.شماره آلن اندازه ی آنرا پیدا کرده و با در نظر داشتن حالت اولیه دقیقا ۱ دور آنرا  سفت کنید.

‼️توجه ... اخطار ... مقدار اولیه ی شل یا سفت کردن آلن را در نظر داشته باشید تا در صورت عدم رفع عیب در انتها بتوانید آنرا به حالت اولیه برگردانید...

۶.در این حالت(آلن خور ۱دور سفت شده) موتور را روشن کرده و روی گاز بزنید.حدود ۳۰ ثانیه صبر کنید و کمی دور موتور را بالا نگه دارید

۷.اگر باز هم روی گاز نرفت موتور را "حتما" خاموش کرده و آلن خور را ۲ دور شل کنید(یعنی از حالت اولیه ی خودش ۱ دور شل شود)

۸.در این حالت(آلن خور ۱دور شل شده نسبت به حالت اولیه) موتور را روشن کرده و روی گاز بزنید.حدود ۳۰ ثانیه صبر کنید و کمی دور موتور را بالا نگه دارید

۹.اگر باز هم مشکل رفع نشد آلن خور را ۱دور سفت کرده تا به حالت اولیه ی فابریک خودش برگردد سپس کل عملیات فوق را با ۲ دور شل یا سفت کردن آلن نسبت به حالت اولیه امتحان کنید(مراقب باشید جای تنظیم اولیه ی آلن یادتان نرود)

👈اگر بازهم روی گاز نرفت آلن خور را به حالت اولیه ی فابریک خودش برگردانید سپس در پوش آنرا جا زده و برای پیدا کردن قطعه ی معیوب خودرو را زیر دستگاه دیاگ باید قرار دهید...

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

توضیح آپشن های تغییر لاین (LDW ) و ماندن در لاین(LKA ) در خودرو

تغییرلاین، سیستمی است که اگر بدون راهنما از روی خطوط سفید عبور کنید، به شما هشدار می‌دهد. مدل‌های ارزان تغییرلاین فقط هشدار صوتی به راننده می‌دهند اما نسخه‌های گران‌ترش، لرزاننده‌ای در فرمان یا حتی صندلی‌ راننده دارند.

اما ماندن در لاین، یک سیستم کمکی است نه هشداری؛ این سیستم در هنگام تغییرلاین بجای هشداردادن به راننده، اندکی از سرعت کاسته و کنترل فرمان خودرو را در اختیار می‌گیرد. ماندن در لاین جزو سیستم‌های ایمنی نسبتا گران است چراکه داده‌های آن به صورت همزمان باید با سایر اجزای ایمنی خودرو مثل ترمز کمکی و نقطه کور به اشتراک گذاشته شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

علائم خرابی سوپاپ و سیت سوپاپ خودرو:

 در صورت خرابی سوپاپ و یا سیت سوپاپ، موتور تک کار میکند و صدای چلق چلق از آن شنیده میشود.

♦️ خرابی سوپاپ معمولا به یک یا ترکیبی از دلایل زیر اتفاق می افتد :

1⃣ سوختن سوپاپ در اثر تنظیم نبودن فیلر سوپاپ و یا درست نبودن نسبت هوا و سوخت.

2⃣ در برخی موتورها پاره شدن تسمه تایم میتواند منجر به کج شدن سوپاپ ها شود.

3⃣ سیت سوپاپ ممکن است در اثر حرارت بیش از حد سرسیلندر (در اثر خرابی سیستم خنک کننده) از جای خود بیرون آمده و خراب شود.

❌ علائم خرابی گاید سوپاپ :

1⃣ در صورت خرابی گاید سوپاپ، معمولا تغییری در کارکرد موتور ایجاد نمیشود و فقط صدای سرسیلندر خشک و زیادتر میگردد.

2⃣ خرابی گاید سوپاپ معمولا در اثر نامرغوب بودن جنس آن، و یا کارکرد زیاد موتور اتفاق می افتد. در برخی موارد خراب شدن سوپاپ، منجر به خرابی گاید سوپاپ می گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

شناسایی عیب سیستم ترمز از روی صدا

ترمزها بازه­های متفاوتی از صدا را هنگام ترمز­­گیری یا رها کردن ترمز تولید می­کنند. عملکرد مواد مصرفی در لنت­ها که به منظور اتلاف انرژی مورد استفاده قرار می­گیرند، با ایجاد نویز و حرارت همراه است.


در نتیجه جیغ گاه­ و ­بیگاه ممکن است عادی باشد که علت آن سرما، گرما، رطوبت، برف، گِل، نمک و ... است. به عبارت دیگر جیغ گاه ­ و­بیگاه همیشه به مفهوم وجود مشکل و یا کاهش اثر ترمز نیست. به یاد داشته باشید که بعضی صداها طبیعی­اند و رفع آنها به هیچ ترمیم و یا تعمیری نیاز ندارد، نظیر:

1⃣ صدای جیغ :
هنگامی که ترمزها سرد هستند و معمولاً در صبحگاه شنیده می­شود. این صدا طبیعی است و به هیچ سرویسی نیاز ندارد. به این پدیده Morning Sickness نیز می­گویند. گاهی اوقات صدای جیغ تولیدی نشانگر نیاز خودرو به لنت ترمز جدید است.


2⃣ صدای جیغ بلند ممتد :
 وقتی خودرو در حال حرکت است و ترمز گرفته می­شود یا حتی زمانی که ترمز­گیری انجام نمی­پذیرد، شنیده می­شود.


 این صدا هنگامی که نشانه روی لنت ترمز با دیسک تماس پیدا می­کند، تولید می­شود و نشان می­دهد که لنت تمام شده است و باید تعویض شود.


همچنین هر سیستم ترمزی می­تواند در دفعات زیاد ترمز­گیری در ترافیک­های سنگین یا جاده های پر فراز ­و­ نشیب، نویز تولید کند. در چنین شرایطی، دمای دیسک و لنت بسیار بالا می­رود.


در این دما جیغ ترمز به علت تغییرات متالورژیکی است که در سطح دیسک و یا لنت اتفاق می­افتد که علت آن نیز ایجاد یک سطح سخت با عمق کم روی سطح لنت و یا دیسک است.


3⃣ صدای ناله در طول توقف :
 این صدا معمولاً به­دلیل لعابی یا شیشه­ای ­شدن سطح دیسک به­واسطه ترمز­های سنگین و متوالی تولید می­شود و برای رفع آن باید لنت­ها تعویض شوند و سطح دیسک دوباره پرداخت گردد.


4⃣ صدای نویز :
 فقط یک­ بار هنگام ترمز­گیری از سیستم تعلیق جلو شنیده می­شود. این صدا نتیجه جابه­جایی و حرکت لنت­ها در جهت دوران دیسک است و اگر پدال ترمز محکم فشرده شود، احتمال تولید صدا کمتر می­شود. برای رفع این عیب باید از نصب صحیح لنت­ها، گیره­ها و Shimها مطمئن شویم.


5⃣ نویز چند­گانه :
 فقط یک بار بعد از روشن کردن موتور شنیده می­شود. این صدا مربوط به سیستم خودآزمای ترمز ABS است و به هیچ­گونه سرویس و تعمیری نیاز ندارد.

 سیستم ترمز ABS دارای یک بخش خودآزماست که در بعضی مدل­ها پس از روشن شدن خودرو و با اولین ترمز­گیری و در برخی دیگر بعد از آن­که سرعت خودرو برای اولین بار به حد معینی رسید، عمل می­کند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نکاتی پیرامون انژکتور خودرو


این قطعه که وظیفه پاشش سوخت رو دارد در زمان خرابی باعث بد کارکردن موتور و ایجاد دود به علت کارکرد ناصحیح قطعه میشود.
که برای تشخیص خرابی اون اگر سوکت هر انژکتوری رو بکشید و موتور بد کار کرد سالم هست اما اگر تغییری در کارکرد موتور ایجاد نشد و همچنان بد کار کرد انژکتور معیوب میباشد. اینکار را میتوان با کشیدن وایر هر سیلندر انجام داد


نکته : خرابی این عملگر باعث روشن شدن چراغ چک شده و مصرف سوخت را بالا میبرد دراین حال خودرو دچار لرزش شدید میشود با گازدادن به نظر میرسد خودرو خوب کار میکند ولی درحرکت ودر دورارام موتور لرزش شدید دارد

روش تعمیر:

1.     این قطعه بسیار حساس است برای تست این قطعه سوکتها رابکشید ومقاومت سیم پیچ سوزنها را با اهمتر اندازه گیری کنید مقاومت سوزن باید بین 12 الی 16 اهم باشد در اکثر مواقع سوزن خراب نیست و ایراد مربوط به سولفاته زدن سوکت انژکتور میباشد.


2.     با اضافه کردن مکملهای بنزین اقدام به شستشوی موقت سوزن کنیم برای این کار طبق کاتالوگ نوشته شده بروی مکمل مورد نظر عمل میکنیم این درصورتی است که سوزن کمی کثیف باشد چراغ چک روشن نباشد وفقط جنبه کاهش لرزش موتور را داشته باشد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نکات مهم درخصوص رادیاتور خودرو

💢نکاتی در مورد استفاده بهینه از رادیاتور و شناسایی معایب جوش آوردن خودرو:
1⃣بهترین نوع سیال در رادیاتور ترکیبی از اتیلن گلیکول ( ضد یخ /ضد جوش/ ضد زنگ )  با آب می باشد که دمای جوش بالاتری نسبت به آب دارد در صورتی که آب رادیاتور بر اثر تبخیر کم شده باشد فقط به آن آب افزوده می شود.از تعویض آب موجود در  رادیاتور در دوره های کوتاه مدت بپرهیزید بهتر است از آبی استفاده شود که قبلا  جوشیده باشد.
2⃣ همواره سطح سیال را در  سیستم مدار باز  را با باز کردن درب رادیاتور چک کرده و برای گردش سیال در رادیاتور هیچگاه رادیاتور را لبریز از سیال نکنید و سطح مایع خنک کننده بایستی از لبه های لول ها  در حدود 12-10 میلیمتر بالاتر  باشد . اما در سیستم مدار بسته سطح سیال را تا علامت ماکزیمم منبع انبساط پر کنید. به منظور جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی مراحل کنترل سطح سیال در حالت موتور سرد انجام شود
3⃣از وارد آمدن ضربه به پره های رادیاتور و به وجود آمدن هر گونه  لهیدگی در سطح رادیاتور جلو گیری کنید در صورتی که بر اثر تصادف سطح وسیعی از پره ها آسیب دید ، نسبت به ترمیم یا تعویض رادیاتور اقدام کنید.
4⃣در صورتی که قصد تمیز کردن رادیاتور از وجود حشرات و کثیفی های احتمالی را دارید آب را با فشار پایین از پشت رادیاتور به سطح پره ها بپاشید .  
5⃣در صورت نشت سیال درون رادیاتور از بستها و اتصالات و شیلنگها نسبت به رفع آن اقدام کرده و آن را فورا برطرف کنید.
6⃣هر گونه وجود چربی و ماسیدگی روغن و ترکیب آن با یکریگر در رادیاتور نشان از راه یابی روغن از موتور به درون سیال رادیاتور می باشد  که بایستی پس از مراجعه و رفع مشکل در تعمیر گاه های مجاز نسبت به گرفتگی های احتمالی اقدام شود .
7⃣در صورتی که خودرو شما جوش آورده شده باشد از باز کردن درب رادیاتور و یا منبع انبساط جدا خودداری کنید چرا که امکان آسیب های جدی همراه با سوختگی برای شما وجود دارد بهتر است در حالت موتور روشن ، آب به سطح پره های رادیاتور پاشیده شود و در صورت امکان بخاری ماشین نیز روشن شود تا سرعت خنک کاری موتور افزایش یابد .
8⃣در صورتی که خودرو جوش آورده شما مجهز به فن خنک کننده  رادیاتور می باشد و  فن یا فن ها در هنگام جوش آوردن کار نکنند ممکن است بدلیل خرابی رله فن یا سنسور آب باشد . بهترین کار این است که سیمهای فن را مستقیما به باطری وصل کرده و تا رسیدن به تعمیرگاه فن یکسره کار کند .
9⃣حد الامکان از مواد های شیمیایی برای رسوب زدایی داخل رادیاتور و مجموعه سیستم خنک کننده تحت هر عنوانی استفاده نکنید. و در صورت استفاده مجموعه سیستم خنک کننده را با دقت بشویید . مواد رسوب زدا خواص خورندگی داشته و اثرات زیانباری رارند.
🔟در صورتی که سطح سیال بصورت مداوم کاهش پیدا می کند و هیچگونه اثری دال بر ریزش و نشت سیال از لوله ها و اتصالات و رادیاتور دیده نمی شود این امکان وجود دارد که سیال از طریق آببندی واشر سرسیلندر به درون یکی از پیستون ها رخنه کرده و در آنجا بخار شده و با دود خارج می شود. البته بخار کردن اگزوز در دقایق اولیه روشن شدن موتور ارتباطی با این موضوع ندارد و این مساله یک امر طبیعی می باشد .

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

تفاوت EBD و ESP

 


EBD مخصوص تقسیم نیرو روی 4چرخ برای حفظ تعادل هست.تمام خودرو های که مجهز به ABS هستن EBD هم دارند.ولی ESP کنترل پایداری خودرو هستش و ربطی به ترمز نداره.ربطش به بالا رفتن کنترل بهترش توی پیچ با سرعت های بالا هست.همش مربوط به پیچ نمیشه.توی جاده های برفی و لغزنده خیلی کمک می کند. مثلاً اگر شما میخواهید توی پیچ ترمز کنید(ماشینی که مجهز به EBD هست)،مسلماً چرخی که داخل پیچ هستش به خاطر اینکه دور کمتری میزند باید نیروی کمتری دریافت کند تا ماشین منحرف نشود! این هم وظیفه EBD!                

EBD وقتی وارد عمل می شه که ترمز گرفته بشه که برای منحرف نشدن ماشین نیروی ترمز روی چهار چرخ را کم و زیاد میکنه (البته زیاد که نه!) تا ماشین منحرف نشه
ولی ESP بدون گرفتن ترمز توسط راننده، در صورت نیاز، وارد عمل میشه و با اعمال ترمز روی بعضی از چرخها مانع منحرف شدن می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

انواع کمک فنر خودرو

 

 کمک فنر تلسکوپی  هیدرولیکی  :

✔️ این کمک فنرها  از  دو  یا سه لوله هم محور  تشکیل شده است اگر کمک فنر سه لوله ای باشد خارجی ترین لوله  گردگیر است  طرز کار این کمک فنر در موقع  باز شدن به  این  صورت می باشد  که  روغن داخل  محفظه  بالای پیستون  به  طرف پایین  و به داخل محفظه زیر پیستون رانده می شود  روغن پس از عبور از گذرگاه های  نگهدارنده سوپاپ برگشت از میان  دیسک سوپاپ برگشت با فشار خارج شده  و از میان کلیه سوراخ های پیستون عبور می کنددر طی کورس باز شدن روغنی که در محفظه بالای پیستون تحت  فشار قرار گرفته  به محفظه زیر پیستون جریان  می یابد  این  عمل برای جبران  حجم جابجا شده  میل پیستون است زمانی که میل کمک فنر به بالا کشیده می شود فنر سوپاپ مکش در  مجموعه  سوپاپ  فشاری  به واسطه عبور روغن بلند شده  به طوری  که  سوپاپ دیسکس   فشاری و سوپاپ نگهدارنده  اجازه عبور روغن را می دهد در ضمن مرحله جمع شدن کمک فنر عکس مرحله باز شدن می باشد.

کمک فنر گازی  :

 

✔️ بزرگترین امتیاز کمک  فنر گازی  نسبت به کمک فنر هیدرولیکی در انتقال سریع حرارت می باشد  چون لوله  خارجی ان در  تماس  مستقیم با هوا است لذا انتقال حرارت  سریع تر انجام میشود این نوع کمک فنر ها  در درجه حرارتی بیش از 200 درجه سانتی گراد به خوبی  کار می کند معمولا طراحی ان ها  از یک یا دو  لوله هم  محور ساخته شده و کاربرد وسیعی در صنایع خودرو سازی دارند برای مثال در صندوق عقب بعضی از خودروهاسواری و اتوبوس ها و حتی تخت خوابهای بیمارستان و صندلیهای دندان  پزشکی کاربرد  دارد  در ضمن در درون کمک فنراز گاز تنها استفاده نشده بلکه از گاز و روغن استفاده  شده که این روغن و گاز در دو  محفظه جدا از هم قرار دارند  و هر یک وظیفه خاص خود را درموقع جمع شدن و باز شدن کمک فنرانجام می دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

هم ترازی لاستیک خودرو به چه معناست؟

هم ترازی چرخ چیست؟
ترازی شامل تنظیم ۳ زاویه اصلی لاستیک‌های خودرو برای اطمینان از طی مسیر درست توسط خودرو یا رانندگی در مسیر چرخش فرمان است زیرا با گذشت زمان سیستم تعلیق خودرو با توجه به عوارض جاده‌ای و این سو و آن سو حرکت کردن دچار نوسان و انحراف از تراز اصلی و صد درصدی خود می‌شود.
 
با گذشت زمان ممکن است این عدم دقت در تراز چرخ سبب اتفاقات ناگوار و از کنترل خارج شدن خودرو شود که بدیهی است راندن با خودرو مورد نظر بسیار نا امن و خطرناک است.

برای پی بردن به این نقص اگر فرمان خود را در در خارج ار مرکز به حرکت در آورید ولی خودرو در حال حرکت مستقیم باشد و البته اگر در حال حرکت مستقیم باشید و خودرو دچار نوسان به راست و چپ باشد به طور یقین سیستم تراز خودرو شما دچار اشکال بوده و بسیار ناایمن است و در نهایت اگر خودرو ار یک سمت جاده به سمت دیگر جاده با وجود عدم چرخش فرمان در حرکت باشد احتمال بروز یک واقعه ناگوار بسیار بسیار جدی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی

نکات مهم برای کاهش مصرف خودرو

 

1. تعمیر و نگه داری صحیح خودرو

انجام معاینه فنی و تنظیم موتور در فواصل زمانی معین و به موقع یکی از مواردی است که علاوه بر آن که باعث تضمین سلامت خودرو می شود درعین حال کیفیت عملکرد موتور را نیز ارتقا می بخشد و به طور چشم گیری مصرف سوخت را کاهش می دهد .

🔹2. تعویض فیلتر هوا

یکی از شایع ترین علل افزایش مصرف سوخت، کثیفی فیلتر هواست چرا که کثیفی فیلتر هوا باعث کاهش هوای ورودی به موتور خودرو و درنتیجه احتراق ناقص می شود. بنابراین باوجود آن که خودرو حین حرکت سوخت مصرف می کند اما موتور نیروی کمتری تولید می کند و به ناچار باید بیشتر روی پدال گاز فشار وارد کرد، ضمن آن که درمواردی که افراد درجاده های پر گرد و غبار رفت و آمد می کنند، باید فواصل تعویض فیلتر هوا را کوتاه تر کرد .

3. پرهیز از حمل بار اضافی

بسیاری از افراد اغلب وسایل اضافه زیادی در خودرو نگه داری و همیشه با خود حمل می کنند، با وجود این که به ندرت ممکن است به وسایل موردنظر نیاز پیدا کنند. غافل از این که بار اضافی دراتومبیل نه تنها سبب افزایش مصرف سوخت می شود بلکه باعث وارد شدن فشار به گیربکس و ... نیز می شود .

🔹4. پنجره ها و کولر
زمانی که در جاده با سرعت های بالا رانندگی می کنیم چنانچه شیشه پایین باشد مصرف سوخت بسیار افزایش پیدا می کند. دراین وضعیت با بالا بردن شیشه و استفاده از سیستم ایرکاندیشنر (تهویه) مصرف سوخت کمتری خواهیم داشت .

5. تنظیم باد لاستیک ها

کم بودن باد لاستیک ها علاوه بر آن که وضعیت حرکت خودرو را با اختلال مواجه می کند، باعث افزایش مصرف سوخت خودرو نیز می شود و صاحبان خودرو باید حداقل ماهی یک بار باد لاستیک ها را بررسی کنند .


6. استفاده از سوخت مناسب خودرو

به طور کلی استفاده از سوخت های استاندارد مانند بنزین سوپر، باعث افزایش طول عمر موتور و درنهایت کاهش مصرف سوخت خواهد شد ضمن آن که میزان آلایندگی خودرو را در محیط های شهری کاهش می دهد .

7. تعویض مبدل های کاتالیستی در اگزوز خودروها

مبدل های کاتالیستی در اگزوز خودروها اغلب پس از ۲تا۳ سال خاصیت جذب آلاینده ها را از دست می دهند بنابراین بهتر است که پس از این مدت مبدل های کاتالیستی تعویض شود تا علاوه بر کاهش میزان آلایندگی خودرو، مصرف سوخت نیز کاهش پیدا کند .

8. لزوم خاموش کردن خودرو در توقف های چند دقیقه ای

اغلب شاهدیم که رانندگان خودروها در توقف های طولانی بیش از ۲ تا ۳ دقیقه خودرو را روشن نگه می دارند حال آن که این اقدام علاوه بر افزایش مصرف سوخت باعث استهلاک موتور خودرو و آلودگی هوا می شود. بنابراین بهترین اقدام خاموش کردن خودرو در توقف های بیش از ۲ تا ۳ دقیقه است .

9. استفاده از دنده مناسب

رانندگی با دنده مناسب یعنی متناسب با سرعت خودرو و وضعیت حرکت تا حد زیادی در میزان مصرف سوخت موثر است. در اغلب موارد دیده می شود فردی با سرعت ۴۰تا۵۰ کیلومتر با دنده ۴ حرکت می کند، این کار نه تنها به موتور فشار وارد می کند بلکه باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد .


10. با ملایمت رانندگی کنید

با استفاده ملایم از گاز و خودداری از ترمزهای شدید نه تنها مصرف سوخت کاهش می یابد بلکه موتور و لاستیک ها نیز سالم می ماند و خودرو دیرتر فرسوده می شود .

11. روغن موتور

تعویض روغن موتور در فواصل تعیین شده باعث افزایش راندمان موتور و کاهش مصرف سوخت می شود .

12. اگزوز استاندارد

خودروها دارای اگزوز با سایز مشخص هستند. استفاده از اگزوز غیراستاندارد که بزرگ تر و یا کوچک تر از سایز استاندارد باشد باعث کاهش قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت می شود .

13. لزوم پارک خودرو در مکان های سرپوشیده

توقف طولانی خودرو یا پارک کردن آن در معرض نور آفتاب باعث تبخیر بنزین می شود بنابراین بهتر است خودرو حتی الامکان در سایه و یا در پارکینگ سرپوشیده پارک شود .


14. شمع ها

رانندگان باید مطمئن شوند که شمع های موتور در وضعیت خوبی قرار داشته باشد و شمع ها و وایرهای آن ها را در زمانی که به وسیله کارخانه سازنده مشخص شده است تعویض کنند تا احتراق در موتور خودرو در بهترین شرایط انجام و مصرف سوخت پایین نگه داشته شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حجت صباحتی